HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage S1 ägare: se hit!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/09/28 :  01:23:35  Show Profile Send Pelle a Private Message
Funderar på att byta upp min Advantage CD1:a till en S1:a, och undrar därför vad ni som äger den senare har att säga om den. Fördelar respektive nackdelar. Vilka spelare har ni lyssnat till och jämfört med? Även ni som har jämfört den med andra spelare men som kanske inte äger den är självklart också välkomna att svara

Sist men inte minst: låt nu denna tråd behandla just detta ämne. Tack på förhand.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/09/28 :  10:28:08  Show Profile Send krelle a Private Message
Hejsan Pelle! Du frågade om fördelar å jag tycker ju att det inbyggda försteget är en väldig fördel jämfört med vanliga cd-spelare man slipper en uppsättning kablar. Däremot tror jag inte att den är bäst i världen( som man lite grovt kan få uppfattningen av i div tester) det är mångt och mycket en smakfråga. Jag har tex jämfört den mot bla Metronome och med den billigare(27kkr) tyckte jag nog S1:an var ngt bättre. Däremot har Metronome en spelare för ca 50kkr som den (enligt min smak) fick stryk av ljudmässigt, men då får man betänka att man måste ha ett bra försteg för x antal kr. Jag måste säga att jag är jättenöjd med min S1:a och finner den svårslagen i detta prissegment. Mvh Krelle
Go to Top of Page

Loco 1
Member

170 Posts

Posted - 2002/09/28 :  10:41:05  Show Profile Send Loco 1 a Private Message
Vad kostar en S1:a ny resp. ca priset begagnad?

mvh erik
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/28 :  10:45:23  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror nypriset ligger på 45.000. Begagnad är nog svår att få tag på. Men om någon har en begagnad som han/hon vill sälja så är jag intresserad.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/28 :  11:11:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Pelle!

Jag gjorde samma uppgradering som du funderar på för ett drygt år sedan. Man kan väl säga att CD1 är en mycket bra CD spelare men att S1:an håller världsklass. Självklart skall man, när man köper CD i denna prisklassen, låna hem och jämföra och känna efter själv vilken som passar en bäst. Men jag tycker nog att S1:an står sig väldigt väl här hemma mot betydligt dyrare spelare...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/28 :  11:43:20  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
har svårt att tro att någon skulle vilja sälja en sådan, det är riktigt bra saker, lite att bättra på i finishen men ljudmässigt, underbara!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/09/28 :  15:45:15  Show Profile Send bjorn a Private Message
Om någon är intresserad, har jag en kamrat som går i bytestankar. Det går, i så fall, bra att maila mig.

mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/09/28 :  22:09:24  Show Profile Send Pelle a Private Message
quote:
Originally posted by bjorn

Om någon är intresserad, har jag en kamrat som går i bytestankar. Det går, i så fall, bra att maila mig.

mvh

Björn



Vill han byta bort sin S1:a? Varför? Tråden har vi redan tappat (tyvärr) så svara gärna på varför. Vilken spelare vill han byta den mot?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/09/28 :  22:17:50  Show Profile Send Pelle a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Hej Pelle!

Jag gjorde samma uppgradering som du funderar på för ett drygt år sedan. Man kan väl säga att CD1 är en mycket bra CD spelare men att S1:an håller världsklass. Självklart skall man, när man köper CD i denna prisklassen, låna hem och jämföra och känna efter själv vilken som passar en bäst. Men jag tycker nog att S1:an står sig väldigt väl här hemma mot betydligt dyrare spelare...



Jo, det är klart att man skall jämföra, tänkte bara få ett preliminärt utlåtande innan man ger sig in i Hi End (?) segmentet...


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/28 :  22:46:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tänker du ge dig in i high end segmentet så är S1 absolut en av de spelare du skall lyssna på!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/09/29 :  08:25:57  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Pelle,

Kamraten satsar på high-end multikanal, så därför står en Krell DVD Standard i tur på inköpslistan...

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  10:32:58  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by bjorn

Hej Pelle,

Kamraten satsar på high-end multikanal, så därför står en Krell DVD Standard i tur på inköpslistan...



hm..skulle det inte komma sånt till s1an?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/29 :  10:34:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jodå, det skall det. Men det lär inte komma innan årsskiftet vad jag vet...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  10:40:51  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Jodå, det skall det. Men det lär inte komma innan årsskiftet vad jag vet...


det är klart...har man väldigt bråttom så...
personligen tycker jag digitala rumskorrigeringen låter mer spännande (enligt källor klart på G)
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:04:32  Show Profile Send Pelle a Private Message
Har Mr. sladd något att tillägga? Läste att du också sitter och ruvar på en S1:a. Eller har du kanske redan recenserat den här i forumet någonstans?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:21:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
hej Pelle!

Att recensera S1:an efter de lysande skrivningar den fått skulle inte ge så mycket tycker jag. På denna nivå av välljud blir det inte så enkelt att jämföra spelare med varandra. Det krävs högupplösande kompetenta system och man behöver flera spelare i 50 - 100 tusenkronorsklassen för att kunna göra någon utvärdering. Själv hörde jag den vid flera tillfällen i bra system och var övertygad. Det är kanske den enda produkt jag inte låtit gå en "match" mot något annat här hemma. Att den har ett inbyggt försteg ställer ju till lite problem just i en jämförande lyssning. Det är inte så många spelare som har en bra lösning på detta och då måste jämförelsen göras med försteg och extra kablar på en av objekten..... inget bra.

Det man kan nämna är andra saker. Gamla CD 1 S hade en lite jobbig display, det reflekterade också i den blanka akrylen ibland. Kontakten mellan fjärrkontrollen och spelaren på det ex jag hade hemma krävde att man riktade som en pistol ungefär, annars hände ingenting.

S1:an är mer betjäningsvänlig. Stora tydliga fönster, blixtsnabb uppfattning mellan fjärr - spelare med generös "viftmån", har inte haft det minsta krångel med min spelare what so ever.

På några spelare har jag sett att den lilla aluluckan på själva släden suttit lite löst. Fel lim i tillverkningen tydligen. Lätt fixat kan man säga.....

Om 2 veckor åker jag ned och får mig ett instickskort. Det förvandlar S1:an till ett analogt försteg med både balanserade och vanliga ingångar, så nu skall här köras vinyl!!!

Det enda jag kunde tänka mig att byta till är den spelare jag körde på Arken förra gången det begav sig; Krell KPS 25. För 7 gånger pengarna (!) får man bättre baskontroll och en genomskinlig lucka ovan skivan som dimmar igen med hjälp av flytande kristaller så fort man trycker "play"...

Men jag har inte gjort någon direkt jämförande test dem emellan.

Läste din ursprungsfråga och jo, skillnaden mellan min gamla CD 1 S, som jag hade i två år, och S1:an är................

STOR! på precis allt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2002/10/01 :  00:04:46  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message


System på Oslo Hifi center :

Advantage S250
Virgo 3 høyttalere
Nordost Valhalla kabler.

Advantge S1 VS Wadia 301

Wadia 301 var bedst.

Jeg var 100% sikker på å kjøpe meg en S1, måtte bere få bekreftet at S1 var bedre enn Wadia 301. For en skuffelse å oppdage att Wadia var bedre enn S1 på alle områder.

Oppsettet til Jorma spilte bra, med hans S1.




Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/10/01 :  00:29:29  Show Profile Send Pelle a Private Message

Tack för alla svar! Jag ser verkligen fram emot en provlyssning på egen hand


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/01 :  05:47:19  Show Profile Send Staffan a Private Message
Hur mycket kostar Wadian
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/01 :  07:28:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
50.000 Norska oljekronor... ;o)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/01 :  08:37:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Då jag var på Oslo Hifi Center för 3 månader sedan sa Geir att han hellre kör S1:an än Krellspelarna på de allra tyngsta anläggningarna.

Men det är ju bra att man kan lyssna på alternativ och tycker man själv att de låter bättre så är det ju bara att handla.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000