HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag skall till USA...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/31 :  11:11:47  Show Profile Send pewe a Private Message
och naturligtvis skall jag besöka några trevliga hifi-affärer i Miamitrakten! Då dollarn står ganska lågt är det frestande att göra ett litet förstärkarinköp kanske...Men hur gör man med amerikanernas volt? De kör ju på 110 om jag inte missminner mig. Och, kan ni rekommendera någon bra affär i Miamiområdet?

MvH

Pewe

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/31 :  12:07:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du ska köpa en förstärkare aå jöp en där man kan växla nellan 110 och 230V, jag tror inte det är så vanligt men det finns.

Det är nog tveksamt om det lönar sig att konvertera 110V till 230V när man behöver mycket effekt.

CD-spelare, förförstärkare och liknande är nog bättre köp.

Tänk också på att ex. Krell spärrar sina förstärkare så att det inte går att använda i Europa, jag vet inte om det gäller något annat märke också men kolla det innan du handlar.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/31 :  12:10:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Japp, jänkarna kör med 110v, 50Hz. Jag vet inte hur det är med stereo prylar, men inom datorvärlden tål nästan allt 110-220v, 50-60Hz. Något du kan kolla upp när du är i affären. Annars är det bara att skaffa en omvandlare, kostar inte så mycket pengar.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/31 :  12:12:48  Show Profile Send patst577 a Private Message
HUR kan de spärra så de inte fungerar i europa?

/Patrik
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/31 :  13:09:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har skrivit om det här innan så det borde gå att hitta lite mer info om man söker.

I USA använder de 60 Hz (inte 50 som i större delen av Europa), för likritningskretsarna spelar det ingen roll om nätfrekvensen är 50 eller 60 Hz och Krells maskiner (i alla fall deras integrerade) går att ställa om mellan 110 och 230V.

Eftersom Krell är betydligt billigare i USA så köpte naturligtvis fölk sina förstärkare därifrån. Efter påtryckningar från generalagenter i Europa så programmerade Krell därför i sina senrare modeller en av mikroprocessorerna att läsa av nätfrekvensen, är det något annat än "rätt" nätfrekvens så vägrar förstärkaren starta.

De går att konvertera an USA-köpt Krell till 50 Hz hos generalagenten i ex. England, det kostar dock mycket pengar (åtskligga tusen)

På diyaudio.com har funnits flera trådar om hur man kommer runt det här, den snyggaste lösningen hittils var när någon lyckades "hacka" mikroprocessorn och ta bort de instruktioner som kollar nätfrekvensen, en anna lösning är att helt enkelt bygga en 60Hz oscillator och koppla till avläsningspinnen på mikroprocessorn.

Jag vet inte om något annat märke använder något liknande teknik, men det är nog värt att kolla innan man handlar.

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/08/01 :  15:53:58  Show Profile Send hjort a Private Message
Det där som Krell sysslar med borde vara olagligt inom EU.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/01 :  16:17:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det vore definitivt olagligt inom EU. Men iom att Jrell exporterar från USA och deras förstärkare fungerar överallt INOM EUså tror jag de klarar sig.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/08/01 :  16:48:05  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
varför skulle det vara olagligt? det är väl inte annorlunda än regioner på DVD-skivor.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/01 :  17:11:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Regioner inom EU skulle nog ha varit olagligt, det vore ett handelsninder och därmet inte tillåtet.

Det var ett rätt uppmärksmat fall 2002 sedan där Nintendo försökte förbjuda parallellimport. Om jag inte mins fel så åkte Nintendo på rejäla böter.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000