HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digital signalväg med AES/EBU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:30:51  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ja har tänkt låta signalvägen gå digitalt så långt som möjligt, d.v.s att jag vill använda den digitala utgångssignalen från CD-spelaren med en förhoppning om att det sk göra det möjligt att sänka brusnivån ytterligare, d.v.s till en ohörbar nivå.
Problemet är att jag behöver kunna ändra förstärkningen (volymratt)mellan CD-spelaren och min Behringer UltraCurve DEQ2496 och därefter vill jag låta signalen gå till en/två Behringer UltraDrive DCX2496 som är ett aktivt digitalt delningsfilter som förser varje element med en separat aktiv signal.

Jag skulle således vilja låta signalen vara digital ända fram till UltraDriven, men vet inte hur jag ska kunna ställa volymen på musiken.

Jag har iofs en H/K AVR5000 Receiver som har digitala (coax & optiska) in- och utgångar, men om jag har fattat det rätt så går inte den digitala utgångssignalen via volympoten. Den är en utgång avsedd för anslutning av minidisk el. liknande.

Kan någon hjälpa mig och förklara/förtydliga användningen av AES/EBU i HiFi-sammanhang och kanske hjälpa en novis på digital signalbehandling, att hitta en (digital) förförstärkare?

Jag har för mig att någon på forumet har pratat om detta vid något tillfälle tidigare, men har glömt vem och var.

/Roland

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:44:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet är väl att du får en analog signal per register och måste sedan volymreglera den och skicka vidare den till ett dedikerat slutsteg per register.
Om det är tvåvägshögtalare så krävs det ett analogt försteg med 4 kanaler, Harmony Design har ett försteg gjord för hemmabio med 5 kanaler som skulle kunna passa dig.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:57:16  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du har inte lust att utveckla resonemanget, för nu blev frågetecknen bara ännu fler.

Jag trodde det skulle gå att ordna förförstärkningen digitalt på nåt sett, så att jag omvandla signalen till analog först i UltraDriven och där portionera ut signalerna till resp element.

/Roland
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:19:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag menar så här:
Förförstärkning behöver du först efter att du gjort om signalen till analog.
En förförstärkare hjälper signalkällorna att driva slutstegen genom att knuffa signalen vidare och därmed avlasta dom anslutna signalkällorna. Dessutom brukar den analoga signalen förstärkas en 15 dB. Om du använder ett digitalt delningsfilter så splittar den digitala signalen och skapar en digital signal för varje register. Därefter görs den om till en analog signal. Är det 2-vägs delningsfilter så får du två signaler per kanal, en för det höga registret, en för det låga.
Dom skall sedan volymregleras och skickas vidare till slutsteget.
I princip behöver du 2 st integrerade stereoförstärkare vilket är opraktiskt, eller ett försteg som hanterar 4 kanaler och ett slutsteg som hanterar 4 kanaler. Det finns integrerade förstärkare anpassade till hemmabio som hanterar 5 kanaler som du skulle kunna använda, Thule har ett exempelvis. Harmony Design har ett försteg som hanterar 5 kanaler.
Problem är också att dina analoga signalkällor måste digitaliseras.

Jag kanske missuppfattat dig och vi kanske pratar förbi varandra?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:33:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har 4 till 5 element per sida, vilket skulle betyda att det går åt en himla massa förförstärkarkanaler och då skulle det vara betydligt enklare om man kunde sköta förförstärkningen digitalt, för att minimera antalet AD/DA omvandlingar.

Men det kanske inte går, eller!?

Jag kanske tänker helt fel här.

/Roland
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:42:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Man vill generellt inte reglera volymen digitalt. För normalt sett görs det med bitreducering.

Hur man gör när man har sk digitala slutsteg vet jag faktisk inte. Jag tror du kan få bättre svar på DIY.

Ska du ha 4 till 5 ¨slutsteg till varje kanal? Det låter dyrt
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:47:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår inte hur du tänker riktigt.
Med förförstärkning, menar du ljudvolymkontrolleringen?
Det är inte bra att göra det digitalt eftersom det sker genom att man minskar antalet tillgängliga bitar och därmed upplösningen.
Jag tror du åker på att volymkontrollera varje kanal. Det problemet har man inte om man använder analoga delningsfilter eftersom man kan sätta volymkontrollen innan delningsfiltret.
Men eftersom volymkontrollen bör ske med den analoga signalen så kommer det digitala delningsfiltret att hamna innan, och då har du plötsligt en massa kanaler att volymreglera.
Att digitalisera en ljudvolymreglerad analog signal skulle kunna fungera men är värdelöst på grund av samma anledning som att digital volymkontroll är dåligt, det blir för få bitar som kommer till användning. Dom som testat det med Ultracurven avråder. Man måste anpassa den analoga signalen innan den ska digitaliseras så att man utnyttjar alla bitar fullt ut. Volymkontrollen bör ske efter processorn efter att signalen gjorts om till analog igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:51:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack, jag ska prova att ställa frågan på DIY också.

Det blir faktiskt inte så dyrt, allra helst inte som det visade sig bli alldeles oootrooologt bra med Hypex klass-D moduler. Då var det dyrare att skaffa alla Behringer burkar, faktiskt och inte minst alla JBL element.

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:57:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jaha, tack för det Televerket!
Jag som trodde att jag var så himla fiffig.

Har du nåt bra förslag hur jag ska lösa mitt problem, utan att bli ruinerad på kuppen?

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:24:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu har jag tänkt så det knakar och börjar lukta illa här.

Vad tror du om följande:

Jag kopplar CD-spelaren till UltraCurven digitalt med coaxen, därefter kopplar jag UltraCurven digitalt till min H/K AVR5000 också coaxialt, där låter jag signalen bli omvandlad och förstärkt analogt och jag tar ut signalen igen analogt från "preamp out" "FL" och "FR". Därefter låter jag signalen gå in i UltraDriven analogt och portionerar ut signalen till varje slutsteg.

Det blir visserligen en DA omvandling i H/K'n men det kanske är det bästa jag kan åstadkomma just nu, eller finns det en fiffigare lösning måntro!?

Hur är det annars om jag kopplade in ett litet digitalt mixerbord? Det borde väl finnas sådana som låter bra, eller har dom samma problem med upplösningen/bitarna, eller tänker jag fel igen?

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/08/05 12:41:32
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:49:00  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Frågan är om det är så bra att köra analogt in på DCX'en. Det blir extra A/D och D/A omvandling i denna burk också.

Hmmm.... Det finns möjlighet till ett fult trick i DEQ.
1) Skapa en kurva i Grafisk EQ där alla band är satta till -15dB.
2) Reglera volymen med Gain Offset i Utilty menyn.

Då får du en digital volymkontroll med ett sving på 30dB. (Gain offset går att reglera från +15 till -15 dB)

30 dB reglering är inte väl inte det bästa så klart, och det är kanske inte ens tillräckligt mycket dämpning för att kunna spela musik på låg nivå.
Kanske går att dämpa ytterligare i DCX också?

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:11:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, men hur fungerar det med möjligheten att brusa rummet och skapa en rak frekvensgång och hur lirar det med de övriga funktionerna i UltraCurven?
Det skulle annars gå att använda den stora "Datawheel" som volymratt menar du.

Har inte använt DEQ tidigare, så du får gärna ta det på en ganka basal nivå.

/Roland
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:19:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det känns inget vidare att ställa ned den digitala volymen 30 dB.
I princip ändrar man 16 bitar till 10 bitar. Usch!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:33:55  Show Profile Send paradigm a Private Message

Vad tror ni då om min koppling med UltraCurven mellan CD'n och H/K'n, som jag skrev om lite tidigare? För det tilltalar mig inte att avsiktligt försämra upplösningen om det kan undvikas, såvida det inte handlar om att välja det minst onda av två onda ting.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/08/05 13:36:42
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:36:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du får i princip samma problem med reducerat antal bitar om signalen in till Ultradriven blir för låg.

Idag är vi omöjliga

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/08/05 13:37:26
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:54:47  Show Profile Send paradigm a Private Message

Vad kan jag då dra för slutsatser av det här då?

Det där med AES/EBU var inte så enkelt och tveklöst bättre än vad jag trodde.

OK, det är säkert bättre iofs, men då vill det till att man på ett enkelt sätt kan låta signalen förbli digital hela vägen, men där är vi inte än, som jag ser det.

Vad finns det då för tänkbara lösningar i sikte, på kortare och längre sikt?

/Roland
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:56:01  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Japp, min tanke var att den stora ratten används som volymkontroll.

Här är det inte lätt att välja var man vill ta smällen i volymreglering.
Dämpar du i DEQ så blir det färre bitar för din DCX att jobba på.
Men om du dämpar en analog signal till ingången på DCX så får dess A/D också färre bitar att jobba med.
Ser ingen bra lösning till att både äta kakan och ha kvar den.

Det känns som att det mest korrekta är att dämpa den analoga utgången mellan DCX och slutsteg. Men kör du flera kanaler och dessutom balanserat så ser jag bara en resistorskog framför mig :)

Auto-EQ funktionen har jag provat. Man matar ut skärt brus och mäter responsen med en mikrofon.
Kurvan som DEQ själv kom fram till blev väldigt mycket av en berg och dalbana karaktär. Dessutom tvära hopp mellan dämpning och förstärkning av närliggande band.
I stället valde jag att manuellt justera EQ till en nästan rak kurva. Det finns vissa frekvenser som är hopplösa i mitt rum och jag tror dessa mer lämpar sig för att åtgärda med absorbenter än att justera kurvan.

Men efter att justerat och lyssnat så märker man skillnad.
I tex låten Tusind Stykker med Anne Linnet så märker man att orden i texten uttalas tydligare. Nu är det ju nästan enkelt att förstå Danska.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:58:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag använder iofs bara två kanaler. Lyssnar nästan bara på musik i två kanaler.
Multikanaler och film kan jag avvara. Men det blir iaf 2*4, d.v.s 8st. separata förstärkarsteg som behöver varsin volym.

Får ställa frågan på DIY om det är någon som har ett schema till en sådan lösning, givet att det är ganska enkelt att bygga, alternativt att det är nån som vet var man kan köpa en sån förförstärkare.

Hur gör du när du låter UltraCurven mäta/brusa rummet? tar du medelvärdet av flera mikrofonplaceringar eller tar du en position från lyssningsplatsen?
Mäter du hela registret eller bara en del?

Rumsakustiken har jag redan gjort en del åt med absorbenter, så de värsta peakarna är väck.

Ehhh..., danska, vad är det? Eller är det möjligen... "Du Perikles, vornaer smager en Tuborg bedst? ...Vergang." Är det det som är danska? Skulle det isf betyda att även skulle bli lättare att förstå? Prisad vare Gud...

/Roland
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:10:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En anläggning som får danska att låta tydligt trodde jag inte fanns.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:13:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant fråga om man ska göra flera mätningar med lite olika positioner och räkna ut medelvärdet.
Jag har funderingar på detta. Jag kör med en moddad Ultracurve 8024, men hitintills har jag bara nöjt mig med en mätning som givit en kurva som jag sedan justerat lite.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:45:34  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag har bara provat att mäta vid lyssningspositionen.
Men tusan... det vore intressant att flytta runt mikrofonen och kolla hur det ser ut på andra ställen i rummet.
Tack för den tanken!!

Jag korrigerar inte 20kHz och frekvenser under 30Hz.
Jag har tvåvägs stativhögtalare och skulle nog ta livet av dem om jag försöker pressa djupbas ur de.


Apparaten översätter tyvärr inte till Svenska.
Men just i denna låt så uttalas nu HELA orden tydligt. Tidigare har vissa delar bara mumlats fram.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/08/05 :  18:50:36  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag tror inte det nödvändigtvis skulle bli bättre om du räknade ut ett medelvärde. För trots allt, hur ofta står du och lyssnar på musik i ett hörn? Den kurva man är intresserad av ligger vid normala lyssningspositionen.
I och för sig kan man tänka sig att det skulle bli bättre förhållanden om du hade flera lyssnare än en, men vem bryr sig om den stora massan? ;)

För övrigt visste jag inte att danska var ett HiFi-språk.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  08:12:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag korrigerar heller inte dom lägsta frekvenserna, och försöker absolut inte fylla i dippar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/07 :  23:39:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Paradigm skriver: "Kan någon hjälpa mig och förklara/förtydliga användningen av AES/EBU i HiFi-sammanhang och kanske hjälpa en novis på digital signalbehandling, att hitta en (digital) förförstärkare?"

Kan det möjligen vara jag som skrivit om att jag har en digital förstärkare som tar alla digitala format + analogt. Jag har själv en(två stycken)Finalizer 96 från TC Electronic. http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k
Jag kopplar in TC:n så fort jag vill köra stereo däremot kan man inte koppla in en digtal 5.1 signal eftersom då signalen förstörs så att den inte kan avkodas i AVförstärkaren. Jag har testat att köra en 16 bitars signal genom TC:n och sänkt nivån till ett minimum med regeln för att sedan maxa signalen i min H-K 5000. Jag kan inte höra några olägenheter med detta. Om du har intresse av en TC 96 så tycker jag att du ska läsa bruksen mycket noga eftersom det handlar om en avancerad studioprodukt.

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:39:32  Show Profile Send paradigm a Private Message
Sannerligen en intressant produkt! Men anmärkningsvärt att det på hemsidan inte går att få fram nåt pris på den. Oftast när en tillverkare gör så här, brukar priset vara så högt att man skäms för att sätta ut det.

/Roland
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/08/11 :  00:58:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker inte att ett pris på 25K SEK är speciellt högt för allt som man kan göra med hjälp av den här förstärkaren.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000