HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 7125 i budgetanläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:39:01  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Hej

Jag är nybörjare när det kommer till det här så påpeka gärna om jag säger fel termer eller uttrycker mig fel..

Jag har levt med dåligt ljud ganska länge och har nu bestämt mig för att köpa annat. Jag har länge haft en NAD 7125 receiver stående utan att kunna använda den. Jag har försökt söka lite på internet utan särskilt mycket framgång men jag har kommit fram till att den nog gjordes runt 1983-84 och ger en effekt på 2*25W (stämmer detta?). Så vitt jag förstår är detta inte särskilt mycket?. Receivern fungerar halvt (radiodelen verkar vara sönder) och står hos en kompis. Den spelar åtminstone högt tillsammans men dom ganska stora golvhögtalare hon har. Om det är bra ljud har jag ingen uppfattning om.

Eftersom jag är student är min budget ganska begränsad. Jag kan tänka mig runt 6000 :- för förstärkare+högtalare. Min fråga är ungefär så här: Är det lönt att behålla den gamla förstärkaren och lägga 5-6k på endast högtalare eller köpa en ny förstärkare+högtalare. Om jag tar med förstärkaren till någon butik och vill jämföra den med nya saker, kommer dom snällt hjälpa mig med det?

Jag har inte kommit längre än internet i mitt projekt att köpa nytt och jag har inte precis bråttom. Rekommenderar ni begagnat? Något säger mig att förstärkare känns vettigare att köpa begagnat eftersom dom inte slits på samma sätt som en högtalare, eller är det fel uppfattning?

Vilka högtalare anses bäst i min prisklass? Ni behöver inte säga någon speciell men gärna vilka jag absolut ska undvika.

Vilka butiker rekommenderar ni i Lund/Malmö-området. Hifiklubben är den enda jag känner lite närmare. Jag köpte någon DVD för många år sedan (nån sunkig Thomson som jag blev rätt besviken på).

Mitt rum är kvadratiskt och 25 m^2 om det hjälper er att ge råd. Jag kommer förmodligen att bo så flera år framåt.

Tack på förhand. Om jag är för generell i mina frågor så säg till.

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:48:11  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
"Om jag tar med förstärkaren till någon butik och vill jämföra den med nya saker, kommer dom snällt hjälpa mig med det?"

Det låter förnuftigt. Självklart ska säljaren hjälpa dig. Fast fatta inte ett beslut för att sen köpa sakerna begangnat, det är lika fult som vanligt verkar det som.
NAD brukar vara bra och det händer inte så mycket på tekniksidan när det gäller förstärkare så jag tror att du kan behålla förstärkaren och lägga allt krut på högtalare.

Något sånt här kanske? Har fått strålande kritik och jag har för mig att priset sänktes ganska rejält nyligen (just 6000kr på hifiklubben).


http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|1033|pdetail
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:49:46  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Du kan ju åka omkring och provlyssna om du har tid och ork. Sök på hifi malmö eller lund på sökfunktionen så hittar du säkert en hel del butiker.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:10:23  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Hej! kul med mer entusiaster här i malmö/lund området!
De butiker jag har varit i som jag tycker är schyssta är:
i Lund:
Hifiklubben
AH Ljudteknik finns också, men jag går nog inte dit igen.
i Malmö:
Hifi Center, Hifi Skåne, Ljudprodukter, sen finns det ju en hifiklubb, men jag har bara varit i den i centrum och de har lagt ner eller flyttat?

Jag hittade en annan butik som var semesterstängd över sommaren, minns inte vad den heter men de verkade väldigt trevliga, sålde bl.a. några norska högtalare med väldigt djup låda? (hjälp nån?)

Nåja, till hificenter är det nog inget problem om du tar med din förstärkare, hifiskåne vet jag inte, men akta dig för deras aggresiva köp audiovector nu snack :D , ljudprodukter kommer säga åt dig att sälja nadden och köpa en rotel, men titta där ändå, de har mycket trevliga prylar och en del begagnatfynd
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  17:24:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
har du endast 6papp i din budget skulle jag inte tveka en sekund att köpa begagnat

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/20 :  18:25:34  Show Profile Send uffe2 a Private Message
ja begagnat låter ju vettigt men det är så svårt. jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget. det är en djungel jag inte tror jag kommer att kunna ta mig igenom.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/07/20 :  20:11:05  Show Profile Send Fyhr a Private Message
det finns ofta lite roliga beg prylar på hificenter, och givetvis en del på ljudprodukter, men högtalare och stärkare för 6k blir nog svårt att hitta för så "lite" pengar där.

Men gör som så, titta runt lite i affärerna, hör vad som finns för pengarna du tänkte lägga, testa mycket grejjer, jämför och ta god tid på dig (men ring gärna innan och se till så de har tid med dig) det är viktigt att inte känna sig stressad (pga detta kan det vara bra att börja på hifi skåne tycker jag faktiskt, de har ett separat rum där de brukar stänga in en, sen kan man själv välja högtalare via en dosa, och jämföra i egen takt, på lagom volym ostört, ta givetvis med din egen musik). Hifi center är lite sämre där, de billigaste bitarna står längst ut, precis vid ingången (de flyttar nog snart visserligen, som tur är) och man störs konstant av en klocka i dörren, folk som går förbi osv. Ljudprodukter är också ganska bra och lugnt, även fast de bara har ett rum. Ja tillbaks till kritan, hittar du nåt du gillar, spana runt på begagnatsidorna här och på hifimagasinet, se fall du hittar samma pryl begagnat!

Men framförallt, ta god tid på dig, lyssna mycket, när du väl hittar saker du fastnar för, låna hem några av dem över en helg, jämför nya förstärkare mot din gamla och lita på vad du själv hör!

Om du pluggar i Lund kan du säkerligen också komma på några lokala hifi-träffar, ska försöka hålla dig underrättad om det hålls några!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000