HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komplettera system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:28:33  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, jag undrar hur man utökar mitt stereosystem med en hemmabioreceiver och surround högtalare, jag vill ha en Nad hemmabioreceiver och tänker köpa till de övriga högtalare som hör till mina B&W högtalare. Kan man lyssna på stereon som vanligt och hur kopplas alla högtalare? Lite rörigt tycker ja.. slår man bara om på knapparna på förstärkarn mellan stereo och hemmabio? kommer det ljud ur alla högtalare när man lyssnar på stereon med? Ja, många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig med ngn av dom..
Mvh Jonas



Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:45:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du ska väl ha en DVD-spelare också?
CD-spelaren kopplar du till din stereoförstärkare som vanligt samt fronthögtalarna.
Hemmabioförstärkaren bör ha en lågnivåutgång för frontkanalerna som du kopplar till en ingång på din stereoförstärkare. Nackdelen är att du måste justera volymen på din stereoförstärkare så att nivån blir rätt. Kan du justera nivån mellan kanalerna på hembioförstärkaren, så kan du ställa volymen på stereoförstärkaren på "kl. 12" innan du justerar volymen på dom olika kanalerna. Då är det enklare att ställa om volymen rätt på stereoförstärkaren när du kör hembio.
När du sedan kör hembio så väljer du bara rätt ingång på stereoförstärkaren och ställer volymvredet rätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:13:23  Show Profile Send Clayman a Private Message
Dvd-spelaren har jag redan..:) Tack för hjälpen, låter lite jobbigt med volymen osv men det ska nog lösa sig..



Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:11:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Mitt tips: Låt bli det där med hemmabion och köp nåt kul för pengarna istället.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:01:51  Show Profile Send Conan a Private Message
Clayman, jag tycker det låter som en bra ide att byta upp dig till en surroundstärkare. Är inte säker på att du verkligen menade att köra med både en surroundreceiver och en tvåkanalare samtidigt (vilket Björn-Ola svarade på), men detta är hur som helst inget jag skulle rekommendera. Surroundstärkarna har blivit så pass bra och prisvärda (verkligen blodig konkurrens) att de med lätthet kan mäta sig ljudmässigt med sina tvåkanalskusiner i närliggande prisklasser. Alternativet vore i så fall att koppla till ett extra slutsteg för att driva fronthögtalarna om du känner att effektresurserna inte räcker.

Med en bra receiver ges en mängd olika alternativ för uppspelning av musik. Det finns exempelvis olika sätt att koppla till subwoofer, att dela frekvensmässigt mellan huvudhögtalare och subwoofer, att välja att återge musiken (som från början är på 2-kanaler om vi pratar CD) via flera högtalare i surroundläge (Dolby Pro Logic II, DTS Neo 6 Music, THX mm), samt om du vill överföra signalen från din CD/DVD analogt, digitalt eller t.om. med multikanalig analog (SACD, DVD-Audio exempelvis). Som sagt, möjligheterna är många och det kan tyckas svåröverblickbart ibland.

Däremot tror jag att de flesta av dagens receivrar har en "Direct" knapp som kopplar bort alla effekter och surroundhögtalare så att receivern fungerar precis som vilken vanlig förstärkare som helst. Det kan du säkert förinställa att CD-ingången alltid står i "direct"-läget, och att du plockar in den analoga 2-kanals signalen där från en CD eller DVD-spelare. Däremot kan det på vissa skivor förhöja musikupplevelsen genom att koppla in t.ex. DPL II, vilket innebär att vissa ljud även återges (ganska försiktigt) via bakkanalerna och en ev center.

Spelar du sedan en DVD-film som har ljud i multikanalsformat plockar du förslagsvis in signalen i receivern via en digitalutgång (koax eller optisk). Ställer du receivern på exempelvis DPL II på den ingången (t.ex. digital 1) så kommer den automatiskt att koppla om till det digitala multikanalsformat du väljer att filmen ska återges med (DTS eller Dolby Digital).

Det "bökigaste" med en surroundreceiver brukar uppstå om du vill koppla in en aktiv subwoofer och du vill att den även ska vara aktiv vid lyssning på musik (alltså inte enbart för rena filmeffekter). Detta brukar kräva att man tänker till lite men resultatet kan bli väldigt bra. Därmed inte sagt att man inte kan klara sig utan både center och subwoofer i en kompetent surroundanläggning. Jag skulle hellre faktiskt lägga pengar på flera surroundhögtalare om man tvingades välja.

Jag har precis själv bytt från en ren tvåkanalsuppställning till en surroundanläggning, och både musik- som filmlyssnandet har blivit ett ordentligt snäpp roligare. Det har inte inneburit något försämring i återgivningen av de gamla CD-skivorna (snarare tvärt om) och man har dessutom fått en betydligt kapablare återgivning av filmljud, vilket hela familjen kan njuta av.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:15:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant, i vilken prisklass ligger din förstärkare i?
Personligen tror jag man måste upp i prisklass för att hitta något som även funkar med musik.
Rätta mig gärna om jag har fel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:32:32  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag har en Pioneer VSX-AX3 som kostar nånstans mellan 10-13k. Min gamla förstärkare var en Amplifix. Tyvärr hamnade en flytt emellan försäljningen av gamla anläggningen och inköpet av den nya, så jag har inte kunnat jämföra sida vid sida mellan förstärkarna. Jag kan bara konstatera att den nya anläggningen (Pioneer AX3, Pioneer DV-668, Ino Audio piP) spelar 2-kanal bättre (öppnare, renare och med mer "kraft") är den gamla (Arcam DV-88, Amplifix, Dynaudio 1.3se), i min nya lyssningsmiljö vill säga. Några andra slutsatser vill jag inte dra.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:43:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min tanke var bara att i lägre prisklasser så slår det mera antalet komponenter i en hembioförstärkare hårdare mot komponentkvalitén. I vissa billigare hembioförstärkare går det heller inte att bypassa den digitala delen. Men det är väl bara att låna hem och prova.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:06:29  Show Profile Send Clayman a Private Message
Det va en intressant läsning, nu har jag blivit lite klokare fast jag ska nog vänta med inköpet då denna anläggning jag har är relativt ny, så jag får nog ligga lågt ett tag men jag vet nu lite mer om vilka möjligheter en surround anläggning ger och hur man kan utnyttja den till både film och musik..



Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:40:21  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Jag har en Amplifix och ett par QRS Saturnus som jag kompletterat med en Yamaha #¤%&-650 ett par Monitor Audio BFX och en Dynaudio Audience 42 som center (man tager nam man haver) Jag tankar signalen från yamahan (pre out) till Amplifixen som driver Saturnusarna. Resten drivs av Yamahan. Det låter kanon!

Visst klangmatchningen är inte enligt regelboken men prio är 2-kanal och hemmabioupplevelsen får mig att skratta i allafall.

Lycka till!

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  15:39:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clayman
Gör inte samma misstag som en kompis till mig.
Han visade stolt upp sin nya surroundförstärkare och 5 st billiga högtalare som han köpt på Siba.
-Ska du inte ha en DVD-spelare också , frågade jag.
-Nej, jag tittar aldrig på film. Jag har kopplat in min gamla cd-spelare, som du ser.
-Men vad ska du då ha 5 kanaler till?
-Jag vill ha 5 kanaler när jag lyssnar på musik.
-Men CD har ju bara 2 kanaler!
-????

Nu har han kopplat ur center och bakhögtalare. Fronthögtalarna låter mycket sämre än hans gamla.
Så kan det gå.


Edited by - Björn-Ola on 2004/08/06 15:42:09
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:41:34  Show Profile Send filkingian a Private Message
Björn-Ola: som min arbetskamrat som stolt visade upp sin nya 10k hembioreciever, kopplad till sina gamla JWS högtalare, tidig cd-spelare och video(ej stereo!).

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:53:49  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
wow. det där är ju helt otroligt att det kan hända!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000