HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg(märke/modell)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:14:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

quote:
Originally posted by Pjotre
Ledsen att behöva avslöja det för dig Pekka men... DET FINNS INGA PATENTLÖSNINGAR I HIFI



Exakt!

Det räcker/hjälper inte att byta kabel när man behöver nya högtalare och akustikreglerat lyssningrum!


mvh,
Jonas Persson


Handlade Pjotres inlägg om kablar eller akustikreglering? Är det något fjantkrig på gång??? Lika säkert som att samma avdelning kommer dragande med patentlösningar i form av NAD 208, (citat: Patentlösningen heter NAD 208") lika säkert är att stödjefalangen luftar en massa dumheter i syfte att provocera. Vi tycker det är lite tjatigt med denna 100 år gamla världsbästa förstärkare som fyller var tredje tråd liksom den dogmatiska inställningen vilken ju alldeles tydligt sanktionerar en känsla av "vi skall vinna" för vi vet bäst. Jag vet inte bäst men jag vet att så här kan vi inte ha det.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:22:14  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Bäste Sladd,

Jag är säker på att Pekka bara menade att NAD208 är ett mycket bra slutsteg.

Kapten skulle vilja tipsa Robin om att titta på följande BRYSTON 7B-ST.

mvh\Kapten A.


Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:23:13  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

quote:
Originally posted by j.persson

quote:
Originally posted by Pjotre
Ledsen att behöva avslöja det för dig Pekka men... DET FINNS INGA PATENTLÖSNINGAR I HIFI



Exakt!

Det räcker/hjälper inte att byta kabel när man behöver nya högtalare och akustikreglerat lyssningrum!


mvh,
Jonas Persson


Handlade Pjotres inlägg om kablar eller akustikreglering? Är det något fjantkrig på gång??? Lika säkert som att samma avdelning kommer dragande med patentlösningar i form av NAD 208, (citat: Patentlösningen heter NAD 208") lika säkert är att stödjefalangen luftar en massa dumheter i syfte att provocera. Vi tycker det är lite tjatigt med denna 100 år gamla världsbästa förstärkare som fyller var tredje tråd liksom den dogmatiska inställningen vilken ju alldeles tydligt sanktionerar en känsla av "vi skall vinna" för vi vet bäst. Jag vet inte bäst men jag vet att så här kan vi inte ha det.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Tja, tyckte det var en klar gliring mot pekka, så jag reagerade med en lika klar gliring... jag tror inte Pjotre menade något illa, och det gjorde inte jag heller. Men att man ska bli hånad för att man tycker en viss förstärkare är bra är lika fel som att man ska bli hånad för att man grejar med kablar. En gliring var det dock.

Jag erkänner dock att jag slog tillbaka först, he he!

Jag vill för övrigt inte ha en 208a. Jag försvarar inte heller patentlösningar. Men man måste kunna ha en åsikt utan att bli påhoppad för den. Även om formuleringen kanske inte var 100% lyckad.


mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:23:50  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
mangew, billigare e ju inget fel, det är maxgränsen jag satt.. så ZAPsolute är värt det?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:26:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Helt riktigt, å vem har påstått det????



Jag tolkade som en gliring. Det var mitt uttalande också, dock med glimten i ögat, ej att förglömma.

Men om du bara skojade om formuleringen (patent...) tar jag tillbaka detta snabbt som attan.

Tycker dock att man ska kunna få tycka om vilken apparat man vill. Även om den, som vissa tycker, "är 100 år gammal".

Kan vi enas om detta är jag mer än nöjd!

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:29:17  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok

Bäste Sladd,

Jag är säker på att Pekka bara menade att NAD208 är ett mycket bra slutsteg.

Kapten skulle vilja tipsa Robin om att titta på följande BRYSTON 7B-ST.

mvh\Kapten A.



Bryston har jag länge varit nyfiken på, bland annat för deras tämligen generösa garantiåtaganden. Är det någon, en smulla off-topic, som vet var man kan provlyssna sådana?

Är inte 7B-ST betydligt dyrare än så, eller du menar begnagad?


mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:29:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian 557 som ligger på 2x200w i 8ohm kanske kan vara nått?

Den kostade 22000 kr ny för ett par år sedan och fick en fin review i high fidelity. Alla mätdata på den såg mycket snygga ut också. Utan att ha hört den själv så har jag faktiskt lekt med tanken på att byta ut min Plinius SA100 mot den. Fast jag trivs rätt bra med Pliniusen, men det hör ju till hobbyn att fundera på hårdvare byte titt som tätt

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:32:56  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok

Bäste Sladd,

Jag är säker på att Pekka bara menade att NAD208 är ett mycket bra slutsteg.

Kapten skulle vilja tipsa Robin om att titta på följande BRYSTON 7B-ST.

mvh\Kapten A.



Bryston har jag länge varit nyfiken på, bland annat för deras tämligen generösa garantiåtaganden. Är det någon, en smulla off-topic, som vet var man kan provlyssna sådana?

Är inte 7B-ST betydligt dyrare än så, eller du menar begnagad?


mvh,
Jonas Persson




7B-ST är lite dyrare, men beg kanske man kan hitta den för rimliga pengar. apten har scheman till en del Bryston och finner dem genomtänkta. Utgångssteget är faktiskt patenterat

Fabriksgarantin är 20 år, vilket är snudd på unikt.

Classic Design importerar Bryston till Sverige.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:34:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Rebo, sälj ditt Pilinius till mig då=)

men jag vill ha mer info om ZAPsoulute, nån som har det? har lyssnat på det? ger det bra med effekt, kostar i olika utföranden?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:38:28  Show Profile Send Rebo a Private Message
Robin

Kapten jag har också schema till Bryston, dock ej dom nya SST grejerna

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:40:51  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok
Utgångssteget är faktiskt patenterat



Där ser man! Det finns alltså patentlösningar...



mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:43:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Zappen är klart värt beg. pengarna. Säkert även värt nypriset. Driver mina Pro Ac kloner utan problem och de är ju ganska tröga. Har ganska varmt behagligt ljud, inte alls lika hårt och vasst som jag hade tidigare. Basen är fast och bra. Detta steg kostar i nypris 23 500:- enligt Golden age, byggsatsen ligger på runt 19 000:-. Beg. priserna på dessa verkar vara runt 8-9000:- så det verkar i största grad vara prisvärda grejer. Jag är 100% nöjd me mitt, nu ska jag bara byta försteg till något bättre. kanske ovan nämnda Conrad Johnson.

kolla på:
www.lcaudio.dk
eller hos golden age för mer info.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:43:35  Show Profile Send Rebo a Private Message
Robin jag har kört min SA100 med perception audio försteget. Det lät mycke bättre med ett Perreaux sm6p.

Kanske är försteget din svaga länk nu? Du skulle kunna försöka låna hem och testa med ett bättre försteg. I annat fall så åker du kanske på att senare byta ut försteget för att få ut max av ditt nya slutsteg i.a.f.

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:49:36  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Meridian 557 som ligger på 2x200w i 8ohm kanske kan vara nått?

Den kostade 22000 kr ny för ett par år sedan och fick en fin review i high fidelity. Alla mätdata på den såg mycket snygga ut också. Utan att ha hört den själv så har jag faktiskt lekt med tanken på att byta ut min Plinius SA100 mot den. Fast jag trivs rätt bra med Pliniusen, men det hör ju till hobbyn att fundera på hårdvare byte titt som tätt




557 har ju grym bas oxå..å det gillar ju robin

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:55:29  Show Profile Send Rebo a Private Message
Frågan är om de klår Plinius i basen Men 557:an har ju mer effekt iaf.

Jag kör kör nästan aldrig min Plinius i klass A. Mycket därför som jag funderat på att byta ut den.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:03:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by Rebo

Meridian 557 som ligger på 2x200w i 8ohm kanske kan vara nått?

Den kostade 22000 kr ny för ett par år sedan och fick en fin review i high fidelity. Alla mätdata på den såg mycket snygga ut också. Utan att ha hört den själv så har jag faktiskt lekt med tanken på att byta ut min Plinius SA100 mot den. Fast jag trivs rätt bra med Pliniusen, men det hör ju till hobbyn att fundera på hårdvare byte titt som tätt




557 har ju grym bas oxå..å det gillar ju robin




Mmmm... Meridian... ännu ett märke jag inte har någon riktigt erfarenhet av, som är intressant! Klart annorlunda design på grejorna, och ett helhetstänkande...

Har läst en hel del positiva testar av meridian i engelsk press, inkl 557. Men deras testmetoder (host) får mig att tro att en egen utvärdering kan vara på sin plats...


mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:03:51  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det är svårt att byta ut en SA100 dock. Den ser så maffiga ut. T.o.m med min sambo tycker den är snygg Sen så låter den ju bra också. Än vad jag skulle byta mot så är jag rädd att jag byter ner mig på i.a.f någon parameter. Finns ju inte så många slutsteg i samma klass att jämföra mot här i Luleå direkt och jag har heller inte lust att lägga ut mer än 40k på ett slutsteg.

Go to Top of Page

Stefan N
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:08:22  Show Profile Send Stefan N a Private Message
Med risk för att starta nåt litet religionskrig måste jag nog ändå rekomendera att du tar dig tid att lyssna på Klout. Linn har nyss släppt uppföljaren o beggade Klout sjunker snabbt i pris. För 20k får du en nästan ny...

Om man gillar Linn eller inte får väl var och en bestämma men man ska nog vara ganska starkmagad för att hävda nåt annat än att Klout är ett rätt hyggligt slutsteg.
tjipp

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:09:24  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Tjaba alla, Robin e ute å surrar på om man ska ta å byta slutsteg.. vad är det som är prisvärt upp till ca 20000 å kanske -+ 3-4000.

beggat är ju inga problem..

skulle va snällt å ge mig lite hjälp å förslag längs vägen..(gillar värme å kraft)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



2st Vincent 991+ från tyskland 21k

//jonas

......
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:09:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Gamla Krell är väl inte heller helt fel. Du är ung Robin och jag rekommenderar dig att lyssna på Krell och kanske du hittar ett ljudideal du kan leva med resten av livet! Dyrt ideal men värt varje (eller varannan) krona tycker jag

Hur står sig gamla Krellar i konkurrensen från nya slutsteg? Jag såg ett KSA mk2 nånting för runt 20000 hos en handlare.



"You fool! To think that your ape-brain can contain the full knowledge of the Krell!" - Dr. Morbius
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:13:31  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok
Utgångssteget är faktiskt patenterat



Där ser man! Det finns alltså patentlösningar...



mvh,
Jonas Persson




Jupp. Audio Research har också patenterat vissa lösningar.

mvh\Kapten

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:15:14  Show Profile Send Staffan a Private Message
Rotel 1090 är ett mkt bra
slutsteg för pengarna,
sålde mitt ett år gamla
för 15kkr.
Inte riktigt lika detalj-
rikt som mina S250 men
gott om kraft.
Mkt prisvärt!

Mvh Staffan.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:18:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hmm.. Robin gillar du värme så kanske inte 557:an är det bästa. Jag har som sagt inte hört någon men jag tror inte den låter spec varmt. Iaf inte om man ska tro high fidelity.

Jag vet inte hur varmt vincent låter, men det kanske kan vara ett alternativ? Annars så är både plinius och perreaux lite varma och kraft har dom också.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:21:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kapten känner du till Plinius konstruktioner? Dom är lite speciella då de knappt använder p-kanalstransistorer. Sitter bara n-kanals i utgångssteget . Jag har letat schema men tyvärr inte hittat nått.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:51:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta kanske, Golde Age music igen, 22 000 kr. PS Audio HCA-2
”It has the sound of a fine tube amplifier, but without all the heat, and certainly with more power. It seemed capable of driving tough speakers. I cannot recommend it more highly.”
Secrets of HiFi & Home Theatre, Juli 2002


Eller varför inte detta: Unison Research monoblock, Unico DM, 19 000 kr. Du är verkligen en lyckans ost osm har avsatt så mycket pengar och kan välja och vraka bland alla finfina alternativ.



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000