HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snyggaste/bästa rullbandspelaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:26:11  Show Profile Send Margaux a Private Message
Inser att jag vill ha en rullbandspelare. Kanske inte så mycket för att spela på den utan snarare för att titta på den.

Revox B77 med det stora plexiglasskyddet är en given kandidat. Vilka andra bör jag ta en titt på? Rullbandspelaren i Pulp Fiction var mkt snygg om jag minns rätt. Någon som vet vilken det var?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:50:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en Akai som bara står, duger som prydnad. Jag är lite osäker på vilken modell det är men den ser ut ungefär så här.



Bilden är hämtad från den här sajten.
http://www.dantiques.com/tapedecks/akaimodels.htm
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:56:58  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Musse Pigg med "guldöron"




Finns det någon poäng med dem ur ren återgivnings-synpunkt?
Kontra vinyl/CD?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:57:48  Show Profile Send Margaux a Private Message
MatsT:Cool - snyggare än B77.

BTW-Minns inte om det var filmen "Tredje vågen", "Hotet" eller "Rånarna" som det var en scen hos polisen där det stod 3 rullbandspelare bredvid varandra. Har polisen inte modernare grejer? Eller de kanske också har dem för att de är så snygga

G46 - Den snurrar!

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/07/26 20:58:57
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:02:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Finns det någon poäng med dem ur ren återgivnings-synpunkt?
Kontra vinyl/CD?


Intressant fråga. För de flesta gamla inspelningarna kommer ju mastern just från rullband. Har rullband lägre distortion än LP?

Tänkte på en sak. Konstigt att ingen har gjort en CD spelare/brännare på samma sätt. Hur coolt vore inte det?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/07/26 21:09:35
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:32:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Rullbandspelare används fortfarande flitigt av entusiastbolagen för musikinspelning, de låter väldigt bra. En favorit bland många är Revox G36 som är den sista med rör från det företaget. Ett litet citat från en entusiast (på tyska tyvärr men några begriper nog...).

quote:
Selbst deutlich modernere Transistor-Maschinen dieser Klasse produzieren dagegen eher einen undifferenzierten Klangbrei, auch wenn man bei der hier herangezogenen Referenz von Aufnahmen mit 19 cm/s in 2-Spur bleibt. Hört man sich mit der G 36 die Beatles oder Cat Stevens an, fühlt man sich, als wäre man bei den "Recordings" im Studio dabei gewesen. Bevor ich noch weiter in den subjektiven Bereich absinke, gebe ich offen zu, dass ich mich in die G 36 irgendwie "verliebt" habe


Hela artikeln finns här:
http://home.arcor.de/christoph_rose/studerundrevox/revox-seiten/revox-g36.htm
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:02:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Citat: "Selbst deutlich modernere Transistor-Maschinen dieser Klasse produzieren dagegen eher einen undifferenzierten Klangbrei, auch wenn man bei der hier herangezogenen Referenz von Aufnahmen mit 19 cm/s in 2-Spur bleibt. Hört man sich mit der G 36 die Beatles oder Cat Stevens an, fühlt man sich, als wäre man bei den "Recordings" im Studio dabei gewesen. Bevor ich noch weiter in den subjektiven Bereich absinke, gebe ich offen zu, dass ich mich in die G 36 irgendwie "verliebt" habe."

Jaja jag har själv en REVOX G36 och tycker väl inte att den håller måtten för en rullbandare. T.ex frekvensomfånget är inte högre än 30-20KHz+/-3db och dynamiken är väl inte heller så lysande men ändå klart bättre än vinyl. Jag är annars en samlare av rullbandare och jag äger själv en Technics 1800 som är en höjdar maskin med en alldeles speciell bandföring som kallas för isoloop. Jag har också en Studer 812 som är en annan höjdare. Det är synd att jag ännu inte lyckats med att sätta in några bilder p.g.a min teknisk inkompetens när det gäller datorer. Har men sedan dbx typ 1 eller Dolby A eller SR ja då är lyckan fullständig. Dolby SR ger en dynamik som klart är i digitalklass.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:30:22  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja som du själv skrev Revox B77, stilren, sedan finns det en
hel del snygga modeller från Technics och Pioneer.

Det gick ett musikprogram på tv för ett tag sedan
som hade en rullbandspelare i bakgrunden, bara som
snygg rekvisita

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:02:06  Show Profile Send Mattias a Private Message

Skall du ha en riktigt grym pjäs som kanske inte lämpar sig för husfriden och hemmet men som låter odrägligt bra om den funkar och är i bra skick.

Pratar om Telefunken Magnetophon M-28C. Har haft förmånen att lyssna till en sådan samt höra samma även på CD och Vinyl.
Jösses hur bra ren analogt kan låta. CD'n hade i detta system inget att hämta, Vinylen var snäppet bättre. Men Magnetophonen var
En stor bandare på stativ från 70-talet piskar mycket i hifiväg! Utboudet styr dock kraftigt

Opus3 har använt spelaren ifråga och skivan Tiny Island är inspelad via en sådan pjäs.

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/07/26 23:13:38
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:07:05  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag har som prydnad en tämligen väl fungerande Revox A700 (ungefär som B77 men med 4 mic-ingångar och mixer). Dessutom har jag en A77 som dessvärre tystnat i ena kanalen.

Dessvärre håller dom inte måttet idag. Jag spelar inte in så mycket, men ibland bandar jag P2-konserter (jazz), men det blir faktiskt bättre att bränna på CD direkt.

Däremot har jag ca 250 band med liveinspelade konserter från jazzkonserter i Kristianstad (inklusive jazzfestivalen) under framför allt 70-80-tal. En del via 4 Shuremikar men också via mixerborden. Det var lite enklare att komma till förr. Dessa band låter fortfarande mycket bra via rullbandaren. Bara att se Revoxen arbeta skänker både stämning och goda minnen.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:26:37  Show Profile Send poppop a Private Message
Studer A-80 är ändå snyggast! Men det är ingen redigeringsmaskin direkt. Själv tillhör jag väl den sista generationen som snabbt och smidigt kan redigera ljud på en Studer B67... Jobbade med den i många år innan man tog över redigeringsbiten i datorerna... Eller.. så gammal är jag inte, men jag började redigera på rullbandare innan vi införde ljuddatorer...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:59:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Poppop jag tillhör också den sista generationen som kan redigera på allt fr.o.m. Ampex 300 och MR70(båda var jobbiga), Telefunken M5 till Studer 820 och därefter datorn....underbart skulle jag vilja säga.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:02:13  Show Profile Send cittroman a Private Message

Pioneer RT-707
Min


Revox B77
Min

Pioneeren låter faktiskt mkt bra, bättre än B77:an
Bägge är byggda som stridsvagnar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:27:07  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har också en G36:a, ska bara renovera klart den någon gång så har jag tänkt testa att spela in lite kör och liknande på den.

Den är ruskigt snygg bakifrån iaf...

Förresten kör jag ju den stereoförstärkare som hörde till (G36 har bara monoförstärkning inbyggt) som stereoslutsteg hemma, låter finemang...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:29:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Oh, härligt med gamla rullbandare! Min Revox B77 är tyvärr i behov av service så fram tills dess används den endast som "prydnad"

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:39:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Min gamla G36:a som jag köpte 1965 blev ombyggd på 70-talet till high speed och med utbytbara huvudblock. Jag har två huvudblock för inspelning och avspelning, ett för 2/2-spår och ett för 2/4-spår.

Edited by - gcs on 2004/07/27 00:40:32
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:42:34  Show Profile Send gcs a Private Message
B77:an fanns också i en proffs(halvproffs)variant som då hette PR99.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:15:09  Show Profile Send Margaux a Private Message
Här kommer lite mera ögongodis



Studer


G36 Special


G36 Standard



/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:34:09  Show Profile Send Leffler a Private Message
Ah!

Nivåmätare med magiska ögon - nu snackar vi! Snabba som sjutton är de, och snygga också. Kanske skulle bygga det till min G36:a, jag har några liggande.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:15:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Själv är jag ägare till denna http://www.mercadolibre.com.mx/jm/item?site=MLM&id=6053988
Låter bra för sin ålder, men det beror nog på skicket ca: 20 timmars driftstid !!!!!!
mao nyskick.Kostade enl, den jag köpte den av 32 lök när han köpte den i slutet av 80-talet.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:00:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Grymma grejjer!
Vart köper man sånna här grejjer?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:10:47  Show Profile Send Margaux a Private Message
Spelar ingen roll om du har en Grendel, Picassotavla eller en persisk matta. Det en besökare noterar först är din rullbandare. Dom är mäktiga och utstrålar någonting alldeles speciellt.

Här är en annan snygging. En av mina favoriter rent utseendemässigt. Har dock ingen aning om hur den låter.


Teac X1000


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:16:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, tycker Revox är alldeles för vanliga för att vara snygga. Föredrar en gammal Braun.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:19:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Syggast: Otari? SR sålde ett par sist
Bäst: Revox såklart

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/07/28 11:20:39
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:32:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Spelar ingen roll om du har en Grendel, Picassotavla eller en persisk matta. Det en besökare noterar först är din rullbandare. Dom är mäktiga och utstrålar någonting alldeles speciellt."

Japp ! Stämmer precis!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:52:16  Show Profile Send Margaux a Private Message
Otarin har jag inte sett förut. Tack för det tipset. Ser ut som en Jeep Grand Cherokee och skrämmer små barn


Otari

Braun är en sober skapelse. Skrämmer inga barn...


Braun

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/07/28 12:56:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000