HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarfilter utaför lådan, spelar det någon roll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:43:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Spelar det någon roll om man har filtret utanför högtalarlådan, det gäller en proacklon? Eftersom jag redan satt ihop lådorna så blir det svårt att fästa filtret på insidan. Och bandspolarna väger rätt så mycket så jag tror det blir svårt att få dem att sitta altför bra, eller? Någon kanske har något bra tips om hur man gör? Filtret ska väl sitta på framsidans innervägg på proacen?

Hur påverkar det högtalaren om man skruvar på en liten filterlåda bakpå, eller ska det vara en lös låda som skräpar på golvet?

Edited by - Lash on 2004/08/03 19:44:22

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:44:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har mina filter till hfls-1orna utanför i en separat lådda det funkar fin fint

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/03 :  19:46:05  Show Profile Send Lash a Private Message
Men det påverkar inte på något sätt när filtrerna hamnar långt ifrån högtalarelementen?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:09:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är väl bra om filtren hamnar en bit ifrån och gärna i annan låda...

Både spolar och element jobbar med magnetfält dvs du slipper ev.interferens....
Mikrofoni, vissa kondingar är känsliga för tryckförändringar, sånt uppstår i hgtlådor, och leder till att de agerar kondensatormikrofoner...

edit: Lättare att tweaka oxå, men det kanske du inte gör med en klon

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/08/04 10:10:27
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:20:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Filtret kan ju sitta var som helst där det är lämpligt och det behöver inte vara på framväggen. En låda på ryggen funkar också utmärkt. Själv kör jag utanför:

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:29:21  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag sitter nu o funder på att borra två hål genom basporten med biltemas jättelånga borrar, på så sätt får jag två fästen där jag kan ha filtret hängande på insidan. Jag får också in armen genom baselementhålet, så jag kan kanske sätta en liten tredje träskruv längst ner som fixerar filtret så det inte hänger löst och vibrerar. Finns det någon "gänga" som man kan fästa i trä? Ungefär som en expander man använder på gipsskivor fast för trä och som man kanske kan limma för att den ska sitta fast ordentligt.

Att ha en lös låda på golvet verkar vara svårtsädat för en person som jag, som slarvar ordentligt bakom grejer när jag städar. Hur påverkar det om jag bygger en låda i golsockeln? Högtalaren blir ju 10-15cm högre med en låda som sockel istället för den skiva det ska vara. Elementen hamnar då kanske lite för högt upp jämfört med mina öron när jag sitter ner, det kanske inte är bra?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:59:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
QLN-Signature fanns i en förfinad variant med filtret i en separat låda p.g.a. att komponenterna som användes blev för stora för att få plats i högtalarna. Nackdelen är naturligtvis att det krävs dubbla högtalarkablar från filterlådan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:24:15  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad tror ni om att fästa filtret med sådana här, tror ni de fungerar bra i MDF utan att det spricker?


"Metallexpander, för stabil och pålitlig infästning i gipsskivor. Passar även till spån- och träfiberplattor."


Edited by - Lash on 2004/08/04 18:27:09
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/04 :  18:40:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
häng filtrena på väggen bakom högtalaren, det ska då jag göra :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:20:52  Show Profile Send Lash a Private Message
Sitter det inte en massa dämpull och asfaltplatta där, då försvinner väl dess funktion?

Något annat jag kom på, är att använda plattor/fötter av mdf till "filterplattan" som jag limmar fast på högtalarens insida med en redan monterad mutter på insidan(alternativt en bult, som jag kan använda vingmutter till). Jag skruvar fast filterplattan på fötterna sedan limmar jag fötterna på innerväggen(med filterplattan fastskruvad), sedan går filterplattan att skruva loss och tillbaks och allt passar perfekt. Enda problemet kan vara att trälimmet inte fäster så djupt på mdf så det översta mdf-lagret lätt rivs bort. Vad tror ni andra?


Edited by - Lash on 2004/08/04 19:27:25
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/06 :  21:43:22  Show Profile Send Lash a Private Message
Nu har jag limmat fast ett fitler enligt metoden ovan, det var nära att det inte fick plats inne i högtalaren. Men efter att jag funderat ett bra tag på att ha det i en lös låda utanför med alla medföljande problem, så fick det bli på insidan. Tanken på att en tung filterlåda står kvar medans någon flyttar på högtalaren samtidigt som den spelar är inte så frestande. Förhopningsvis kommer jag åt att skruva lös filtret för montering av kablar imorgon, annars blir det till att bryta upp högtalaren. För att komma åt filtret måste jag stoppa in hela armen genom elementhålet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000