HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 gobelänger
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:16:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej på er..Jag bor i gbg och har fått mitt vardagsrum renoverat. nu är det tängt att få lite saker på väggarna.
Är det någon som har tips på vart det går att fåtag på modärna gobelänger.Fina trevliga vävar att hänga på väggen?..
under 400-800 hz skall det bli aktiv dämpning..men det kommer ta ett litet tag..

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:26:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Aktiv dämning? Hur? Låter spännande!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:44:43  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det är ett projekt som jag arbetar på med mitt företag ral.det kommer ta et tag att bli helt ok.men principen är en antihögtalare. som samplar inkommandeljud och spelar upp det samma i motfas..det går att få mycket efektivt beroende på hur högt det motljud man vill fasa ur är.


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:10:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hemtex å IKEA har moderna sortiment, hemtex ska visst inte vara helt gratis enligt frun
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:23:34  Show Profile Send Style a Private Message
Stefan, rent spontant tycler jag att det verkar vara ett onödigt krångligt sätt

de lyckade exempel på aktiv bullerbekämpning som finns (flygplan) bygger på två saker:
1, man kan inte åtgärda källan, alltså får man ta till denna typ av trick. I HiFi-sammanhang kan man faktiskt åtgärda källan gemom mer eller mindre avancerad runskorrigerande EQ vilket är mycket enklare
2, bullret är någorlunda konstant. Du måste sampla minst en halv våg vilket alltid kommer att leda till eftersläp i ett dynamiskt material som musik (1 halv våg vis t ex 40 Hz =0,0125 sekunder vilket är länge och definitivt hörbart)

fats du kanske har kommit på nåt smart?
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/25 :  22:48:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
vist det du säger om tidsintervallet stämmer.men idetta fall kommer det fungera.i nuläget är problemet att den låter och inte är 100% utfasande.
vissa saker har med tids intervallet att gjöra men inte i dom storleksårdningarna du talar om.i detta fall runt ca 6000hz,
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/25 :  22:49:05  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
tack fötipsen om tyger skall spanas in..'

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:28:25  Show Profile Send Style a Private Message
det är punkt 1 som är huvudargumentet. Skulle vara intressant att veta varför du går denna väg (som verkar mycket krångligare)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/26 :  00:52:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nelson Pass har ett patent på just detta med aktiv rumsdämpning. Hans aktiva dämpning testades i
High Fidelity för något år sedan. Det var ett mycket intressant test och jag har liknande idéer att testa.
US Patent 4,899,387: "Active low frequency acoustic resonance suppressor."
http://www.passlabs.com/patents.htm

Om gobelänger vet jag dock inget...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 00:53:21
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:15:07  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
att använda sig av eq har många fördelar men det kommer alrig rätta till fel.De ståendevågor man har i rummet kan dämpas med eqn men tidsfelen och modulationen av andraljuden som fins i musiken kommer ej bli åtgärdade.Att använda sig då av fas vridningar i eq eller mer komplex rumskorigering kan på en litet yta få ljudet korekt.men det kommer även bidra till att högtalarna/förstärkare mm kommer få arbeta mycket hårt att höja ljudtrycket vid 40 hz tex med 20 db knäcker de mesta i hifiväg.eq är en bra apparat men inte i basen.felen kommer bestå. passiv dämpning är vackert men dettycker inte frugan..

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/07/26 :  12:39:53  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Prova Ljungbergs i Floda. Där hittar du deras egentillverkade designtyger till en bråkdel av priset som de kostar ute i butik. Det är bra och kraftiga gardintyger som har mycket hög WAF.

Edit: Stavfel

Edited by - Ximilian on 2004/07/26 12:42:14
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:35:00  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Har själv haft gobelänger under de senaste 2 åren,
uppgraderade nyligen genom att fästa Acoustic Ull på baksidan.
Om intresse finns kan jag ta lite bilder.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  21:54:12  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Intresse finns.
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:09:28  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Utlovad bild på gobeläng.



Hmmm... kanske dags för en tvätt och strykning.

Planerar att tillverka en tygpåse till Acoustic Ullen,
just nu är den bara fastsatt med nålar på baksidan av gobelängen.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000