HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbenter finns det ritningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:55:06  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej alla. mitt förta inlägg

Jag vet att det finns massa gamla trådar om detta ämne och jag har nog läst de frästa redan. Det finns massa inforation att hämta men jag har inte hittat några ritningar.

Jag tänkte bygga tubetraps (rörskål) eller "blombord" (trekant). Är det nån som har ritning på sina egna konstruktioner som ni vet funkar bra.?

Sen en grej jer som jag inte fattat, vill man ha så höger eller någ densitet på ullen som möjligt?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  14:52:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite länkar iallafall på byggbeskrivningar till tubetraps. Rörskålar är svåra att få tag på men du får hänga på länken om sambeställning av rörskål.
http://ic.net/~jtgale/diy2.htm
http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  14:55:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller densitet så var det olika bud. 60 -80 kg/m3 påstod någon. Någon annan lägre, 30 kg/m3. I praktiken får man ta det man kommer över.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:49:08  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Kolla in Jon Risch´s sida:

http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:03:39  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tack för svaren.

Wibbe2> vet du vilka mått han har använt på sidan du länka till.

Det är ingen här på forumet som har mått på de ni har byggt?

/Niklas
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:18:44  Show Profile Send celef a Private Message
vad jag förstår så fungerar rörfällorna med absorption vid tryckutjämning (olika tryck i och utanför röret) som skapar partikelrörelse som absorberas i rörväggarna, ju större tryckskillnad desstomer absorption. men ärligt talat, hur stor kan tryckskillnaden vara i och utanför en rörskål? om man kopplar en dammsugarslang till rörskålen för ett kraftigt undertryck så borde ju effektiviteten öka, men enligt alla källor så ökar den med diametern, är inte det skumt? och borde inte systemet bli trögare (mer absorption) med ett fyllt rör (stav) istället ett tunnväggigt rör?

nä, jag är skeptisk och tror att rörfällorna är alldeles vanliga friktionsabsorbenter, dock med cool look!

sound pollution
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:59:32  Show Profile Send Big Pete a Private Message
>celef Det absolut bästa du kan göra för att testa din tveksamhet,är att prova ett par absorbenter i ditt lyssningsrum, och sedan fatta beslut om det utgör någon skillnad i dina öron, när det gäller fladderekon,stående våg och andra reflexer som skapar grötig ljudbild och bumlig bas.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/04 :  21:01:45  Show Profile Send celef a Private Message
big pete, jag tror du har missförstått mig, jag är enbart skeptisk till den påstådda funktionen av rörfällor och inget annat.

sound pollution
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/08/05 :  07:59:07  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ibland kan det vara väldigt övertygande att få pröva något nytt och kanske få uppleva en skillnad. Vad jag sedan länge har slutat med,är att försöka få en förklaring till vissa fenomén.Att bara acceptera faktum,lyfta på hatten och sedan gå vidare i livet mer erfaren än tidigare känns för det mesta befriande.Man kan bli besviken i sitt misslyckande-men förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  08:17:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mått bestämmer du själv niklasmagnus, utifrån vad du tycker är mest möbleringsvänligt. Men ju större diameter, ju mer effektiva är dom i dom lägre frekvenserna. Se kurvorna nedan:

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:33:20  Show Profile Send celef a Private Message
big pete, när man bygger själv är det viktigt att veta vad man gör och varför, hur ska man annars kunna komma vidare?

sound pollution
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:52:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan fundera på hur man kan täcka hälften av ytan med alufolie om det hela bygger på tryckutjämning. Alu-folien hindrar ju luften att rusa fram och tillbaka.
Jag har också läst någonstans där man uttryckte tvivel över att tryckutjämningen hade någon större betydelse utan att det hela handlar om vanlig resistiv dämpning där den delen av tubetrappen som är längst bort från väggytan är mest effektiv. I så fall påverkar inte alu-folien dämpningen i basen. Om inte, så bör man nog inte ha någon alufolie. Det kan ju bara testas genom att man klär en tubetrap helt med alufolie och se om man kan höra någon skillnad jämfört med en utan.
Jag skulle nog ändå vara försiktig med att använda alufolie.
Handlar det om ren resistiv dämpning, så kan man lika gärna placera en baffel i hörnet i 45° vinkel mot väggarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:28:29  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tack björn-ola för bilderna, vart kommer dom från?

När det gäller alufolie, men är det inte så att om man täcker halva så funkar den halvan även som difuss? Det är ju bara att testa sig fram.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:45:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, det är riktigt, folien fungerar som ett akustiskt delningsfilter och reflekterar högre frekvenser. Frågan är bara om man får sämre effekt i dom lägre frekvenserna p.g.a. att luft inte tillåts pressas in i min.ullen. I den delen kommer man bara ha resistiv dämpning.
Halvan med alufolie skall nog inte vändas in mot väggen. Då gör en mer skada än nytta.
Här hittar du kurvorna:
http://www.silentsource.com/basstraps-tubetraps.html


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/08/05 12:46:57
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/19 :  08:55:05  Show Profile Send celef a Private Message
så, nu har jag fyllt källaren med rörskålar, både med och utan folie - här ska det byggas absorbenter!



angående den reflekterande/diffuserande folien, på originalen är folien hålad så att den är akustikt transparant för låga frekvenser och reflekterande för höga. dessutom är bara 1/3 av ytan reflekterande. "supertrapsen" har en lågt-q stämd helmholtz-resonator inbyggd i röret för bättre lågbasegenskaper, så dämpning genom enbart tryckskillnad är (uppenbarligen) inte tillräcklig.

dämpskivor som ställs 45grader över ett rumshörn fungerar precis som en rörfälla så länge kaviteten bakom är lufttät, problemet är att skivan också fungerar som en panelabsorbent så effektiviteten är mycket frekvensberoende, detta kan dock avhjälpas med stag.

visste ni att harry f olson byggde "tubetraps" redan innan 1950!

inget är nytt under solen!


sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000