HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begangnat koll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:07:20  Show Profile Send hanis a Private Message
När man läser lite på trådarna här så verkar det som om någon frågar om tips på högtalare, förstärkare osv. så tycker de flesta att man ska köpa begangnat.

Så jag undrar hur många här har köpt sina grejor begangnat?

Kan säga att jag har inte gjort det själv, tyvärr! (köpte mina grejor innan jag visste bättre)

/hanis

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:21:25  Show Profile Send P.P a Private Message
Två effektförstärkare, en CD, och en skivspelare har köpts beggade. Skivspelaren fungerar minst men den kostade å andra sidan bara 40 pix...

Hade det varit beghov av fler intressanta prylar så hade beggat marknaden undersökts först.

Någon har kanske tips på en billig (sub 1kkr) skivspelare (med eller utan puppa)...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:22:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om alla köper begagnat, så finns det inget att köpa till slut

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:22:40  Show Profile Send ayayay a Private Message
Köpte rörförstärkare samt cd-spelare begagnat. Två riktiga klipp.
Är hel nöjd

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:24:35  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Om alla köper begagnat, så finns det inget att köpa till slut



Å andra sidan så kan man säga om ingen köper begagnat så kommer andranhandsvärdet att vara noll och då blir det genast dyrare att byta upp sig eller hur?

Lite beggat och lite nytt är nog ingen dålig kombo.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:34:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

quote:
Originally posted by Jorma

Om alla köper begagnat, så finns det inget att köpa till slut



Å andra sidan så kan man säga om ingen köper begagnat så kommer andranhandsvärdet att vara noll och då blir det genast dyrare att byta upp sig eller hur?

Lite beggat och lite nytt är nog ingen dålig kombo.



Det där balanserar nog ut sig självt i längden. Annars fanns ingetdera. Sen har vi en del som nästan aldrig säljer sina begagnade prylar. (Timbre). Då blir det museum av det hela

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:37:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har köpt en hel del genom åren och alltid hittat bra grejor till låga priser. Som alltid måste man vara noga med i vilket skick det är i men säger ju sig själv.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:38:36  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men det är ju ändå mysigastatt köpa nåt nytt, komma hem med kartongen å packa upp å allt e blänkande nytt, ingen annan har nånsin pillat på detta.. det är väll en gosig känsla??=)
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:43:15  Show Profile Send Niclas a Private Message
Nää, gosigare är nog att köpa bättre modell än man har råd med, billigare .
Mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:51:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
nog är det kul att köpa nytt när pappa betalar men är man student som jag och utan hjälp hemifrån, då blir det lite svårare...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:53:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
personligen tycker jag att beg. marknaderna på de flesta områdena hifi och andra kan bjuda på mycket bra grejer till "klipp" priser. har fyndat mycket genom åren både Hifi och annat. Om man ger sig tid att söka så kan man hitta bra grejer i princip nyskick til halva priset. Det är egentligen svårt att motivera varför man inte ska kolla beg. innan man handlar.

En annan anledning till att man kollar beg. marknaderna är att man ju på så sätt får sina pengar att räcka till mycket mer och flera hobbies. Jag har i nuläget 3st "dyra" hobbies.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:55:20  Show Profile Send P.P a Private Message
Det är mysigast att köpa nytt. Pillet med emballaget (och svordomarna som eventullet följde), ommöbleringen i anläggningen, inkopplandet (som sker genom att man eventuellt smygläser i bruxen om det är en avancerad pryl...) och framför allt lukten av ny elektronik. Det är värt lite extra! Fast efter 3 månader så kunde man nog tänkas sig de där tusenlapparna istället...
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:56:57  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

men det är ju ändå mysigastatt köpa nåt nytt, komma hem med kartongen å packa upp å allt e blänkande nytt, ingen annan har nånsin pillat på detta.. det är väll en gosig känsla??=)




Det är en väldig gosig känsla sen får man inte glömma det mysiga med att läsa hela instruktionsboken när man har gått och lagt sig också.

Men det är alltid svårt att överväga om den känslan är bättre än känslan av att njuta av ett bättre ljud för i en lång tid framför sig!

/hanis
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:02:15  Show Profile Send Niclas a Private Message
Med begagnat slipper man inspelningsveckor, måndagsexemplar & massa pappkartonger.
Jag köper oftast beg. till halva priset, då från folk "i branchen" som uppgraderat sin anläggning.
Mvh
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:04:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hanis nu för tiden kan du ju ofta skriva ut instruktionsboken från nätet och mysa med den. Om den beggade var för sunkig
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:08:16  Show Profile Send macke a Private Message
Jag har köpt cd och förstärkare beg.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:16:52  Show Profile Send yalpa a Private Message
det finns "dumma" och snobbiga(!) människor, låt de handla nytt så kan vi andra fynda efter dem...men prata inte högt om det här, då kanske de ändrar sig

jag argumenterade med en lirare, han tyckte att man skulle ha ny bil, han ville inte sitta i nån annans skit(snobb) ...problemet var, att bara värdeminskningen på bilen åt upp flera månadslöner de första åren, men han skulle ha nytt iaf. (dum)

personligen är jag är för en lite långsammare "slit å släng" process...hjulet snurrar för fort nu och det är inte bra, varken för konsumenter eller för miljön...dock jävligt bra för ekonomin för dem som får oss att bete oss som vi gör...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:51:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har 31% begagnat och 69% nytt, baserat på 39 komponenter och räkant på antal i den befintliga AV-utrustningen. Högtalarna har då räknats per styck.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:52:39  Show Profile Send dax a Private Message
Två förstärkare, en CD samt en uppsättning högtalare till hemmabio! Det lönar sig oftast att handla i andra hand!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/27 :  17:39:19  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Jag har 31% begagnat och 69% nytt, baserat på 39 komponenter och räkant på antal i den befintliga AV-utrustningen. Högtalarna har då räknats per styck.



Om du baserar procenten på hur mycket sakerna kostar då? Det är kanske mer intressant? För begagnat-grejerna ska förstås deras respektive nypris användas.

Själv har jag köpt högtalarna begagnade och resten nytt men jag kollar givetvis begagnadmarknaden innan jag köper något.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/09/27 :  18:38:14  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har köpt både elektronik och kablar begagnat,elektroniken var en ARC LS-25 och en ARC DAC3mk2 och en EAD T-1000 de har fungerat väldigt bra,kablar är bara en fördel att köpa begagnat då slipper man ju at bränna in dessa.
Mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/27 :  20:45:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Visst är beggat kul... Men det känns alltid tryckt att ha en garanti eller så ifall något går sönder...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/27 :  21:45:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Visst är beggat kul... Men det känns alltid tryckt att ha en garanti eller så ifall något går sönder...


Speciellt om man ligger på gränserna av vad man kan tänka sig ekonomiskt. Har man marginaler och det inte gäller DVD-spelare, CDp och avancerade dekoders så kan ett litet fel oftast åtgärdas utan att man behöver betala hela kostnaden igen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/27 :  21:50:10  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
X-ray talar vist..
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/27 :  23:59:05  Show Profile Send falukorv a Private Message
Herr F. köper alltid begagnat.
Varför ? Jo det luktar godare om Brom (flamskyddsmedel) när det är ordentligt inbränt.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/09/28 :  01:08:41  Show Profile Send Gebex a Private Message
När man köper begagnat så tar man en mycket större risk. Vissa här har redan påtalat detta. Att leta begagnat tar ofta mycket tid. Om man värdesätter sin tid (i pengar) och inte har som hobby att leta begagnade grejer så kan det faktiskt bli mycket dyrare att köpa begagnat än att köpa nytt. Sedan är nykänslan underbar..... Jag skulle köpt mer nytt om jag hade råd. Men det har jag inte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000