HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipolbas byggd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/16 :  20:09:19  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Har äntligen byggde något nytt. Det blev en dipolbas. Mycket p.g.a att jag hade basarna redan.


22mm spån


Lite sågning


Fräsning


Lite limmande och skruvande.


Lite mer lim och skruv.


Så var den färdig.

Jag ska hem och testa den på måndag. Om jag är nöjd med den blir det en till. Annars blir det en vanlig bas av den skivan som är kvar. Men jag tror att den ska fungera bra.

Jag testade den i bilen, det var enda stället jag kunde koppla in den, är i sommarstugan och har inga stereo saker här. Den lät bra för att vara under så dåliga förhållanden, så den borde låta bra hemma.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/16 :  23:52:31  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Snyggt jobbat Jon!

Ska bli spännande att höra vad du tycker om ljudet i den. Är själv lite sugen på dipol när det blir dags för basmoduler till HFLS-1:orna.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/17 :  00:16:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
måste man inte ha en massa konstiga filter till en dipolbas?

fint bygge förresten :) ser att du fortfarande håller spånskivan kärt

kom med en "recention" samt ett bildreportage direkt du lyssnat :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/17 :  10:04:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Är den färdig som den är eller kommer det till mer på den?
färg,fötter,etc?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/17 :  10:53:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilken renesance dipolbasarna upplever!!!

Tack Jon MW för bilder och beskrivning!
Att du testar med en bas är väl OK fast tänk på att med dubbla basar kommer det bli ännu bättre beroende på ett antal faktorer så som lägre dist (får slita mindre per element) och att rummets resonanser kommer slås ut med 2 moduler än med 1.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/17 :  12:46:06  Show Profile Send pak a Private Message
har mått och storlek nån betydelse på en sån låda?
och vad är det för basar?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2004/07/17 12:47:14
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/18 :  00:18:46  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jo man behöver ett specielt filter, om jag har fattat rätt. Grejen är att man behöver mer effekt ju lägre frekvensen blir. Det jag har för att komensera detta är att man kan få ut lite mer effekt ur slutsteget under 30 Hz. Vet inte om detta räcker, det är bara testa. Jag testade den i bilen utan någon elektronik alls, bara ett vanligt filter, och den lät bra för att va så dåliga förhållanden.

Om den låter så bra som jag tror att den kan låta hemma kommer den att målas och få en tygfront. Annars hammnar den antagligen i källaren eller på vinden i sommarstugan.

All info om denna konstruktion finns här http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm Om man kollar under FAQ finns mycket intresant.

De basar jag har använt är några billiga Pyramid WC1220 12" som såldes på BRL för ca 500:- för fyra stycken. De har för högt QTS och Fs för att va de som rekomenderas. Men med tanke på resten av mitt system tror jag inte det gör så mycket.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/18 :  00:23:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe det e kul att bygga iaf :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/07/18 :  00:44:38  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Tack för länken Jon! Klart inspirerande. Klickade mig vidare och hittade http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/models.htm
Den är nu utskriven för närmare studium. Har tidigare funderat lite kring dipoler så vi får se var det slutar.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/18 :  01:03:37  Show Profile Send Nitram a Private Message
Kul bygge

Många som bygger dipolbasar blir det...

Det tristaste med Pyramid är att dom tenderar att låta sämre och sämre... dom flesta element mår bra av inspelning, brukar dessvärre inte vara fallet med Pyramid...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2004/07/18 01:05:04
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/18 :  01:27:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
går väl alltid att uppdatera allt efter pengarna kommer in :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/18 :  01:36:17  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Det kan va svårt att uppdatera denna, jag tror att jag måsta använda våld och en såg för att få ut elementen. Men det är lätt att bygga en ny med bättre element om det finns pengar och tid. Sen är det som sagt kul att bygga också

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/19 :  19:15:19  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Har provlysnat idag och är mycket nöjd. Basen är ren, djup och den flyter bra ihop med HFLS-1:orna. Jag delar dem vid 100Hz, och det var svårt att märka att den inte stop på samma plats som HFLS-1:orna.

Så om det är bra väder imorgon så ska jag bygga nästa. Jag hoppas att det blir bättre med två, när jag spelade högt med en bas bottnade elementen. Men det var vid ganska extrem bas.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/19 :  19:32:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
kul å höra :) funkar hiphopen bättre nu


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/19 :  20:24:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker jag känner igen dom där...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  05:36:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du två dipolbasar nu Jon?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/10/12 :  10:22:09  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Japp, två stycken. De är fortfarande inte riktigt färdiga, men det är lite små saker att fixa. Eftersom de fungerar har jag inte haft någon anledning att fixa tygfronten och dra om kablarna. Borde fixa någon form av kontakt så man kan koppla ur den lätt och så man slipper alla kablar.


Så här ser de ut just nu.

De spelar riktigt bra, djupt och torrt. Jag testade med en dignalgenerator och de spelar bra ner mot 22 Hz. De drivs med ett gammalt sub-steg, ska byta ut det mot något bättre senare. Antagligtn ett par Hypex moduler.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:32:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Finns det någon dynamik att snacka om i sådana här konstruktioner, eller är det helt och hållet upp till vilka element och steg man väljer?
Djup och torr bas för billig peng är ju alltid attraktivt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/10/15 :  20:13:21  Show Profile Send radelius a Private Message
Nu har jag också beställt ett par billiga element att labba med, Pro Audio SW12. Samma som Swalander använder i sin vägg. Tänkte nog ta och modda dem lite åt det hållet innan jag monterar dem i kabinettet. Om man nu kan kalla det för kabinett.
Alltså styva upp korgen med Plastic P samt kleta in membranen med rostskyddsgegga.
Verkar det tokigt?
Ni som byggt tidigare, har ni plankat Mr Linkwitz filter rätt upp och ner eller?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/15 :  21:37:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har coatat med rostskyddsgegga men vid mätning visade det sig att det inte är rekommendabelt i den här tillämpningen. Så det fick jag ta bort på mina SW12. De får lägre Fs och högre Q i det här kabinettet än vad Svalander får i sina väggar. Se tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30297&whichpage=5 för mätresultaten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/10/15 :  22:53:29  Show Profile Send radelius a Private Message
Intressant!
Om jag förstod saken rätt så har du ingen eq heller?!
Var köpte du de exta magneterna och hur stora är de?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/16 :  01:56:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej ingen eq längre, det hade jag förut men jag tycker det spelar OK utan. Tog faktiskt bort magneterna sedan - jag hörde ingen skillnad. Däremot blev det bättre då man fyllde dipolbasen med dämpull.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:59:18  Show Profile Send radelius a Private Message
Hur nära bakvägg kan man placera den här dipolbasen?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/16 :  18:26:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Bra fråga. Kanske går att ställa med en "sida" kloss mot väggen så att den spelar längs med väggen. Då skulle man ju dessutom få oändligt (nästan) baffelstöd på ytterligare en sida.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/16 :  18:34:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har mina nära sidoväggarna. En meter framför bakväggen ungefär, det är funktionellt i mitt rum - kanske finns mer optimal
placering ljudmässigt men det ska ju gå att leva i huset också. Klart är att de måste ut från bakväggen en bit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/16 18:35:30
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/10/16 :  21:54:41  Show Profile Send radelius a Private Message
Och vad kan tänkas hända om man ställer dem längs med bakväggen måntro? Skulle kunna funka tror jag.
Delar du brant vid 100Hz?
Ser på diverse grafer att frekvenskurvan sticker iväg betänkligt från ca 200Hz.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000