HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Purist Audio signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:01:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Halloj,

Vet att ämnet diskuterats ett par gånger förrut med mer eller mindre framgång .

Nå, frågan jag ställer är riktad till de som äger eller har ägt Purist Audio Musaeus eller dylika PAD kablar och Acoustic zen Satori!! Detta är alltså inte en tråd om kablars fantastiskhet hit och dit!!! Nota bene!!

Och jag undrar om era intryck av ljudkaratären i PAD.

När jag sitter hemma och lyssnar och jfr med tidigare intryck från förra systemet känns ibland musiken en aning "trög" och luddigare. Betydligt varmare och mjukare ochså förståss och väldigt mkt mer och bättre, skarpare bas!! Självfallet är en stor anledning den ganska markanta uppgradering jag gjort i spelare och kablar. Men ändå känns musiken på något sätt inte så frisk och vital som förrut.

Låt mig förtydliga. Ljudet är på alla vis toppen och intrycket är en "rockigare" attityd i anläggningen. Men ändå mal denna tanke att ljudet är lite luddigt, diffust och så.. Hmm!!

Kanske är lite hjärnspöke eftersom jag är ganska insnöad i det "gamla" ljudet men ändå en tanke som finns där. Fundera lite i banorna att prova Nordost Red Dawn som signal istället eftersom den är väldigt detaljerad och clean i ljudet och med fast och torr bra bas. Tänkte att det kanske kunde vara en kombination med Satori som ju är mjukare och varmare i karaktären..

Nå, vad tror NI???

-----------------------
Tabula Rasa!

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:08:41  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Men ändå mal denna tanke att ljudet är lite luddigt, diffust och så.. Hmm!!


Precis sådär uppleved jag ljudet med mina PAD, det enda jag uppleved som possitivit var att den grävde fram djupet ur basen.

Nu har jag inte testat Nordost i mitt system bara hört i andra (nu pratar vi Red Dawn och neråt/billigare) och det ljudet är i min mening motsatsen till PAD men de lyckas inte med det riktigt högupplösta ljudet jag är ute efter.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:40:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Purist har den karaktären....
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:58:36  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Varför inte skaffa en kabel som saknar karaktär och eget sound?
Alltså en kabel som inte hörbart påverkar ljudet. Sådana kablar finns och de är inte särskilt dyra heller ( i förhållande till diverse ockulta dyrkablar). Det är min rekommendation och mitt tips!

Lägg pengarna som blir över på skivor och/eller akustiska åtgärder, lovar att du kommer bli mer nöjd!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:02:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tack för tipsen!!

Nu är det tack och lov så att jag kan satsa på både kablar och skivor. Skulle ju vara trist att barskrapa sig själv på utrustning och sen inte kunna använda den.

Det ena utesluter inte det andra eller hur Hifirocker!

Men visst har du rätt i att det kanske behövs en neutralare kabel i likhet med mina neutrala högtalare och min neutrala stärkare. Därför spanar jag lite smått på Nordost Red Dawn. :)

Några synpunkter på Red Dawn???


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/07/22 15:03:48
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:15:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har inte hört just den, men däremot andra Nordost, dom är väldig rena, lite ljusa i karraktären, mycket detaljer och fart, lite dåliga neråt dock, tyckte inte dom tog fram basen jättebra....

Det finns en del andra kablar på marknaden som ger mer homogent ljud, och vissa som är liknande Nordost, men är bättre.. Dock så är allt mycket beroende på systemet och egna preferenser..

Så pröva själv...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:28:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Om du fick reka några olika kablar som kan passa mig! Vad rekar du då Martin??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:42:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Beror helt på hur din annläggning ser ut ???

Vilka prylar ska du använda dom til, vilket typ av ljud är du ute efter eller vill vinkla åt ???

/M
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:51:56  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag har haft PAD Elementa högtalarkablar, som jag tycker är "hyfsade", dvs rätt så bra. Bytte emellertid till Siltech efter en provspelning med lite av varje (New York, heter modellen och kostar ca 7.000). Bland annat jämförde jag med deras betydligt dyrare LS-110 för femsiffriga belopp utan att höra avsevärd skillnad. Jag har också testat Siltechs elkablar mot Supras LoRad och kan inte se att de dyrare Siltecharna tillför något utöver Supras.

Eftersom jag också haft PAD signalkablar gick jag vidare där:

Elementan föll bort tidigt eftersom jag tycker att deras signalkablar låter "grusiga". Kom sedan över ett par Proteus för en skaplig peng som låter betydligt renare.

I samband med det lyckade bytet till Siltech, så gick jag vidare även här. Har nu bytt samtliga signalkablar till Siltech SQ-28 (melland CD och försteg och försteg till slutsteg), dessutom New York mellan RIAA - försteg.

Detta byte gav ännu mer än vad högtalarkablarna gjorde. Med de vanliga klyschorna så är mitt ljud nu betydligt renare och bättre upplöst över samtliga register. Systemet upplevs som tystare och lugnare.

Har inte hört dom nyare PAD, men om de har samma karaktär som de tidigare, så är det inte min stil. Jag har sökt efter en neutral förmedlare. Det har jag inte hittat i diverse hemmasnickerier som en del s k puritaner vurmar för, jag har inte fått fram det från Supra, PAD eller Kimber. Nordost tycker jag låter för spretigt uppåt i registren och känns inte neutrala för mig.

Mitt tips, försök att få låna hem ett par Siltech New York eller SQ-28. Tonkraft i Göteborg (agenten) hjälper dig säkert med detta.


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:52:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
För många år sedan köpte jag en PAD Elementa. Den har en liknande ljudkaraktär som beskrivs för den dyrare kabeln. Det som är litet roligt är att det var den första kabel jag köpte efter att ha lånat hem några stycken och testat. Jag var mycket skeptisk till att något kunde bli bättre efter 500 kr eller möjligen 1000. Man borde ju rimligen kunna få tillräckligt bra kvalitet för de pengarna, bra metallkvalitet, kontakter etc. Utan att jag visste ett dugg hade jag redan klart för mig den kabelteori som en del missionerar om här på forumet.

Jag hade en kabel för ett par hundra men lånade nu hem en för ca 500, en för tusen och för att riktigt demonstrera min öppenhet en till för två tusen (Elementan). Resultatet var att Elementan var bäst av dessa och släppte fram mer än de andra kablarna. Vid senare jämförelser har intrycket varit att Elementan tar bort litet av dynamik och detaljer och rundar av. Men då hade jag redan bytt CD-spelare så det kan vara systemberoende, men jag tror snarast att Elementan filterar litet i mörk riktning vilket kanske kan vara bra om systemet låter besvärande ljust eller överdetaljerat.

Jag har också provat en Red Dawn och det är en betydligt bättre kabel än Elementan. Men i stort sett motsatsen. Red Dawn låter i och för sig väldigt ren men den betonar dynamik och detaljer i så pass hög grad att jag knappast tycker att den är lämplig som allmän rekommendation. Men kan nog vara ett bra val om systemet låter litet livlöst och alltför mjukt.

PS. Man får tydligen inleda kabelfrågor med att också nämna att man vet att man kan använda sina pengar till att köpa skivor och mineralull. Och att det är alldeldes gratis att flytta på högtalarna.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:54:05  Show Profile Send Mahler a Private Message
Utrustningen!

S.A.T Amplifix
Infinity Kappa 600
Meridian G07

Acoustic Zen Satori Högtalarkabel
Purist Audio Musaeus

Vill som sagt gärna ha ett väl detaljerat ljud med bra värmeinnehåll och harmoniskt i alla register utan att något sticker ut för mkt. Luft och röster är viktigt!! Viktigt ochså att diskanten inte blir vass och hård vilket var fallet förrut men inte nu för all del.

Nu finns värmen, basen, bredden och djupet i bilden!! Men det är en aning diffust, luddigt, svampigt så att säga. Vill ha mer luft, mer detaljer och kan försaka liiite bas för detta så att säga. :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:09:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad får det kosta ???
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:10:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjaa..

Typ 3-4 000 beg.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:15:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hmmm.. Jag skulle nog säga att en av Kimbers Select kablar skulle kunna vara ett bra allternativ, sen har jag en kabel i åtanke som ny ligger på 4500:-, tror dock inte den finns beggad ään då den är riktigt ny, men den har mycket av Nordost fördelarna, men har bättre svärta och fastare bas....

Har en hemma just nu och när jag jämförde den mot Valkyria så ja, visst var Nordosten bättre, men inte 5 gånger pengarna !!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:34:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Martin, är namnet hemligt?

Det här är inte tänkt som trådkapning. I går tog jag ett gammalt täcke och delade i två delar och satte upp vid högtalarnas första reflektionspunkter på sidväggarna. Som ett test, det är inte meningen att täcket skall bli permanent utan ersättas av lämpliga arbsorbenter. Ljudet blev tydligare och mer detaljerat och samtidigt litet mjukare. Sedan kan det bli ännu bättre med en kabeluppgradering också!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:35:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Well några valkyrior kommer nog tyvärr inte inflygande i min lägenhet.. Kostar lite fööör mkt så att säga!!

Men tack för tipsen ändå!!

Men vilken kabel (förutom Kimber alltså) är det du talar om för 4500 circus?? Du nämner bara att du har en annan kabel i åtanke men säger inte vad den heter!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:37:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
Anders.. inte bättre att pm:a isåfall?? :)

Om du nu inte vill "kapa" trådar!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:47:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
jag har PMat dig mahler..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:48:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om du uppfattar det som en trådkapning, så beklagar jag.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:53:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nej nej nej!!!

Närrå Anders!! Bara en pik eftersom du själv nämnde det!!

Men visst handlar tråden om kablar och inte absorbenter i alla dess slag?!?!?


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/07/22 18:21:53
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:10:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag märkte själv att det blev inkonsekvent. Det kan man väl få vara dagen efter att man själv testat, men nu ska jag sluta!
F.ö. har jag som signalkabel en Synergistic Research Kaleidoscope PII som är mörkare än Red Dawn men utan att vara murrig. Synergistic kan vara ett alternativ. Jag har Red Dawn som högtalarkabel men funderar på att kanske byta till en som är något mjukare. Jag är inte säker, men tror att Red Dawn signalkabel har mer utpräglat Nordost-ljud.

Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/07/22 :  21:20:57  Show Profile Send sella a Private Message
Hej jag tycker ixos och Synergistic Research låter snarligt, har även Transparent MusicLink. Vilket jag tycker låter ljust och livlöst, i jämförelse med Ixos och Synergistic Research.Saknar lite detaljer med Ixos, men som sagt,övriga systemet spelar stor roll tror jag

dynamik!!!
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/23 :  00:23:51  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Mahler,
Det kanske är högtalarkabeln som "luddar till det". Jag jämförde Purist Audio musaeus med Acoustic Zen Satori och upplevde just den karraktär på
Ljudet som du beskrev från AZ kablarna. Det slutade med att jag köpte PAD och är helnöjd. Som signakablar använder jag Eichmann Tech. Express 6 som jag uppfattar som neutrala. Skulle kunna tänka mig att även använda PAD som signalkablar. Såg att någon nämnde PAD Elementa. Det verkar inte vara någon kabel som PAD gör längre. Har för mig att det var deras instegsmodell.

Det kan i och för sig även vara fråga om inspelningstid. PAD kräver över 100 h för att "blomma ut".

/Johan
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/23 :  01:34:29  Show Profile Send crion a Private Message
Hej, jag gjorde en stor lyssningstest för ett tag sedan där just Red Dawn MkII och Acoustic Zen Satori var med.

Satorin lät bra i början, men när jag lyssnat en tid tyckte jag att den precis som du säger är lite diffus och gör ljudet betydligt större än vad det egentligen är. AZ Hologram skall vara en betydligt bättre kabel på detta område men Red Dawn Mk II löser förmodligen ditt problem. OBS! Se till att gå till affärn och kör RD:n i Nordost cable cooker, detta gäller oavsett hur lång tid den har varit i drift innan.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/23 :  08:39:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Spöken i lägenheten??

Ja vad vet ja!! Men igårkväll bytte jag för skojs skull från Musaus till mina gamla "skosnören" från Tara Labs (Prism 33). Skivan som jag lyssnade på kändes med ens mer "hemma" igen. Dido för övrigt.. Ljudbilden kändes mkt friskare och livfullare och vitalare med ens och inte så bullig och krämig som förrut. Visst var kanske basen inte riktigt lika bra men jag insåg ändå att skillnaderna inte var gigantiska. Men detta kunde ju väl inte stämma?? Så jag bytte tillbaka igen och jag vet inte om jag satte kablarna på ett annat håll eller vad för plötsligt lät Musaus bra mkt bättre med mer friskhet och jämnhet över registrena. Bättre bas och framförallt mer detaljer.

Men det skall väl inte spela roll på vilket håll man monterar Musse?? Finns pilar i ena riktningen från ena kontakten på Musse och frågan är om dom skall monteras på ett särskilt håll. från CD till Stärkare i pilriktning eller tvärtom alltså!!?? Hmmmm!

Men även om Musse är bättre och har bättre driv, fyllighet, bas, jämnhet och flyt så känns det som om Musse hyvlar bort det smaskigaste lagret på musiken dvs de högsta oktaverna.

Nää.. jag tror jag måste försöka låna hem lite andra kablar och prova. Spännande tider!!

Någon med liknande erfarenheter??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/23 :  08:40:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tror förresten inte att Musse är särskilt neutral faktiskt!!
Min Prism 33 är nog mer av det isåfall!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000