HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga STORA Lyxhögtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/06 :  23:44:20  Show Profile Send JonasV a Private Message
Vad jag menar är att skippa aktiv drivning av subben som dom har i VR-10'an.
Med sneakvariant menar jag att den inte kostar flera hundra tusen.

Var kan man få tag på dom JBL element ni talar om?
Hittar bara 15" bas/mid i Hifikit, har för mig att Hifikit hade fler förr.

Vad tror ni om dessa då?

EV EVX-180B 18"
EV DL10X
EV DH-3/HPT94
Varför?
18" går ner till 20Hz.
10" gör det mesta jobbet och har brett frekvensomfång.
Diskanthornet har ett brett frekvensomfång och är effekttålig.
Alla har hög känslighet.

Fast dom verkar inte vara någa finlirare, dom hör hemma bättre i PA.
Antar att dom kanske brister i upplösning med så stora element.
Jag körde med Elektrostater för upplösningen men det verkar vara skräp, vill ha något pålitligt. Vad är bästa kompromissen?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:37:41  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Jag gillar inte dipoler, för jag tycker dom saknar attack, låg distorsion, högt ljudtryck
och artickulation... Finns ju ingenting som bromsar elementet. Ingen akustisk broms..



Ja men herregud, dipoler KAN ju inte vara bra?! Jag är helt övertygad om att till och med dipol kan låta bra med JBL-element! Men det är klart, JBL kanske inte låter bra när de får utnyttja sin "otroliga" slaglängd?!

Förresten, stod det att det var var tvunget å va JBL-element??

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:45:50  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Jag gillar inte dipoler, för jag tycker dom saknar attack, låg distorsion, högt ljudtryck
och artickulation... Finns ju ingenting som bromsar elementet. Ingen akustisk broms..


Har du verkligen hört ett par dipoler??
Attack och artikulation är några av de riktigt starka sidorna i en dipol.Sen är det ju kanske lättare att få högre ljudtryck i ett par "lådhögtalare"..Men å andra sidan måste du akustikbehandla rummet mer för att det ska låta bra.
Jag rekommenderar dig att lyssna på någon av Linkwitz konstruktioner...

Nicke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/07 :  02:20:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: vad tror du du om Gamma VLD 13 band horn?

Har jag aldrig hört tyvärr. Svalander kör med såna vet jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/07 :  02:41:45  Show Profile Send JonasV a Private Message
Bernt: En moddad variant sitter också i Audiotronic Megatrend har jag läst.

Jag tror jag avstår från en Dipol, det blir en mer traditionell design.
Nu har jag tänkt om lite för jag inser svagheten med stora pappmembran med färgningar och sådant.
Här är ett alternativ som blir lite dyrare...
Fördelar: Lite färgning, god känslighet och hög effekttålighet.

Och här följer en klumpig Corel Draw illustration.


Vad tror ni om elementplaceringen samt bestyckningen?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:56:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ser väl inte helt fel ut...här kommer mina inspirationskällor:


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:29:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

urk va fula
my good

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:47:26  Show Profile
Dessa verkar ju inte helt fel direkt?!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28126

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/07 :  17:30:25  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om jag skulle börja från scratch, skulle jag välja JBL och som lågbas skulle jag välja:
JBL 2242H (18"), fast 2215H (15"),eller 2235H (15") skulle räcka mer än väl i en bostad, för frekvenser upp till c:a 60Hz.
Till midbas skulle jag välja 2226H (15"), för frekvenser mellan 60Hz - 300Hz.
Till lågmid skulle jag ta 2123H (10") mellan 300Hz - 800Hz.
Till mellanregister skulle jag använda 2" drivern 2445J framför 2446J, då 2445'an inte har de s k "radial ribs" som jag anser låter sämre än de utan dessa förstärkningsribbor. Jag lovar, i HiFi sammanhang behövs inte dessa ändå. Dessutom skulle jag tveklöst välja 16 Ohms varianten då dessa oftast utgör en snällare förstärkarlast och därmed har förutsättningar att generera mindre THD, och med så lättdrivna element som dessa, är det en faktor att räkna med anser jag.
Till diskant skulle jag välja 2405'or om det är många som ska lyssna i bredd, om inte skulle jag välja 2402'or av flera skäl, dels för att jag gillar energin i 075'an, dels för att verkningsgraden ligger närmare 2445'an och sist men inte minst för att det därigenom kräver färre komponenter i delningsfiltret.
Själv delar jag 075'an enbart med en konding av god klass på 1uF i serie. Detta ger en minst sagt oortodox lösning då delningsfrekvensen hamnar på HP 20000Hz 6dB/oct. Det gör att 075'an faller svagt neråt och möter 2445'an ungefär där 2445 faller av nagot vid c:a 8000Hz. (Vid 10000Hz har 075'an fortfarande 104dB kvar av energin, så dels får det till resultat att 075'ans frekvensgång sträcks ut uppåt och dels så jämnar det ut ojämnheterna vid delningsfrekvensen mellan 2445'an och 075'an.

Jag vet inte om det här blev begripligt, eller inte, men det fungerar otroligt bra och när jag nu dessutom driver 2445'an och 075'an med Hypex nya klass-D moduler, har jag äntligen närmat mig Nirvana!

När det gäller delningsfilter, har jag i många år laborerat med otaliga passiva filter, men har sent omsider gått över till digital delning med Behringer UltraDrive DCX2496 och jag kan bara säga att jag inte ångrar mig.

Om jag av någon bisarr anledning skulle tvingas använda nåt annat märke, så har jag iofs hört en del gott om den midbas från Beyma som nämns i något tidigare inlägg.

På HiFiKit ska du prata med Stefan, det är han som kan JBL och som kanske kan hjälpa dig med JBL element. Hälsa från Rolle.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/08/07 22:22:30
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/08/07 :  17:39:26  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jag tycker i alla fall du ska försöka få lyssna på dipoler innan du bestämmer dig.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/07 :  20:05:07  Show Profile Send fidelityn a Private Message
JonasV: Vad är det du har på gång egentligen? rörbygge på 2x280W?
Ett litet tips om stora element av mycket hög kvalitet måste jag nämna Ciare, speciellt i basområdet där de visar sin klass. Säljs bla. av www.joabeslag.se
Sen så har vi Lyeco som är lite mer av hifi-karaktär för hemmabruk som kanske inte har den höga verkningsgrad som ciare eller jbl men å andra sidan har mycket låg FS som lämpar sig bättre i hemmamiljö än vad nämnda och tidigare nämnda element gör.
Har själv ett par http://www.lyeco.com.tw/specs/hugevc/lp1511kgr.htm som är under utvärdering just nu.
Lite mumbojumbo gällande de senare är 6" talspole och både inre och yttre magnetsystem, skaplig motor om jag får säga det själv

Edited by - fidelityn on 2004/08/07 20:36:37
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:41:23  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tacksam för alla tips
Nu har jag mer att överväga...

Vad tror ni om detta här jag har hittat i HiFikit:

2x Focal Audiom 13WX med power flower.
2x Focal 7W 4411.
1x Scan-speak R2904/700000

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:04:32  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Nu har jag tänkt om lite för jag inser svagheten med stora pappmembran med färgningar och sådant."

Papper är ett utmärkt material att göra högtalarmembran av. Metall (aluminum t.ex.) funkar också bra, men risken för färgningar är klart större med hårde membran.

Jag personigen skulle undvika focal helt och gå på mitt tidigare förslag. Med det kan du spela högt och bra med en rimlig förstärkare. Om en om mer kraftfull inte skadar.

Om du inte har gjort det kan du ju söka efter Nerkis på "medlemarnas system". Han kör JBL rakt igenom (PA-element) och det är få komersiella konsument högtalare som hänger med.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:33:17  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tack för dina synpunkter Johnny Fiasco jag skall kolla Nerkis.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:03:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Papper är ett närmast ultimat material att använda till högtalarelement.
Man kan vidareutveckla pappret till att tillsätta kevlar, kol samt glasfiber.
Filtrera vatten genom pappersmassa o slutligen pressa... Papper, låter enkelt
men det ligger mycket bakom ett till synes enkelt membran.

Focal, dom tycker jag du kan strunta i, faktiskt.

Dom dära "flower power" kanske ser effektuella ut, men ta en titt på
parametrarna och priset... Leksakselement.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:07:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hittade den här länken på sidan som Haakan rekomenderade

http://www.jjaz.dk/



Och med ett urläckert Ice steg


Fast det ser ut som om det är färdigdbyggda prylar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:04:15  Show Profile Send U1 a Private Message
Johan_björnlund: Han menar inte den högtalaren, du får leta lite på sidan så hittar du den. Den var med i High fidelity för något år sedan, dock i ett tidigare skede.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/09 :  09:24:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Köpte mina JBL 2227HPL i Österrike över nätet. Stråt vassare än 2226 och priset jag fick betala var ca 3500 st.

Paradigm:
Har ganska lika grejor som dig. Kör med 2 Paradigm Servo-15 som lågbas, JBL 2227 HPL ifrån 80-675Hz och JBL 2450 med 2382 horn över till 20KHz. Funkar med en BSS 366 som aktivt filter/eq.
Har 075:or och 2405 liggande men har aldrig känt behov av dom. 2" tål ganska kraftig diskanthöjning eftersom nivåerna är minimala i HIFI. Verkningsgrad på 112dB/m och tål 150w.
Flera jag pratat med på nätet och även Septon har avrått ifrån extra diskanter ihop med bra eq och 2" när man kör hifi.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:37:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Man bör undvika JBL 2227 tills man löst vissa problemet med konerna.
JBL rekommenderar enbart 2226 tillsvidare, samt 2227 som reservdelselement
där man redan använt 2227.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:52:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Scan Speak's ring radiator är väldigt dyr i förhållande till prestanda i mitt tycke! Den är lläcker, tuff och låter helt OK, men kanske inte helt i paritet med priset den betingar - inte med mina öron iaf. Jag tror mer på dome-disktanten med samma grundkoncept.

Som vanligt med högtalarbygge gäller det att veta vad man är ute efter. Här (i denna tråd) blandas förslag vitt skillda tekniskt med enda gemesamma nämnaren "dyrt" (eller "extremt"). Många av förslagen kommer ge mycket olika ljudkaraktär.

Med nästan 300 watt till förfogande är känsligheten inte högprioriterad.

Ps. Tack Matson! Jag håller med.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:27:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
JBL 2226 och 2227, är lite olika element, avsedda för lite olika ändamål.

2227'an är väl närmast att jämföra med den tidigare 2220'an, med "curvelinear" kona. den är främst avsedd för övre mid-bas, och liksom 2220'an med ett fruktansvärt "klipp" som känns i bröstkorgen! 2220'an togs från början fram för montering i hornlådor och då främst i 4530 och 4520, även kallad för "rutschkanan".

När det gäller diskantens vara eller inte vara, så är det nog så att tycke och smak får råda. Själv har jag testat en hel del varianter och kommit framt till att jag inte vill ha det "hål" som jag upplever när jag kopplar bort 075'an, särskilt om jag enbart har delat den passivt med enbart en konding på 1uF (6dB/oct. HP 20000HZ!!!) där jag tycker att den möter 2" vid c:a 10000Hz och jämnar på så sätt ut den nergång som 2" har i det övre registret.

Men som sagt, det är vad jag har kommit fram till.
Sen ska jag heller inte förneka att jag har ett intimt kärleksförhållande till 075'an sen början på sjuttiotalet och blir därför alltid lite "putt" när nån säger att "hon" inte behövs!!!

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/08/09 15:30:47
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/09 :  17:07:05  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag blir mer dragen till att satsa på JBL kvalitetselement när jag ser att ni har sån kunskap och erfarenhet av dom.
Men hur lätta är dom att få tag på och hitta data om?
Jag hittade inte alla ens i deras full line brochyr.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/09 :  18:53:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Jonas!

Kul att du drar dig mot JBL, men tänk då på att det är skillnad mellan JBL's "Home-series" och deras "Pro-series"!
Det är alltså deras proffsgrejor du ska hålla utkik efter.
Och med några få undantag, spelar det ingen roll egentligen, hur gammalt elementet är, så länge det är helt och välskött. Vissa element och då framför allt vissa basar kan behöva nya skumkanter efter c:a 10 - 15 år, men det är ungefär allt. Det som gör JBL så unik i audiovärlden är att det nästan alltid lönar sig att renovera dem. Detta gäller oftast även element som är bortåt 50 - 60 år gamla! Jo du hörde rätt! Åldern är inte avgörande. Jag har själv ett par 8" JBL 2110 som tillverkades någon gång i början på -70 talet och som fortfarande spelar skjortan av det mesta som tillverkas idag för hutlösa pengar.
Dock är det en sak som man bör vara observant på när det gäller gamla element med Alnico magneter, som iofs låter otroligt bra med en attackvillighet i motorn som är enastående, men, och nu kommer det som man bör vara observant på, nämligen det att Alnico magneter kan tappa en del av sin magnetism, dels om de har blivit hårdkörda och extremt varma och dels om de är kopplade till en förstärkare som knäpper kraftigt vid av- och påslag. Detta tycker inte Alnicon om, men annars är det ingen risk att köpa gamla JBL element, så länge de är hela och fräscha som sagt. Notera dock att det går att renovera även gamla Alnicoelement, genom att återmagnetisera dem i samband med omkoning och de allra flesta JBL element finns det omkoningssatser kvar till. I några fall finns det även ersättningskoner från nyare modeller som passar alldeles utmärkt.

På senare år har dessutom priserna på gamla JBL element börjat stiga, dels för att det börjar bli samlarvärde på vissa av elementen och dels för att efterfrågan på dem stadigt ökar.

En annan fördel med JBL elementen är att de är så lättdrivna att det oftast räcker med några milliwatt för att fylla ett rum med välljud. Detta har många, (förlåt mig det är inget elakt menat) rörbögar kommit att uppskatta med åren när rörsidan har fått en renaissense på senare år. Det räcker nämligen med en liten rör-häck med ett par EL-84'or, för att nästan spela bort rutorna, så länge man låter bli att driva basarna.

Här har du några länkar till en nästan outsinlig källa av kunskap kring JBL och om du har några funderingar kring JBL, kan du alltid vända dig till LANSING HERITAGE FORUM. Där får du alla svar du kan önska dig.
http://www.jblpro.com/
http://www.audioheritage.org/intro.htm

En gång JBL, alltid JBL!
Och är det nån som inte tycker att JBL låter bra, så är det garanterat inte JBL's fel, utan sannolikt filtret, elektroniken, eller rummet som inte håller måttet.

Be att få komma och lyssna på ett par riktiga JBL'are hos någon som bor i din närhet, så förstår du bättre vad jag menar.
"Be amazed, be very amazed!"

/Roland
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/09 :  20:12:28  Show Profile Send JonasV a Private Message
Nu är jag övertygad!
Skulle vilja bygga efter dit förslag på sid 2.
Tror du att HiFiKit kan ta hem elementen åt mig eller vet du någon annan firma?
Hifikit hade fler JBL element förut.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/09 :  20:18:33  Show Profile Send JonasV a Private Message
Ursäkta, jag missade det sista du skrev, du skrev så mycket, he he.
Jag får tala med Stefan och hälsa från dig Rolle.
Coolt.

Vad har du kört med för bestyckning själv?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000