HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nätkablar,material mm.(gjort en snake)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:34:56  Show Profile Send pak a Private Message
jag är minst sagt inspirerad av att exprimentera med nätkablar just nu.jag flätada en tnt "snake" för nån vecka sen som suttit i cdspelaren en stund nu.denna ersatte en loradkabel och skillnaden behöver inte diskuteras alls-snake är överlägsen i ljudet,men inte hanterandet som minst sagt är lite bökigt.men ljudet!mer luft,bättre precision i ljudbilden-stabilare ljudbild,lugnare-spelaren lät mycket dyrare plötsligt!
men så kom jag att tänka på nordosts nya som det är tvinnat nånting runt ledarna-vad är det för material?vet att det är silveröverdragen koppar i teflonledningar,men vad är det som är "monofilarment" eller vad dom kallar det-det som är virat runt ledarna-material altså.?kan man försöka sig på att göra nåt liknande själv tro?med solid core kopparledningar då,snurra på nåt och dra in det i nåt slags rör/slang.3st som sen knövas in i en yttre slang/strumpa.???
så blev snaken i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:18:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Snygg!
Den skall jag kolla upp. Innehåller den några exotiska material, eller är det bara "vanlig" kopplingstråd?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:28:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Snygg! eller bra jobbat!, utveckla den lite och släng ihop några meningar om NASA teknologi och svårtåtkomliga material tillverkade enligt dina specifikationer och sälj dem för fyrsiffriga belopp


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:29:59  Show Profile Send U1 a Private Message
Snygg sladd!

Vill ha lite info om dem bara. Vad är den uppbyggd av? Kostnad?

MvH
Johan
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:30:09  Show Profile Send Goffe a Private Message
"mono filament"
singel ledare med spiral distans tror jag.
distansen är teflon tråd lindat runt solid ledare samt yttre rör av FED teflon.

det här är mitt valhalla power-cord clone med 7 ledare.



Edit: snaken ser giftigt ut!

Edited by - Goffe on 2004/08/04 09:31:36
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:02:53  Show Profile Send pak a Private Message
aah.hur blev den?
var det krångligt att få ihop det eller?
var får man tag på dessa material?

den jag gjorde,var ganska enkel.köpte kabel på claes olsson i norge.1,5kvadrat 2+1 ledare som jag drog ut-den ensamma altså,för att kabeln ev skulle bli lite böjbarare.sen var det bara att följa instruktionerna på tnts hemsida.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:49:33  Show Profile Send Goffe a Private Message
har inte riktig testad den men som högtalarkabel kunde den reverera ström till basarna som jag trodde var fysik omöjligt från förstäkare jag testade med.

kolla med Habia de har både teflon rör o solid ledare, man måste bygga från grunden.(vet inte riktigt hur man ska bygga det förhand)

sökt i forumet efter valhalla det var daniel som hade trådet. där kunde man ser riktigt nära på hur nordost valhalla var uppbyggda!

Edited by - Goffe on 2004/08/04 10:51:24
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/08/07 :  21:20:30  Show Profile Send Peter A a Private Message
Håller också på med en "twisted snake" men har problem med att hitta lämplig kabel att fläta. Det enda jag har hittat hittills är en biltemakabel men den har tre ledare. Den är också av modell single stranded vilket gör den enormt krånglig att ha och göra med. Har försökt lokalisera Belden 83802 samt 19364 i Sverige men utan resultat.
Är det någon som har något förslag på lämplig kabel. Det ska vara skärmad tvåledare(kan också gå med tre)och multistranded.
Om det sedan finns någon som har tips på Belden i Sverige så blir jag hemskt glad!

Peter Afzelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000