HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bärbart ljud som räcker långt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:40:09  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Hej,

har funderingar på att byta ut mitt nuvarande bärbara ljud (en gammal minidisc) mot något nyare och fräschare. Gärna en portabel cd-spelare av något slag. Någon som har förslag på bra portabelt ljud som får gå på upp till 5000 pix. Gärna tips på hörlurar också.

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:03:16

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:46:17  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hade en Sony CD med 20 sekunder skakminne, det fungerade aldrig. Jag har en Sony Network Walkman nu, model NW-MS90D och den är superbra! Bara stoppa den i dockan till datorn och ladda över musiken. Jag är än idag förvånad över hur bra ljud det är i den. Den har inbyggt 512MB, kan expanderas till 512MB om så önskas.
Jag kör med orginal lurar, har inte hittat några som är passar till den udda designen. Sladden till hörlurarna bär upp spelaren.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/07/28 :  13:16:50  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Senaste generationens iPod kan väl aldrig bli fel? Just möjligheten att kunna välja ljudkvalitet, dvs allt från sunkig mp3 upp till okomprimerad wav ser jag som en styrka... Fast det kan väl minidiscen också...? Själv kör jag wav, får - subjektivt bedömt - samma ljudkvalitet som en hyfsad hemmaspelare.

Själv har jag en tredje generationens iPod tillsammans med ett par Sennheiser PXC250 hörlurar med noise canceling, suveränt vid pendelåkning och i stadstrafik för att få lite lugn och ro... Enda nackdelen med spelaren är dålig batteritid men det skall vara förbättrat i senaste modellen.

http://www.apple.com/se/ipod/
http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=10952&ProdID=2995

/P
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/28 :  13:45:53  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Har ni några bra tips på bärbara cd-spelare?

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/28 :  17:12:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du köper en CD-walkman så köp då i så fall en Sony som kostar minst 2000:- spänn. Jag kan inte säga vilken modell eftersom Sony byter modell flera gånger om året...känns det som. Vad man ska ha klart för sig är att fjärrkontrollen inte håller så bra. Det är nog samma skit på alla fabrikat men batteri tiden är betydligt längre på Sony´s dyrare än på andra fabrikat. Den jag köpte senast för dryga året sedan låter väldigt bra och har ett av mig uppmätt jitter som var bättre en på flertalet stationära CD-spelare oavsett pris. Det kan naturligtvis vara rena turen just för den modellen men ändå. Min maskin heter Sony D-EJ 985 och jag har behövt byta fjärr en gång(garanti). När det gäller hörlurar så tycker jag att man ska ha några med högverkningsgrad och som naturligtvis låter bra. Förslag: Grado som låter bra för en dryg tusenlapp. Sennheiser HD 25 som kostar c:a 2000:- och har högdämpning utåt och inåt.

Edited by - gcs on 2004/07/28 17:13:38
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/07/28 :  18:30:16  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Hur är det med minidiscs? Är det ett format som är helt utdömt?

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:16:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Minidisc är som jag ser det ett annat och mer komplicerat sätt att ha bärbart ljud. Man måste själv kopiera sin musik. Jag har själv en sådan maskin men jag har tröttnat på att kopiera allt till minidisc. Okey man kan snabbkopiera från datorn....men det ska ju göras ändå. Nu finns den nya generationen (mobila)MD-spelare ute i handeln men jag har ännu inte sett några skivor(1GB). Fördelen med en mobil cdspelare är ju att man kan ta med sig den skivan man har lust med utan att behöva kopiera till ett annat medium och det också med högsta kvalitet. Om du väljer en MD så tycker jag att du ska samtidigt köpa en försäkring efter som MD-spelaren p.g.a. sin ringa storlek är lätt att tappa i golvet när man hanterar den.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:47:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker HI-MD låter jätteintressant. Jag kommer nog att byta ut min gamla MD mot en ny HI-MD. Att kopiera är busenkelt, sedan så tycker jag om att göra egna kompilationer. CD-skivor är klumpiga att ta med sig. Ingen bärbar cd-spelare är särskilt skaktålig och är också klumpiga.
Att nu också kunna pressa in 5 st cd-skivor på en MD gör den till ett seriöst och i mina ögon bättre alternativ till MP3-spelare. Atrac-komprimering låter i mina öron fullt okej.

P.S. Jag lovar att jag inte erhåller någon provision från Sony för att ha skrivit detta.
Men om någon Sony-representant händelsevis råkar se det här, så kan jag tala om att jag inte har något emot att erhålla någon. Kontakta mig via emejl, så anger jag kontonummer. Ähum..

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:54:36  Show Profile Send Lurman a Private Message
Skulle vilja slå ett slag för Irivers bärbara CD-spelare. Bra batteritid, slimmade, spelar MP3 om man skulle vilja, radio, helt OK ljud för något bärbart och ganska kraftiga lurstärkare (för att vara en bärbar pryl, 16 mW). Se upp med några Sony som minst sagt undermåligt med kräm (1.5mW). Vad det gäller ljudet så är ju precis som allt annat. Ta med någon skiva och testa i butiken...

/L

Edited by - Lurman on 2004/07/28 20:29:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000