HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tag McLaren Calliope, åsikter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/28 :  07:12:30  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har varit och tittat på högtalare idag och snubblade över ett par helt nya Tag McLaren Calliope för ca 28000:- paret. De var nersatta från 70000:- pga att Mc Laren inte tillverkar högtalare (eller bara dessa) längre. Visst lät de bra med del Canto förstärkare, slutsteg och CD spelare, men jag ville ha mer dynamik.

Vad säger ni? Är detta ett erbjudande jag inte ska missa? Eller betalar man mycket för att det står McLaren på högtalarna?
Det är bara 4000:- mer än ett par Sonus Faber Grand Piano Home.
Fanns både i svart och silver.

Nu i North Carolina, USA.

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:31:54  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag antar att du avser Calliopes + basmodul. Jag har själv ett par sådana kombinationer.

Topparna i sig är väldigt lika B&W805N i sitt ljud (faktiskt väldigt svåra att skilja ur i blind test). Med basmodul ligger de ganska nära B&W803N i sitt ljud. Det vara samma konstruktör inblandade så det är kanske inte så konstigt.

Rent ljudmässigt är de inte värda 70 000 som man nästan får ett par B&W802N för. Den ligan är de inte i.

Däremot är byggkvaliteten state of the art. Titta på bara på baksidan av högtalaren. Specialgjutna basportar, anslutningar m.m. Dessutom är dom gjorda i aluminium vilket gör att de tar mindre fysiskt plats än motsvarande i trä.

Vad gäller dynamiken så håller jag med dig. De är snarare gentlemen än friidrottare (precis som B&W). De mår bra av kraft, precis som B&W:s högtalare. 250W har jag noterat ger mer "umpf" än 125W. Högtalarens stora styrka är ljudbilden. Du kan pinpointa allt som finns i ljudbilden. Här finns det få högtalare som gör det bättre.

Basmodulerna ger bra distortionsfri bas. Dock tycker jag inte basmodulerna ersätter subwoofern om du skall spela film.

För priset har jag svårt att tro att du hittar något som låter bättre och är tillverkat med högre kvalitet. Det är bara att lyssna runt och prova. Det som är bra är att varje bit inte är så tung så det är lätt att ta hem dem och prova.




/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:36:41  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Japp, glömde säga att det var med basmodul. Jag avvaktar svar på min fråga om Sonus Faber, sen bestämmer jag mig.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000