HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C542 + NAD C352 - imponerar på mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  00:49:16  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tjenixen!

Här kommer ett inlägg från en med ett leende på läpparna..

Införskaffade mig idag CD-spelaren NAD C542 och förstärkaren NAD C352 och måste säga att jag är mycket imponerad av vad kombinationen presterar. Inte kunde jag tro att man kunde få så mycket välljud för så pass lite pengar (relativt sätt i alla fall). Detta trots att förstärkaren ännu inte är "inbränd" (endast 2h än så länge). CD-spelaren är dock ett demoex som jag "tvingades" ta då ingen splitter ny fanns på lager. Ville nämligen inte gå hem utan spelare..

Förutom att förstärkaren inte är inspelad ännu, så använder jag heller ingen signalkabel av värstingmodell (butiken hade inte den Tara Labs 3300i som jag ville ha). Lyssnar gör jag genom ett par Sennheiser HD-545 via hörlursuttaget på förstärkaren. Ingen värstinglur heller alltså..och ingen extern hörlursförstärkare som egentligen bör användas. Trots dessa "begränsningar" imponerar kombinationen med sin värme, sin "botten" och sin timing. En annan sak som imponerar är ljudens naturlighet..och ju mer jag spelar desto luftigare ljudbild tycker jag att det blir. Detaljer finns det..men jag tror att en bättre kabel (typ Tara Labs Prism 3300i) skulle hjälpa till en del i det avseendet och också göra ljudbilden klarare/renare. Ni förstår nog vad jag menar..

Inga högtalare är införskaffade ännu. Det lutar dock åt B&W DM601 S3 som verkar passa NAD fint. Jag har lyssnat på de som hastigast i butik och tyckte att de lät helt okej. Framför allt när "skyddet" för högtalarna togs bort. Diskanten kom fram på ett helt annat sätt då.

Det kanske bör nämnas att jag för något år sedan körde hörlurslyssning genom hyfsade grejor: Audio Analogue Paganini, Musical Fidelity X-CanV2 + X-Can förförstärkare, kablar för 9500:- (signal- och nätkabel från Harmonic Technology och hörlurskabel från Clou Cable) samt HD-600 hörlur. Det var ett system jag var väldigt nöjd med, men av någon konstig anledning gjorde mig av med för ett par år sedan..

Visst skiljer det rent ljudmässigt mellan de båda systemen..till Audio Analogues fördel förstås. Men jag kan bara konstatera att NAD-kombinationen ger rejält med valuta för pengarna. Behöver jag säga att jag är nöjd med mitt köp!?

Är det någon annan här som själva sitter på identiskt system, dvs med NAD C542 + C352? Kanske tom med ett par B&W DM601:or??

Det hade varit kul med respons från er som har varit i kontakt med NAD´s hifiprodukter..och då också höra era åsikter vad ni tycker om dessa! En annan intressant sak hade varit att höra vilken högtalare ni använder till era NAD-grejor.


Vänligen
Jonas

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:02:28  Show Profile Send filkingian a Private Message
Välkommen till forumet! Hoppas att du kommer att trivas!

Jag hade en nad 116/216 komination med ett par Cerwin Vega E-315 för x antal år sedan och det var mycket kraft i den, men när jag senare köpte en Harman/Kradon AVR-500 hembioförstärkare, lät den faktiskt bättre i mina öron och naden såldes!

mvh

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:13:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej forstheim
Nad är mycket duktiga på att göra bra prylar i de lägre prisklasserna. Har själv ägt en hel del Nad genom åren, och det är sällan som man blir besviken på detta märke.
Sen så håller jag inte riktigt med filkingian om att Nad 116 och 216 låter sämre än H/K avr500, snarare tvärtom. En kompis och jag har jämfört just dessa två mot varandra.Och han lånar numera Nad kombin av mig i väntan på bättre grejer. Men smaken är som baken delad

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:19:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gratulerar till ett köp som du är nöjd med forstheim!

Jag har ingen större erfarenhet av NAD utöver några provlyssningar i butik. Att CD-spelaren föll dig i smaken tycker jag om att läsa, eftersom NAD C542 är ett av mina alternativ när jag förhoppningsvis ska lägga en del kosing på ludåtergivningsutrustning framöver. När det gäller förstärkare är jag emellertid mer inne på lillebror C320BEE istället för ditt val. Jag behöver inte mer kräm än vad den ger. Sedan finns det ju en herrans massa annat också...

Det jag vill uppmana dig till är att om möjligt lyssna på fler högtlare än de i HiFi-klubbens sortiment. B&W:s 600-serie är visserligen mycket prisvärd men det finns så mycket mer där ute. Tyvärr kan jag inte ge mycket vägledning eftersom det av utrymmesskäl är små stativare som är intressant för mig och du verkar vara inne på golvare. Vill i alla fall att du ger B&W: stora stativare DM602 S3 en rejäl genomlyssning. De imponerade på mig, men är alldeles för stora.

mvh/ Jörgen G

edit: korrigering av diverse språkliga egendomligheter - som vanligt...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/08/04 01:23:01
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:51:28  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tack för välkomnandet!

Kul att ni hänger på med inlägg. Angående högtalarval är även jag inne på de av mindre storlek, dvs stativmodeller. DM601 S3 är just en sådan. Att jag valde den större förstärkaren framför C320BEE berodde på att jag tyckte "punchen" och kontrollen var bättre på den stora. Dock var CD-spelarna olika - för C320BEE lyssnade jag på den billigare NAD-spelaren medan till C352 användes C542-spelaren. Det stod liksom uppställt så i butiken.. . Det är alltså mycket möjligt att själva CD-spelaren i sammanhanget spelade en betydande roll för punchen och kontrollen. Men jag vill gärna tro att även den större förstärkaren gjorde sitt till..

Högtalarmodeller (förutom DM601 S3) som jag har i åtanke är Epos M5 och Monitor Audio Bronze B2. Är det någon som har koll på hur dessa är och hur de skulle kunna passa ihop med NAD-grejorna?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/08/04 :  02:00:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Sorry, forstheim, läste fel tidigare. Fick för mig att du tänkte införskaffa golvhögtalarna B&W DM603 S3. Därför blev mitt inlägg minst sagt motsägande.

I den prisklass du indikerar på högtalare är det nästan ett måste att om möjligt lyssna till Quads stativhögtalare 11L och 12L innan man bestämmer sig.

Jag har ingen erfarenhet att dela av mig med när det gäller de högtalare du nämner i senaste tråden.

mvh/ Jörgen G



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/08/04 02:05:24
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  02:17:01  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tack för rekommendationen av Quads högtalare Jörgen. Jag har sett att dessa får gott betyg i bland annat tidningen "What HiFi". Vem är svensk återförsäljare av dessa högtalare och vad kostar de i Sverige?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/04 :  02:38:50  Show Profile Send FBK a Private Message
forstheim!
I Sverige så är det ett antal butiker som är både butik och återförsäljare av Quad. Därför så är detta märke billigt här hemma.
Quad 11L Pr. 3900kr
12L Pr. 4900kr
Lyssnar du på båda som jag rekomenderar dig att göra, så kommer du att bli Quad ägare. Kan nästanlova det,så bra är dessa högtalare.
I Stockholm säljs de av Hiend.se

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  02:53:24  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tack för prisupplysningen Per!

Jag gjorde en sökning här på forumet och fann till min förvåning de priserna du nämner. Som du säger är de billiga här i Sverige med tanke på att "What HiFi" visar priser på £379 respektive £500. Tydligen lär Quad finnas i både Växjö och Kristianstad, vilket är relativt nära mig. En provlyssning av Quads högtalare får det nog allt bli så småningom. Vi får väl se om du har rätt i det du lovar..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:25:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Kan bara instämma!

Quadarna är grymma för priset och jag tror säkert dom skulle funka bra ihop med NAD. Även MA Bronze 2 är en mycket bra högtalare. I nämnda "What Hifi" rekommenderade dom dessutom ett system där dom kopplades ihop med NAD C352 (och en Arcam cd-spelare, men grejen är att dom sällan väljer cd och stärkare av samma märke i dessa lägen, pga att detta kan bli lite väl "favoriserande").

Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:40:44  Show Profile Send filkingian a Private Message
Frostheim: om du ska till Kristianstad för att lyssna så ring dit först...det är en väldigt liten butik och han har inte så mycket där!

mvh

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:12:37  Show Profile Send Rysk a Private Message
Tjena forstheim

Jag hade en ren NAD/B&W kombination tidigare (En C521BEE cd). Det jag kan tillägga i diskussionen är att det ibland lät lite vasst i diskanterna, särskillt vad gäller metal. Det jag gjorde var att byta NAD cd´n mot en Njoe Tjoeb som förutom att den tog bort det vassa ljudet även fick mig att inse att man verkligen kan urskilja instrumentplaceringar (3-D). Jag var på intet sätt besviken på mitt första NAD köp men det blev bara så mycket bättre med en varmare cd. Det jag försöker säga är således att du nog skall titta på andra högtalare (än B&W600) till din NAD kombo.


NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:00:25  Show Profile Send forstheim a Private Message
Blue..nu tror jag att du minns galet!

Rekommendationen i What HiFi var NAD-förstärkaren ihop med Arcam CD73T och EPOS M5. I alla fall är det vad jag har sett!

Edited by - forstheim on 2004/08/04 12:01:15
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:51:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja fasen, det har du nog rätt i nu när du säger det.

Men dom (och typ alla andra tidningar) gillar iallafall MA Bronze 2 skarpt - liksom jag gör!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/05 :  02:52:44  Show Profile Send forstheim a Private Message
Efter drygt 22 timmars "inspelning" av förstärkaren verkar det ha hänt något - ljudbilden har blivit renare/klarare och detaljer kommer fram bättre. Fantastiskt att man kan få så pass mycket välljud i den här prisklassen. Det som verkligen har överraskat mig är värmen, luftigheten och det väldigt naturliga ljudet från instrument och röster. Jag ser verkligen fram emot att byta ut min MITerminator 5 mot en bättre signalkabel. MITen "luddar" nämligen till ljudbilden en del misstänker jag. Kan bara den lilla "slöjan" försvinna så har jag ingenting mer att önska.

Om det är någon av er som går i tankar att köpa hifi i budgetklass, så rekommenderar jag verkligen att ni tar en titt på NAD. Jag är nöjd att jag gjorde det, och får som belöning glädjetårar i ögonen..
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/26 :  17:18:19  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Kanske dumt att återuppliva en tre veckor gammal tråd. Men jag sitter ju på lite Nad-grejor, så här kommer några rader...

CD-spelaren är just C542 som jag köpte för cirka en månad sedan. Innan dess ägde jag en AA Paganini V2 som dock såldes när jag skulle köpa bil. När jag sedan skulle köpa en CD-spelare igen så hade jag ingen lust att lägga mer än 4000kr. Jag måste säga att jag är imponerad av vad den presterar. Förvisso är den inte lika mjuk och fin i ljudet som Paganinin var, men i gengäld är den mer medryckande.

Förstärkaren är en C370 som jag haft i cirka tre år och är mycket nöjd med (förutom det tråkiga Nad-gråa utseendet). Den lär med andra ord få hänga med ett tag till.

De båda Nad-enheterna är sammankopplade med en Neotech NA012260 (kryptisk modellbeteckning). Kanske lite "overkill" i sällskapet men den inhandlades när jag ägde Paganinin.
Högtalarna som drivs av denna kombination är ett par Canton Ergo 91DC som jag ägt i fem år.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med ljudet och förvånas fortfarande ibland över hur bra anläggningen kan låta. Samtidigt vore det skönt med lite förändring och högtalarna är förmodligen nästa komponent som byts ut. Efter fem år med samma högtalare kan det vara kul med något nytt. Nad-grejorna får dock hänga med ett tag till!

Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:07:45  Show Profile Send forstheim a Private Message
Nejdå Fred00..det är inte fel att liva upp en tre veckor gammal tråd!

Precis som du ägde jag en AA Paganini tidigare, vilken användes i ett hörlurssystem med bland annat MF X-Can V2, HD600 och Pro Silway Mk2 signalkablar. Ett klart välljudande system. Det är förmodligen en del av förklaringen till att jag startade den här tråden - trodde inte jag skulle kunna "nedgradera mig" till NAD´s budgetgrejor och fortfarande vara så pass nöjd med det jag hör. Visst, det låter absolut inte i klass med hörlurssystemet jag hade..men tillräckligt bra för att det ska vara kul och njutbart att lyssna aktivt på musik

Letar just nu efter stativhögtalare. Det blir en del man har i tankarna..

* KEF Q1
* JMLab Chorus 706S
* B&W DM601S3
* Dynaudio Audience 42
* Quad 11L
* Quad 12L
* MA Bronze B2
* MA Silver S1
* Audiovector C1

Än så länge har jag lyssnat på samtliga i butik (utom Quadarna och Audiovectorn) och dessutom haft KEF, JMLab och B&W hemma över en helg. KEFen hade väldigt bra dynamik, var öppen, snabb och mycket rolig att lyssna på. Däremot kunde jag uppleva den som något "tunn" ibland. JMLaben var härligt fyllig och varm, ganska naturlig ljudklang och sammanhållen/kontrollerad. Saknade en del dynamik och nerv vid jämförelse med KEFen, vilket gjorde att den kändes en aning snäll i vissa lägen. Men överlag en väldigt trevlig bekantskap! B&W:n tyckte jag var sämst i sällskapet (med min elektronik i alla fall). Den vägde klart över åt det mörka hållet, vilket gjorde att röster färgades en hel del. Kändes allmänt seg faktiskt!

Den perfekta högtalaren skulle väl egentligen vara en som har JMLabens värme/fyllighet och KEFens snabbhet/dynamik. Förslag på högtalare som uppfyller detta!?

Under kommande helger ska jag försöka låna hem övriga nämnda stativare. Mest spänd är jag på Quad 11L och Bronze B2 faktiskt. Dynaudion har jag en känsla av lätt kan dominera en del i basen..!?





Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/08/27 :  16:50:37  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tyvärr har jag inte så mycket tips att ge när det gäller högtalare i den prisklassen. Det ser dock ut att vara en bra samling du har radat upp, och någon av dem bör ju falla dig i smaken. Särskilt Quad 11L/12L har man ju hört mycket gott om. Däremot kan jag hålla med dig om att B&W DM-högtalarna är rätt trista. De har (vad jag vet) fått god kritik, men de har aldrig imponerat på mig. Och då har jag lyssnat på flera olika DM-modeller.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000