HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 pre-out på rörstärk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:30:05  Show Profile Send everwake a Private Message
hej.

jag hittade vad som verkar vara en sötnos till förstärkare, den är begåvad med en PRE-in (för t.ex. surroundstärk) med inte med en pre-out.

http://www.sparkaudio.com/ecp02.asp?id=96

i min enfald tror jag att det skall gå att löda kablar från förstegs-delen till kontakter på baksidan för att fiska ut förstegssignalen om man behöver det, är jag ute och cyklar?

borde inte en sådan operation påverka stärkaren när ingångsimpedansen som försteget ser ändras, är detta menligt, farligt eller oväsentligt?

kan inte mycket om rör tyvärr

tacksam för ideér

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:18:10  Show Profile Send everwake a Private Message
ingen som har någon idé?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:39:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns ju en möjlighet att det går, men man får nog titta lite noggrannare på hur det är byggt.
Jag tippar att det inte skulle bli så bra. Vad är det du vill göra?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:14:13  Show Profile Send everwake a Private Message
den rörförstärkare jag funderar på (CAYIN A-88T) saknar pre-out, jag skulle vilja ha möjigheten att i framtiden ansluta t.ex. ice-powerslutsteg till rör-preampen.

Emblastegen har ju 8Kohm ingånsimpedans,

A-88T har en "pre-in" däremot med 100Kohm impedans, så det går att köra den endast som slutsteg, om man gör en enkel parallellkoppling blir det ju 8K och 100K parallelt, känns lite snett...

kan det vara acceptabelt för förstegsdelen?

förstegsdelen består av 6N9P/6SL7 och 6N8P/6SN7

går frågan att svara på, eller måste man helt enkelt öppna den för att se hur den är byggd?

jag kanske är helt ute o cyklar i mitt resonemang, laborationeran i skolan känns rätt avlägsna

Edited by - everwake on 2004/07/30 10:17:18
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:54:32  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det går säkert att löda in en kabel före slutsteget för att ta ut en signal men problemet är att det blir relativt hög utimpedans och en sådan utgång bör inte belastas med lägre än typiskt 100kohm.

I ditt fall så tänker du på ett Embla steg med 8kohm in och det är troligen för lite dvs signalen kommer att belastas för mycket.

Det finns rörförstärkare med betydligt lägre utimpedans tex med katodföljare på utgången men det är inte troligt att det finns ett sånt steg i den förstärkare du tittar på.

Mitt eget rörförsteg har mindre än 100 ohm utimpedans ut och kan lätt driva tex 8kohm eller lägre så det är inte alls omöjligt att göra detta med rör.

MVH hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/30 :  11:40:27  Show Profile Send everwake a Private Message
nu börjar det klarna tror jag

i praktiken är det alltså inte vettigt att paralellkoppla ytterligare impedans på utgången från förstärk-delen, särskilt inte med den låga impedansen på EMBLA-stegen, enda sättet borde då vara att modifiera en hel del och konstruera något buffert-steg med rejält hög in-impedans och egen strömförsörjning för att kunna driva ytterligare slutsteg?

CAYIN stärkaren verkar väldigt välbyggd, prydligaste rörförstärkaren jag sett insidan på iaf, dock finns det nog en del att göra, sitter en del diskutabla motstånd och lytar i den...men att addera en pre-out är alltså inte riktigt så enkelt som jag skulle önska, och får nog bli ett betaluppdrag i fall jag bestämmer mig för det.
(skulle ju alltid gå att göra extern iom pre-in)

har letat rätt länge efter ett vettigt rörsteg med pre-in (krav från min bättre hälft som gillar hembio mer än musik) dessutom skulle den vara snygg, A-88T uppfyller alla krav, frånsett pre-out (som jag inte behöver just nu)

http://www.interceptor.dk/cayin_tube_a88t.htm


*bockar och tackar för infon*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000