HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörförförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/26 :  10:07:38  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Nu börjar det bli dags för nya projekt. Efter att ha funderat över subwooferbyggen och liknande har jag kommit fram till att nästa bygge nog blir en förförstärkare.

Efter ett hörlursförstärkarbygge blev jag ganska fäst vid rör och tänkte att en rörbaserad förförstärkare kunde vara mycket intressant.

Har surfat runt en hel del på nätet, tuggat gamla trådar här i forumet osv. Dock fortfarande inte lånat någon vettig bok. En helt egen konstruktion verkar lite för mycket för tillfället, däremot gärna någon konstruktion som dels möjliggör tweakningar, dels är rikligt dokumenterad så att man kan sätta sig in i och förstå konstrktionen.

Vart ska jag vända mina blickar? Kanske till och med någon forummedlem som känner för att dela med sig av sina byggen och konstruktioner? Vad mer exakt är det du filar på Bernt?

Ha det fortsatt gott i sommaren!

www.skivatbrod.com

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:17:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det jag har byggt senast är ett transformatorkopplat steg med röret 417A. Det är inte bara superbt som försteg,
det orkar med att driva hörlurar också. Jag får väl rita ett schema när jag får tid. Under tiden kan du kolla på tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29204

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:01:16  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jo Bernt, den tråden har jag följt med spänning!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:14:33  Show Profile Send everwake a Private Message
avdelningen för önsketänkande:

kan ingen bygga ett rörförsteg, med fjärr, och en sån där home-theater-pass-thru ingång, så att man kan kombinera halvtaskig hembio med trevlig 2-kanal utan att behöva koppla om sladdar eller köra signalen genom sin runtomkringljudsanläggning? det skulle IMHO vara det ultimata försteget

jag har letat efter en komersiell sådan...men den verkar inte existera...

själv kan jag tyvärr ingenting om rörkonstruktioner, så jag får nöja mig med att drömma
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:34:06  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bent audio har ett av de potentaste försteg som går att köpa som ett kit. http://www.bentaudio.com/index2.html Kolla NOH preamp kit.
Det är utrustat med transformatorvolym. Enligt invigda mycket mer välupplöst o dynamiskt än potentiometervarianten. Speciellt på låga volymer Det har även fjärr som styr volym och ingångsval.

Har beställt ett till mig själv. Så inget är som väntans tider

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  18:48:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Transformatorvolym är fantastiskt intressant. Det är ju tvärtom mot en pot - ju lägre
man spelar desto bättre driver källan! Jag tänkte testa det någon gång i framtiden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  19:40:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Förförstärkaren som Bernt byggt är väl i princip en sådan som finns beskriven här.
http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/euridice/Euridice.html

Thorsten Loesch är också anhängare av transformatorvolymkontrollen (puh!) och även jag tycker att både förstegskopplingen och nämnda volymkontroll närmar sig idealet.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:03:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Mats! Den sidan hade jag inte sett. Allt som Thorsten Loesch gör tenderar att vara läsvärt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:09:59  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
everwake: Det är en av de funtioner jag tänkt ha med i mitt kommande bygge! Hemmabio är ett trevligt sätt att höja upplevelsen vid filmtittande :)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:18:34  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Har nyligen byggt en volymkontroll med TX-102 som jag köpt via Bent Audio. Tidigare, när jag bytte från "hifi-potentiometrar" till stepped attenuators (DACT, har gjort några egna oxå) tyckte jag det var ett jättelyft. Men lyftet som transformatorvolymkontrollen (TVC) ger är helt enkelt otroligt!

Den största skillnaden är att ljudbilden får en slags analog kontinuitet. Detaljer, placering och rymd framstår mycket tydligare. Det andra skillnaden är en påtagligt ökad dynamik. Dessutom blev lägre mellanregistret och övre basområdet tydligt bättre integrerat. Rekommenderas verkligen! Inte billig, men...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:35:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojojoj nu blev jag ännu mer sugen. Time, var är du???

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:54:51  Show Profile Send OlaH a Private Message
hej
Kolla in Trident på http://www.diyforum.net/phpBB2/viewforum.php?f=13&sid=e4012e0432a3294356ac3402c2acd258

ett svenskt transformatorkopplat försteg med 6H30.

mvh/ola
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:01:39  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei
Her er et projekt en på hifisentralen har lagt ut:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=forst;action=display;num=1085734631

Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:08:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Thorsten och jag mailade ganska flitigt för några år sedan innan han blev den världskändis han är idag, man kan lugnt påstå att han har egna åsikter om hur det skall byggas. Det började med att han skickade ett mail om en single-ended katodföljarkonstruktion med 6C33C som jag hade som designförslag på min hemsida. Katodföljare fungerar inte, det låter kasst var hans kommentar. Vi diskuterade väldigt mycket omkring SET-förstärkares för- och nackdelar, det är ju ett av hans favoritämnen. Han fick för övrigt sluta som London-korrespondent för TNT Audio bl.a pga sin strikta hållning och kompromisslöshet när det gällde SET versus andra konstruktionsfilosofier.

Lite OT det här men det är en kul kille med trevliga och ibland lite udda ideer och jag tyckte lite bakgrundsinformation kunde vara på sin plats. För de som inte vet så kommer han från Östtyskland och flydde till väst lite innan muren revs. Han brukade ta en öl med Audion's ena part då och då så lite insider-information om Audion har jag fått också men det håller jag för mig själv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:31:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här blev ju intressant! Flera länkar att titta närmare på.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:36:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Vill bara nämna att 6H30 har en äldre kusin som har betäckn 6N6P (6H6n) o som av många asnses betydligt bättre än det av Viktor Khomenko överreklamerade 6h30 röret. Billigt o lätt o få tag på dessutom.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  06:40:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns många bra rör. I Morgan Jones bok "Valve Amplifiers" finns ett antal distorsionsmätningar på rör. Bland de bästa är 6SN7 och 417A.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:28:25  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Många intressant länkar och byggen, ett stort tack så här långt. Tanken är att projektet ska tillåtas dra ut på tiden så att man så sakteliga kan samla på sig delar utan att bli utblottad.

Bernt: Har du någon uppfattning om i vilken prisklass ditt steg hamnar/hamnade?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:52:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Materialet hamnar väl på 5000 kanske. Det beror lite på vad man använder för grejor.
Jag har ju så mycket liggande så det blir lite Kajsa Varg, man tager vad man haver.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:42:09  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej php. Jag har precis påbörjat ett rör-förförstärkarbygge och kommer snart att lägga upp en tråd om det. Det blir en Grounded Grid Preamp av Bruce Rozenblit. Denna konstruktion är redan testad av Bernt så den funkar...

Försteget samt fler intressanta byggprojekt finns beskrivna i boken "Audio Reality" av B.Rozenblit. Jag rekommenderar även Morgan Jones bok "Valve Amplifiers" - där står det mesta om allt..

Sen finns en annan slamkrypare till bok:
"Modern high-end valve amplifiers : based on toroidal output transformers" av Menno van der Veen. Där finns en del projekt baserade på utgångstransformatorer av ringkärnetyp som boken talar mycket varmt om.

MVH Marcus

...music is the best...
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:52:45  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Länkarna och förslagen hopar sig! Ditt projekt låter oxo spännande Resonans =)

Var börjar man? Morgan Jones bok har rekommenderats så många gånger så den ska beställas för att få en bra grund att stå på. Är det för djärvt att ge sig in på en lagom dokumenterad konstruktion (exempelvis den Bernt föreslog) eller bör man hålla sig till någon beprövad konstruktion som många byggt?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:07:42  Show Profile Send Resonans a Private Message
Alla böckerna finns på bibban - bor man långt ifrån något stadsbibliotek kan man fjärrlåna. Morgan Jones bok passar perfekt i en kopiator - har jag hört...

Båda alternativen du nämner har sina tjusningar. En beprövad konstruktion kan vara lättare att lyckas med eftersom man kan dra nytta av andras erfarenheter och tips osv. Men samtidigt är ju outforskad mark alltid spännande!

Jag måste tillägga att GGP är mitt första rörprojekt - jag är fortfarande novis på rörbygge. Det är därför jag kör på en beprövad konstruktion.

Grounded Grid Preamp är mycket enkel i sin konstruktion och relativt billig - jag kommer att hamna någonstans runt 1500kr totalt.

...music is the best...

Edited by - Resonans on 2004/07/27 13:12:50
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/27 :  13:21:43  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Resonans: Hua, är det inte en tjock bok? Hur som helst är jag av åsikten att man inte kan få för många schysta böcker i bokhyllan så det blir väl till att lägga en order på Amazon...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/27 :  14:20:20  Show Profile Send Resonans a Private Message
php: visst är boken tjock... Men jag har hört att det går ändå...
Nåväl, boken är bra och förtjänar sin plats i bokhyllan.

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000