HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Farligt dämpmaterial!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:48:29  Show Profile Send Martin B a Private Message
Jag anser att den sten eller glasfiberull som ibland rekommenderas till dämpning av reflexer i högtalare, absorbenter m.m. är ett hälsofarligt och högst olämpligt material.
Dessa material som från början är framtagna för isolering, inkapslas alltid, med plastfolie e.d. och vid all hantering på byggarbetsplatser och i liknande verksamheter är skyddsmask ”alltid” obligatorisk.
Eftersom jag själv har erfarenhet, som före detta professionell användare av dessa och liknande material, vill jag på det bestämdaste varna alla dem som tror att sten/glasfiberullen är en ofarlig produkt att hantera.
Vid en längre tids användning i uppvärmda bostadsrum, blir de uttorkade ullfibrerna mycket lättflyktiga och vid minsta övertryck, i t.ex. en bas/reflex kammare, kommer därför ullens fibrer, lätt att damma ut och efter en tids exponering utan andningsskydd, kan dessa fibrer, beroende på känslighet, leda till bestående och svåra hälsoproblem.
Helt ”slutna” högtalarsystem däremot, kan ju tyckas mindre farliga och det är nog så, om de är helt täta, men torra fibrer som virvlar runt, kan med tiden också smutsa ner, en högtalares ”dyra” och oskyddade bas element.
Jag anser det helt oförsvarligt, att med dessa material försöka vinna lite extra stabilitet i ljudåtergivningen och därmed riskera både sin egen och andras hälsa.
Vid en telefonkontakt med en känd tillverkare av ljudabsorbenter, fick jag veta att i deras produkter, används istället en helt ofarlig syntetfiberull, som även återfinns i hörselskydd, luftfilter på sjukhus m.m.
Fårull kan vara ett bra alternativ till farliga material, särskilt den otvättade feta ullen, tycker man den är otrevlig att hantera, använder man istället tvättad ull, som också fungerar bra.
Småmaskiga nät av metall kan användas för att komprimera och hålla ullen på plats.
Bygger man sina ljudåtergivare själv, vilket många gör, finns ju ”alltid” möjligheten, att själv bestämma material och hur mycket hälsan kan vara värd.

Edited by - Martin B on 2004/08/03 10:52:02

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:06:08  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant. Kan dock påpeka att Isover mfl skall ha akuskivor i glasull som är godkända för ljudisolering i operationssalar. Emissionen skall vara ytterst liten, i princip noll.

markih
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:22:49  Show Profile Send mongo a Private Message
Om man sprutar vanligt hårspray på dämpskivorna binder man det mesta av partiklarna. Vet inte hur det blir efter några år i och för sig...

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/08/03 :  11:27:56  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Sant att sten- och glasull kan vara mycket otrevligt (t.ex. vanlig byggisolering är direkt farligt vid fel användande).

Det finns dock bra alternativ, t.ex. Echophone som gör lite av varje på tema ljuddämpning och akustikmiljö. Riktiga as att jobba med för det kliar och sticks som f*n om man råkar komma mot dem med bar hud men ger mycket gott reultat för liten peng. Godkända av Astma & Allergiförbundet verkar dom vara också.

http://www.ecophon.se/templates/eco_FDPage1____3470.asp

Måtte dom vara ofarliga för plattorna sitter i mitt tak

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:32:30  Show Profile Send celef a Private Message
jag känner folk som jobbar på byggen och de använder inte andnigsskydd utom vid hantering av lösull. men visst är det inte att rekommendera att ha mineralull exponerat (trots att det finns i många hyfsat moderna flerfamiljsbostadshus!), speciellt inte när det finns alternativa produkter. mineralullens unika egenskap kan nog sammanfattas som högt pris/prestandaförhållande, men många är ju långt ifrån prismedvetna inom audiobranschen

sound pollution
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:42:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det finns ett material som hetter Linfiber, som är just detta .
Det använs som ett alternativt hälsosamt isoleringsmaterial i huse.
Finns i olika tjockleker. Har inte provat det, men ska nog nångång.

Tillverkas av World Fibre i Askersund tel. 0583 34700, 0706 089632
Clasons Trätjäre i Göteborg har det: 031 7114287

Här finns en översikt över Ekologisk Isolering:

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf

Det finns även andra artikler i denna tidning om isolering och hälsa.
Läsvärda.

/Peter

Edited by - Peter S on 2004/08/03 13:54:19
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:49:19  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag själv har experimenterat här hemma med så kallade markskivor, som består av stenull.
Har surfat runt lite på Isovers hemsida (som iofs är väldigt partisk) men enligt dem så ska det inte vara särskilt hälsoskadligt. Läs mer på http://www.isover.se/miljo/halsa.shtml.

Är det någon som har rapporter eller liknande från någon oberoende källa skulle jag gärna vilja se detta. Nu är det så att jag ska använda dessa till väggabsorbenter och det kommer då alltså inte att utsättas för det tryck som i t.ex. en högtalarkabinett.

Detta inlägg kanske låter lite besserwisser men det är absolut inte min mening.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:00:58  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man kan alltid klä in glasull i "täckjacksfoder" eller ngt annat liknande material detta torde hålla de dammande fibrerna i schack. Finns det någon undersökning kring farorna med glasull i basreflexlådoreller liknande miljöer? Denna fråga diskuteras lite nu och då men jag har aldrig egentligen blivit övertygad om att det föreligger några stora hälsorisker sedan materialet väl är på plats.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:05:23  Show Profile Send Lash a Private Message
Alla som har hålit på och isolerat o grejat med glasull vet väl förmodligen hur vansinningt mycket det kliar efteråt. Och om nu de här små fibrerna kan ta sig igenom huden utan problem så har de nog inga som helst problem att ta sig igenom "grejorna" i lungorna. Det kan väl knappast behövas några undersökningar som visar att det är ohälsosamt att få sådant i lungorna/blodet, eller?
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:16:53  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Det är viktigt med skydd, både under bearbetning och i slutskick. Har erfarenhet av att ha byggt ett antal "tubetraps" och då alltid fått rethosta under tillskärning och slutmontering. Använder i dag ansiktsmask och monterar ett dammskydd som är både just dammskydd,men också flammskydd och som inte skapar problem med allergier. Produkten heter Fibertex och andvänds inom möbelindustrin som underspänningstyg under soffor etc.Den finns i ett antal bredder och färger. Dessutom trär jag utanpå detta, en elastisk rundstickad kroppsstrumpa i lämplig färg utan söm som slutfinish.Många har slutat sina dagar alldeles för tidigt tack vare att lungorna har belastats med allehanda skräp,och slagit ut alveolerna, lungblåsorna som upptar syret till blodomloppet.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:25:25  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Big_Pete: Var någonstans hittar man detta Fibertex?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/08/03 :  22:27:31  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ja man skall skydda sig vid hanteringen så man slipper få in eländet i luftvägar och hud. Och subjektivt sett tycker jag att stenull dammar värre än glasull. Men frågan är väl om glasull eller stenull i en basreflexlåda ska behöva komma ut utanför högtalaren (i sådana mängder att det är en hälsorisk)? En port pumpar inte ut luft ur lådan utan luften i porten svänger som en resonator. Och som sagt, man kan klä in glasullen i ngt annat material så slipper man oroa sig för att elementen innuti högtalaren skall ta skada .

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/08/04 :  01:37:10  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tycker diskussionen går lite åt hållet: "Varför göre det lätt när man kann göre det fruktansvärd krångligt?"

De flesta är väl ändå eniga om att mineralull inte äns är det bästa akustiskt.
Varför inte bara skrote det helt?
Vilken komersiell producent använder det?

För dom pengarna man spenderar på skyddsutrustning, fibertex, hårspray etc.(jag sydde vinterkläder till barnen av täckjackstyg när dom var små och det kostade "skjorten") kann man väl lika bra köpa rigtiga grejor från börjen, eller är jag dum i huvdet?

/Peter

Edited by - Peter S on 2004/08/04 01:38:12
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/04 :  07:47:18  Show Profile Send markih a Private Message
Peter S: "De flesta är väl ändå eniga om att mineralull inte äns är det bästa akustiskt."

Vilka säger det? Jag har hört att minerall är överlägset de flesta syntetiska ullmaterial. S k täckjacksfoder är i princip nästan verkningslöst, det dämpar inte alls bra. Däremot får det lådan att verka lite större.

Det däringa fibertex, är det billigt?

Mvh

markih

Edited by - markih on 2004/08/04 07:48:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  08:29:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man ska inte överdriva det här. En hel yrkeskår hanterar glas och stenull dagligen.
Dessutom, om man bygger en dämpbaffel, så klär man väl in mineralullen med lämpligt tyg?
Mineralull har bra akustiska egenskaper.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/04 :  09:31:28  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Björn-Ola: Självklart skall man inte överdriva men jag vill hur som helst känna mig på den säkra sidan när jag använder mig utav nya material. Tror förresten att mineralullen ganska enkelt kan gå igenom tygets fibrer.

Där jag skall sätta upp mina absorbenter både sover och spenderar jag stor tid så för mig betyder det mycket. Men hur var det nu med det här fibrex?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  10:01:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns akustikskivor ex.vis av Dacron att köpa som inte har dom här olägenheterna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:33:50  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Fibertex finns oftast hos sofftillverkare. Sök i Tibrotrakten.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000