HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 1n3* ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/31 :  23:56:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har väl vid det här laget mer eller mindre bestämt mig för att nån gång förr eller senare (troligen senare, tyvärr) så ska jag bygga mig en Gainclone.

Dock är ordet klon missvisande, har jag upptäckt. Efter att ha surfat runt på Gainclone Webring. Så gott som samtliga byggda verkar ha sina små egenheter och ligga ganska långt ifrån 47 Labs Gaincard.

Hursomhelst, jag är inte intresserad av att bara hitta första bästa kopplingsschema och plagiera, utan att ha någon aning om vad jag håller på med. Jag vill förstå vad jag gör och varför. Därför är jag i full färd med självstudier i elektronik. Främst då sådant som är av betydelse för förstärkarbyggen.

Nu till min fråga i ämnesraden!
Har stött på ett schema där komponenterna har lite annorlunda uppmärkning än jag är van vid.
Min gissning, rätta mig om jag har fel:

1n3 = 1,3nF = 1300pF ?
(den har dessutom en stjärna efter sig (1n3*), slant på tangentbordet, eller markerar stjärnan något speciellt för just den kondensatorn?)

0R22 = 0,22 ohm ?
2K2 = 2,2 Kohm ?

Militant cyklist.

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/08/01 :  02:15:02  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Du har alldeles rätt i det du har skrivit. Man märker oftare komponentvärden i denna form än med decimaler, fast det kanske är en smaksak. Stjärnan vet jag inte vad den betyder, brukar ju oftast hänvisa till en fotnot.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/01 :  09:49:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
instämmer med föregående talare... men med tillägget att om du kan hänvisa till ritningen (webbadress) kan vi själva läsa... ibland kan det hjälpa...

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/01 :  10:06:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
jag vet, eftersom jag kollat på sidan en extra gång, att stjärnan hänvisar till en fotnot.

Fast det förhindrar ju inte att ni får en länk!

http://members.ozemail.com.au/~lisaras/index.htm
Mycket intressant Gainclone med rörbuffertsteg och mycket läsvärd info på sidan, rekommenderas!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/01 :  10:19:46  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Skrivmåten 2k2, 0R22 osv. brukas för att undvika läsfel. T.ex. kan det vara svärt at se på en liten konding om det är 22n el. 2,2n


/U.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/01 :  10:23:29  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Från linket til Joe Rasmussen's side:

Now we come to another key feature:
Notice the 1n3* cap? Perhaps you have. It serves a couple of purposes, the first being that at very high frequencies it keeps the feedback path short (a la 47 Labs contention that feedback should be short but kinda difficult in a SERIES feedback situ). The second reason, in conjunction with 4K7 it becomes a low pass filter. You could say this is bandwidth limiting but there is more to it. It does tailor the HF response so that it is minus 1.25dB at 20KHz. The target response achieved by listening test is shown here:


Och:
In order for the final value to be verified further by ear, I asked a friend to take the amp for a period of time and adjust the value. No other changes were to be made except this cap value. His system has what I would call an even balance and no tendency towards either brightness or dullness. I put a 390pF cap in there first and gave him a handful of others with increasing values, one of which was the previously preferred 1n3. This value was preferred as well by my independent tester..

My suggestion is that any DIY builders should also try out different values and I would be interested in the feedback. Believe me, it does affect the final sonics and it’s one of the things that are NOW tunable for individual experimentation.


Från http://members.ozemail.com.au/~lisaras/design.htm

/U.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/08/01 :  12:48:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tackar så mycket för svar, nu känner jag mig lite klokare.

Ser fram emot att "tuna" kondensator.

Borde inte trimkondensatorer kunna fungera i detta sammanhang, eller har de sämre ljudkvalité?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/08/01 :  20:24:12  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
u can tune a piano but u can't tunafish


nu kan man visst tuna kondingar ochså ???? he he he :)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000