HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 4 eller 8 ohm???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/20 :  16:16:28  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
På mitt copland rörslutsteg finns det högtalarutgångar för både 4 och 8 ohm. Mina audiovector är på 8ohm men jag tycker att det låter bättre när jag kör dom på 4. Vad är skillnaden med de olika utgångarna?... kan något ta skada när jag kör på 4 istället för 8 vilket är avsett för mina högtalare?

Mvh/Jari

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:14:24  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ja, jag undrar också nästan samma sak. på min högtalare står det "4-8 ohm". och jag vet inte vad jag ska ställa in på förstärkaren.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:22:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nu har jag visserligen ingen aning om varför man kan välja mellan 4 och 8 ohm på slutstegen ni har, eller vad som ändras när man gör det, men effektutvecklingen för en förstärkare är betydligt mindre (ofta ca det halva) i 8 ohm eller 4 ohm. Så det ni upplever är väl helt enkelt att det blir mindre 'kräm' när ni kör i 8 ohm istället för 4.

Vågar inte säga något angående huruvida det är bra eller ej att köra i 4 ohm istället för 8 - jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något dåligt, men å andra sidan är det nog klokt att akta sig för att uttala sig om en produkt jag inte har koll på alls egentligen

Kanske kolla med Copland alternativt butiken prylen är köpt i (om den blev köpt i butik)?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:29:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rörslutsteg har flera utgångar för att anpassa lindningarna i utgångstransformatorn till högtalarlasten så att rören får
optimala arbetsbetingelser. Kör med det du tycker låter bäst, du kan inte förstöra något på det sättet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:45:30  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Tack ska ni ha för råden!

Bernt! Då kör jag på 4ohm och lutar mig tillbaka i skön lyssningsposition utan att behöva oroa mig för att de ska smälla

/Jari
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/20 :  18:41:01  Show Profile Send filkingian a Private Message
Men slits rören snabbare ifall man kör på 4Ohm och högtalarnas nominella ligger på 8?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000