Author |
Topic |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 20:22:46
|
vad får jag för belastning om jag kopplar både diskant samt 6.5"arn från hfls-1an till förstärkaren? snart e ju lådorna klara så jag tänkte medans jag funderar på filter kunde dom ju få spelas in lite
jag kommer alltså koppla 2 element till en kanal *2 dårå
skall kopplas till min gdsssjid förstärkare som ser ut så här:
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
hobbes
Member
364 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 21:00:42
|
Tänk på diskanten ! Bör nog inte spelas in ofiltrerad....
Mvh //Hobbes |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 21:12:54
|
Har du filterkomponenterna så skulle jag löda ihop filtret (om än provisoriskt) för att koppla in elementet där. Som hobbes sa, jag tror diskanten är lite känslig för högre bastoner.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 21:24:55
|
funderar ju fortfarande på filtret :( ajja får väl ta å vänta då |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 21:42:16
|
lägg bara en kondin i serie med diskanten (på typ 10 uF, borde ge en delning runt typ 2kHz), duger sålänge du bara ska spela in den.
tror det e bara att koppla in, ingenting lär gå sönder |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 22:03:28
|
men vad kommer det bli för belastning på förstärkaren då? vill helst inte att den ska pajja då den går som hemmabio i sovrummet :) |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 22:52:48
|
hmm jo båda elementen är väll 8 ohm va? så 4 ohm om du paralellkopplar.. 16 om du serie men då kommer ju inte basen spela under 2kHz eftersom kondingen ligger i serie.. men tror inte stereon drar på 4 ohms last.. iaf inte om du spelar i normal volym |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 23:04:05
|
jag tänkte mest låta dom gå på dagarna på väldigt låg volym dvs inte lyssna på dom utan mer höras i bakgrunden, kan det skada diskanten? verkar underligt isf...ok om man drar på men :)(orka fara å köpa konding) |
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 23:40:34
|
Du kan bränna diskanten väldigt lätt utan filtrering. Tror nog du finner det mer värt att ta dig tid att införskaffa ett par kondingar än att du står där med ett par trasiga diskanter.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 23:45:26
|
Koppla in en konding på 4,7uf på diskanten så kan du spela in dina element. 4,7 ger dig en delning på diskanten vid ungefär 4000-5000 ungefär. du behöver ingen delning på basen för att spela in elementen |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/07/16 : 11:29:08
|
Impedansen på en högtalare är ju nominell, långt ifrån konstant. Vad det står på lådorna är snarare ett medelvärde än en total sanning. En audioförstärkare är anpassad för detta. Om du kollar högtalar- och förstärkartester i exempelvis Hifi&Musik så kommer du snabbt att se att högtalares impedanser varierar våldsamt beroende på frekvens och att de allra flesta förstärkare är ganska stabila även i 1 ohm.
Förstärkaren skulle jag inte oroa mig för. Om du å andra sidan vill vara helt på den säkra sidan så fixar du filtrering. Delar du upp signalen, så delas ju också lasten upp, så regeln "serie: 8+8=16, paralell: 8+8=4" gäller egentligen bara om flera element spelar i samma frekvensband.
Som de andra redan sagt: Sätt en konding i serie med diskanten, så kan du vara lugn. Lycka till! |
Militant cyklist. |
|
|
|
Topic |
|