Author |
Topic |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/07/19 : 18:16:07
|
Tjo !
Håller på och klurar lite på ett filter som ska sitta i en tvåvagare med T&P C92 och Eton Er4. Ska man satsa på ett enkelt filter med så få komponenter som möjligt eller ska man ha något advancerat med en hel hög komponenter ? Antar att det beror till stor del på hur elementen uppför sig.
Kikar man på Etons hemsida så består deras filter till er4 bara av en 0,65mH spole parallelt, en konding på 15uF i serie och ett motstånd på 2,2ohm...
Tips på hur filter ska se ut mottages gärna :) |
Edited by - Guru on 2004/07/19 18:38:12 |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/19 : 18:30:19
|
jag ser gärna också tips :) väldigt intressanta element :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 09:52:45
|
Filterkonstruktion är en hel vetenskap, sök på befintliga projekt med samma element. Det är omöjligt att få fram ett korrekt filter utan gedigen kunskap och mätutrustning.
Hoppas det går bra. Har bara hört gott om C92/ER4. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 14:31:58
|
Satsa på de filter som ger en god intregation mellan elementen! Det kan naturligtvis se jätteolika ut beroende på element, baffel etc |
markih |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 18:32:19
|
Hej Guru,
När jag konstruerar filter så har jag en regel som säger att man skall "hålla det så enkelt som möjligt utan att filtret för den delen skall filtrera så dåligt att spridning och effekttålighet påverkas negativt". Med andra ord - så låg delningsordning som möjligt men inte på stor kostnad av andra parametrar.
Med dina element tror jag inte att du behöver brantare än 3'e ordningen (och knappt ens det), men som markih säger handlar det om att integrera elementen förnuftigt med varandra. Motstånden på 2.2 ohm är för att sänka diskantnivån (misstänker jag...ser ju inte filtret här) och beror bl.a. på känsligheten på det bas/mellanregister som används.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 19:39:56
|
Om man tycker att det är för liten utmaning så kan man krångla till det Det är det svårare att innefatta rätt funktion med minimum av komponenter. |
Wizard |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 19:18:44
|
Jag tycker det är lite onödigt att begränsa sig till en viss mängd komponenter. Jag ser inget egensyfte varken med många eller få komponenter. Jag brukar försöka göra filtret så att det gör precis det jag vill att det ska göra och sedan får det bli som det blir med antalet komponenter. Det är klart att om det krävs obekvämt många komponenter så kan det vara enklare och snyggare att omvärdera elementval eller något annat i kontruktionen. |
|
|
|
Topic |
|