Author |
Topic |
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 22:58:29
|
Imponerad nog att byta signatur till "Hypex rules!"
Personligen har jag beställt 4 moduler till att bygga två (stereo) steg till mina bakkanaler i hembion. Kanske en sub av Ucd400 när den kommer men det är bara om jag verkligen vill göra mig ovän med mina grannar... en överhandsfräs och en Dremmel kan låta ganska mycket och byggandan faller ju på på de mest konstiga tider...
Jag måste skaffa mig ett hus...
|
Think what's inside the box!
|
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 00:00:36
|
Jag är ruskigt nöjd med mitt steg...
Jag skall beställa 2 UcD180 och 2 UcD400 till, måste bara sälja av något av de gamla slutstegen först för att få loss lite kulor till bygget...
/Stefan
|
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 07:51:54
|
Vilka otroliga byggen ni fixar! Jag är själv helt ny inom DIY men det verkar nästan som att man gör ett misstag om man går till en affär och köper ett slutsteg... Såvitt jag förstår har man goda möjligheter att ro hem ett Hypex bygge även om man som jag inte har speciellt stora förkunskaper.
Här kommer lite naiva frågor, ni som är insatta får gärna fnissa åt min okunskap ...
Jag funderar på UcD180 eller möjligen UcD400 modulerna till mina HFSL-1.
Jag har hittat en låda hos trimlog med måtten 22*23*8.8, finns det någon möjlighet att rymma ett komplett slutsteg i en sån låda? Jag antar att kondensatorerna och transformatorn är det som slukar mest plats? Paradigms låda såg riktigt full ut, trots att den är något större än ovanstående.
Finns det någon anledning att bygga nätdelen i ovanstående låda och sen slänga in modulerna i en separat låda, alternativt, två monoblock?
Paradigm; i ditt shema föreslår du 4 st 10 000 uF men i din inköpslista rekomenderar du RIFA PEH169 på 6800uF. Har jag missat nåt? Eller snarare, vad har jag missat?
P-As softstart föreslås, var kan jag få tag på en sån??
Vore tacksam för lite hjälp...
/trango
|
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 10:00:20
|
Det ryms utan problem, om du planerar väl, i en sån låda om du väljer rätt kondingar. Mina kondingar är 35*45 mm och jag använder 4 st. Paradigms kondingar är 50*95 vilket betyder att de tar en himla massa mer plats. Min låda är 210*210*80 mm invändigt. Titta på sida 5 så ser du hur mycket utrymme jag har kvar.
P-As mjukstart fås från P-A, sök reda på peranders användarprofil och gå till hans hemsida så hittar du beskrivning och kontaktinfo (finns ju naturligtvis via PM och sånt också). |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 15:33:12
|
Mycket snyggt bygge UrSV, riktigt prydligt. Du verkar ju ha gott om plats. Var fick du tag på dina kodningar? Tack för tipset om softstart, ska beställa ett kort och så får jag se om jag lyckas löda ihop något fungerande.
Sen är ju frågan vilket försteg jag ska välja, har tittat på harmony design Pre9, någon som har andra förslag? |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 16:08:16
|
Tackar. Kondingarna är Nichicon som jag bytt till mig från Peter Daniel i Canada. Jag kan rekommendera BC Components (Philips) typ 056 som en bra konding till rätt pengar. Rifa PEH169 som paradigm har är ju Rolls Royce men tre gånger större.
Harmony Design Pre9 är säkert bra men det är inte hembyggt... |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 21:22:45
|
-Trango Kul att du gillar våra byggen och jag tror det är OK om jag talar för de andra också, när jag säger att vi är mycket nöjda med Hypex modulerna.
Om du är noggrann och klarar att läsa mitt nätdelsschema och inte är rädd för att fråga om något är oklart, ska det inte behöva uppstå några problem vid byggnationen. Det finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar! Kom bara ihåg att starkström inte är att leka med. Även med strömmen avslagen kan det ta ett bra tag innan lytarna är tömda och dessförinnan kan de ge dig rejäla kyssar!!! Du måste också veta hur en lödning ska se ut för att inte vara en kallödning.
Som sagt, använder du mindre lytar, så ska det inte vara några problem att få plats med grejorna. Om du bygger UcD180 steg och väljer en trafo som inte är större än 200VA, behöver du knappast en softstart. Men bygger du ett UcD400 steg och har en trafo runt 500VA eller större, ska du absolut ha en softstart och jag tror ”peranders” kort blir kanon. Jag har själv beställt ett sånt kort till mitt pågående UcD400 bygge och det kom med posten idag. MYCKET gediget kort. Om du vill, kan jag sammanställa en komponentlista med ELFA’s delar åt dig.
Att lägga modulerna och nätdelen i separata lådor blir onödigt mycket ”overkill” IMHO. Jag skulle hellre vrida bort magnetfältet från trafon, alt. lägga en plåt emellan, vilket räcker mer än väl. Själv har jag också lagt en liten ferritring på inkommande starkströmmen. Där måste jag erkänna att jag har valt ring på måfå, då det finns en uppsjö av ringar som tar bort olika störningar (HF frekvenser). Jag har iaf inte märkt några negativa effekter av det. Är det nån som kan nåt om detta får ni gärna sprida lite ljus om detta, eller om ni tycker att det är onödigt.
Vad gäller storleken på Lytarna skrev jag i schemat 4*10000uF, dels för att jag inte vet om Elfa har kvar några RIFA PEH169, 6800uF/100V för 95:-/st. (De håller på att säljas ut), och dels för att jag är en varm anhängare av många kondingar!!! Om Elfa däremot har kvar några RIFA skulle jag absolut köpa några sådana, och välja en större låda!
/Roland |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 22:27:00
|
Tack för ditt utförliga svar paradigm! Känns bra att veta att det finns folk där ute som gärna hjälper till! Jag tror beställer några PEH169 i morgon. Sen har jag ju inget annat val än att försöka pussla ihop en en komplett förstärkare . Jag skulle verkligen uppskatta om du ville hjälpa mig med en komponentlista till en softstart. Jag måste erkänna att jag har svårt att välja komponenter. Har haft svårt att hitta några mindre alternativ till PEH169 hos elfa, så nu tror jag att jag glömmer liten låda och bygger i en större låda efter ditt "recept". |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 22:46:46
|
Faktiskt är det så att P-A har hela komponentlistan med Elfas nummer på sin hemsida så man behöver inte bekymra eller anstränga sig nåt vidare. Dock är det lite limbo med D5 som inte skall vara med i listan men det fixar säkert P-A snart. Inget allvarligt.
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sst01/downloads_sst01.html |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 00:10:22
|
Hurra!
Jag hade tidigare lite problem med brum då jag körde steget balanserat från min Behringer DCX 2496 pro...
-Men inte nu längre! Jag gjorde om jordningen lite, så nu sitter även stift 1 i XLR- kontakten ihop med stjärnjorden... Allt brum är som bortblåst!
Nu blir det absolut till att beställa två UcD 180 och två UcD 400 till!
Någon som vet när UcD 400 kommer... De har ju ändrat från "soon availible!" till "almost available!" på hemsidan
Vh från en lycklig UcD180-ägare
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 09:15:44
|
Jan-Peter skrev nyligen 4 veckor typ och 4 veckor är "soon" helt klart.
Edit: 2 veckor är det enligt senaste kontakt med Jan-Peter |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2004/09/27 10:21:37 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 14:37:44
|
Wow, kan du göra en skiss, eller ta n bild?
Klippte du upp förbindelsen mellan stift 1 och chassi-blecket på xlr-kontakterna och hur gick du vidare från kontakten på modulen till stjärnjorden och var har du stjärnjorden? Har du den vid en gemensam jordskruv med nätbrunnens jordpunkt, eller efter likriktningen?
Det är ju i grunden brumproblemen som gjort det viktigt att hitta en balanserad mångkanalsvolym. Vilket betyder, att det blir viktigare att hitta en väljudande volym, än att hitta en balanserad dito.
/Roland |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/09/25 : 12:36:44
|
-Avr7000
Please! Skulle du kunna beskriva lite utförligare hur du blev av med brumproblemen?
Jag ber på mina bara knän!!!
/Roland |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2004/09/27 : 01:09:42
|
Paradigm
Jag skall Pm'a dig....
Har suttit i kväll och lyssnat på denna UcD180 med en Quad CD99 (CD/försteg) och ett par Carlsson OA52.3...
Det låter Grymt bra!!!
Tight bas, djup i ljudbilden, allt hålls isär även när musiken blir komplex och grötig, behaglig diskant utan essighet.
/Stefan
|
|
|
koldby
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 10:32:33
|
avr7000
Det ville være rart hvis du ville beskrive dit "ground scheme" her i forummet, så vi andre kunne få glæde af det også. Løsning af brumproblemer er besværligt!!
Koldby |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 12:54:03
|
Vad för problem? |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 23:55:47
|
Idag har jag haft spenderbyxorna på mig igen! Har varit på Elfa och handlat lite av varje. När jag kom hem satte jag omedelbart igång lödkolven och snart nog hade "peranders" nakna kretskort förvandlats till en softstart.
Imorgon ska jag fila vidare på UcD400 bygget. Det ska bli såååååå spännande att få dra igång alla Hypexmodulerna när allt är färdigt.
/Roland |
|
|
mac
Member
286 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 10:36:38
|
Beslut har tagits. Det får bli till att beställa 2 st UcD180-moduler.
Har suttit och funderat en del på nätdelen till dessa. Tror jag ska använda en trafo på 300VA 2x30V (eller 2x33V), från Trimlog. Borde väl fungera bra?
Sen fundera jag över detta med kondensatorer. De RIFA som ELFA reade ut är slut, så det får bli något annat. I mott fall borde jag väl klara mig med 63V kondningar. Finns det någon anledning att ha 100V kondningar? Vad skiljer en billig kondning mot en dyr? Är det bara livslängd som skiljer?
Trimlog har en kondensator på 4700uF/63V för 33:-. (Billigare om man köper många.) Någon som har koll på dessa och vet hur kvaliten på dessa är? Livslängd tre dagar? Förslag på andra prisvärda kondningar?
Jag skickade för ett tag sedan ett mail till Hypex och frågade om nätdel till UcD180. Fick då svaret...
"Hi Marcus, For mono you can use a 160VA(or so) transformer with 2 x 30 (or 33) Vac and 10000uF each rail. For stereo just double the VA's and the caps. Or you make two mono amps in one case. Best regards, Jorrit Mozes"
10000uF each rail Vad menas med det? total 40000uF, eller totalt 20000uF? För två kanaler alltså!
UrSv skrev: Kapacititeten bör ju hamna på 10.000-20.000 uF per matning i det mindre steget (UcD180 alltså). Det betyder då 20000-40000uF för två kanaler?!?
UrSv: Var har du köpt din "Hifi2000-låda"? Tycker den ser väldigt fin ut.
Tack för all hjälp. Behöver jag säga att jag inte har riktig full koll på detta. Som tur är har jag hjälp att få även på hemmaplan om det skulle behövas .
/Marcus
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 12:05:09
|
Roland, tyvärr går det inte alls bra med röda kondingar. Det måste vara ärggröna ety att de matchar kopparledarena på ett mer naturligt sätt. Jag har hört att ärggröna kondingar låter bättre i den här tillämpningen. Om du inte får tag på dessa kondingar så kan du måla dessa gröna. Jag hörde detta ute på nätet och det måste ju stämma.
Hur gick det att löda "kopparplåten"? Ganska värmeslukande med 95 um koppar, eller hur?
Hur mycket mikrofarad som man ska ha är lite flytande och i synnerhet en kostnadsfråga. Någonstans mellan 10000 och 40000 uF är väl rimligt där 15000-22000 uF är väl sunt tycker jag. Över 40000 uF är overkill, tillför inte så mycket. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2004/10/01 12:09:40 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 13:05:17
|
Hej marcus!
Vilken trafo som blir bäst, skulle jag säga, beror på om jag ska använda förstärkaren aktivt för bi- triamping, eller fullrange. Ska du använda den fullrange, skulle jag rekommendera en 2*33V, 300 - 400VA trafo, annars räcker det med en 200VA trafo till två UcD180 moduler.
Hypexmodulerna kräver trafon med två sekundärlindningar, en för vardera +/- spänningen, d.v.s. en plus och en minus "rail". Rail betyder skena.
Jan-Peter m.fl. på Hypex, rekommenderar således en st. 10000uF lyt till vardera skenan. Om du går tillbaka i tråden, (sid.7) så hittar du ett bra schema till dessa moduler. Ett schema som iofs kan förbättras ytterligare om man byter ut kondingarna på 22nF som sitter över dioderna i likriktarbryggorna, mot 100nF kondingar i serie med ett litet 100 Omsmotstånd, så att de istället formar en RC-krets. Detta kommer att bättre ta bort ringningar och div HF störningar. (Schemat kommer att uppdateras inom kort.)
Tillbaks till lytarna igen. Det är absolut ingen nackdel om man sen utökar kondingsbanken ytteligare med några mer eller mindre stora lytar (som jag gjort), samt med några små avkopplingskondingar på t ex 100nF/630V.
63V lytar räcker gott och väl till UcD180 modulerna. (Det är framför allt två saker som kortar en kondings livslängd, för små marginaler på spänningen och hög temperatur.) 16V marginal räcker mer än väl och temperaturen i min Hypexförstärkare håller sig runt 4 grader över rumstemperaturen. Kollat med termometer. 2*33V på sekundären ger c:a 46,7VDc, lite beroende på vilka likriktardioder/bryggor som används. Detta får man fram med följande formel: 33*1,4142=46,6686 Max spänning till UcD180 är 50V, så en trafo på 2*33V blir mucho plenty optimalt perfekt.
/Roland |
|
|
koldby
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 13:37:36
|
Hi Paradigm
I stedet for 22 eller 100 nf over dioderne ville jeg bruge softrecovery dioder. Efter min mening lyder det bedre. BYV79e til eksempel.
Koldby |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 13:54:00
|
Mac: Det är ganska stor skillnad på kondingar. Om man sedan kan höra det är ju en annan sak. Från riktigt bra typ Rifa PEH169 för typ SEK 200 per styck till vanlig dussinkonding för kanske SEK 50 per styck är det ofta riktigt stor teknisk skillnad. Väljer man sedan specialkondingar typ Black Gate eller Cerafine eller så kan det kosta alldeles för mycket men det kanske inte motiverar prisskillnaden mot än bra industrikonding.
För 10.000-20.000 per matning blir helt riktigt 20.000-40.000 totalt för ett stereosteg UcD180.
Lådorna köper jag på:
http://www.audiokit.it/ |
Edited by - UrSv on 2004/10/01 13:56:20 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 14:50:29
|
Hej koldby!
Kan du utveckla resonemanget lite till, för en som är ganska novis på området? Jag har förvisso läst teleteknik för över 35 år sedan, men det är preskriberat idag, så det mesta av mina färdigheter idag bygger på andra människors kunskaper och erfarenheter och därför uppskattar jag när någon annan vill dela med sig av sina kunskaper.
Därför undrar jag om du vill berätta vad är det är/gör för skillnad mellan en "vanlig" likriktarbrygga" och soft recovery dioder och berätta gärna varför dessa är att föredra.
/Roland |
|
|
koldby
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 15:16:31
|
Hej Paradigm
Grunden til at man placerer kondensatorer over dioderne er på grund af den støj (ringning) der opstår i hurtige dioder når de switcher. Soft recovery dioder er specielt fremstillet for at mindske denne støj (ringning). Og det virker!!
Mvh Koldby |
Edited by - koldby on 2004/10/04 15:18:35 |
|
|
Topic |
|