HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 7125 i budgetanläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:39:01  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Hej

Jag är nybörjare när det kommer till det här så påpeka gärna om jag säger fel termer eller uttrycker mig fel..

Jag har levt med dåligt ljud ganska länge och har nu bestämt mig för att köpa annat. Jag har länge haft en NAD 7125 receiver stående utan att kunna använda den. Jag har försökt söka lite på internet utan särskilt mycket framgång men jag har kommit fram till att den nog gjordes runt 1983-84 och ger en effekt på 2*25W (stämmer detta?). Så vitt jag förstår är detta inte särskilt mycket?. Receivern fungerar halvt (radiodelen verkar vara sönder) och står hos en kompis. Den spelar åtminstone högt tillsammans men dom ganska stora golvhögtalare hon har. Om det är bra ljud har jag ingen uppfattning om.

Eftersom jag är student är min budget ganska begränsad. Jag kan tänka mig runt 6000 :- för förstärkare+högtalare. Min fråga är ungefär så här: Är det lönt att behålla den gamla förstärkaren och lägga 5-6k på endast högtalare eller köpa en ny förstärkare+högtalare. Om jag tar med förstärkaren till någon butik och vill jämföra den med nya saker, kommer dom snällt hjälpa mig med det?

Jag har inte kommit längre än internet i mitt projekt att köpa nytt och jag har inte precis bråttom. Rekommenderar ni begagnat? Något säger mig att förstärkare känns vettigare att köpa begagnat eftersom dom inte slits på samma sätt som en högtalare, eller är det fel uppfattning?