HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När är gränsen nådd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/15 :  12:47:28  Show Profile Send More a Private Message
Nu sitter jag här och tänker. Ens planer är ju att få sitt system att spela musiken så att det låter så nära verkligheten som möjligt.Men vad händer när tillverkarna nått gränsen och skapat utrustning där ljudet är så bra att det låter som att du har musiken framför dig i verkligheten? Vad händer då? Vad mer finns att förbättra? Är gränsen nåd då?

OK mitt system är inte ett sånt system men...

Edited by - More on 2004/07/15 12:51:17

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:05:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Japp, då är gränsen nådd.

men.... de e klart, om man byter signalkabel, hänger gem i gardinerna och vinklar högtalarn utåt, bakåt, då.. låter det faktiskt lite verkligare än i... verkligheten
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:06:55  Show Profile Send More a Private Message
Seriöst..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:07:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då ska jag faktiskt säga så här: (FLUMVARNING!) Det är inte bara ljudet som spelar in. Det är den egna sinnesstämningen. För att påverka den kan man göra mycket. Ljussättning i rummet, möblemang, prydnadssaker, mattor etc, etc, etc. Vad du har i din kopp/glas. Såna saker förhöjer upplevelsen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:12:48  Show Profile Send More a Private Message
Jo jag vet, men jag menar mer åt ljud hållet.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:15:42  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Känner någon igen föjande: Du kommer hem från jobbet, efter en dålig dag då tvingats häcka i möten och fått skäll för att ditt projekt inte går frammåt. Givetvis regnade det när du cyklade hem. Du är trött och hungrig. Lite musik kanske? Du lägger på en platta och börjar lyssna. Det låter skit. "Jag måste verkligen fixa en nya högtalare/förstärkare/CD eller nåt", tänker du. Blä.

Nästa dag; En bra dag, allt har funkat bra, mycket och god mat till lunch. Cykelturen hem i det fina vädret var så trevlig att du tog en extra sväng genom skogen. Väl hemma är det dax för dagens första wax och en kopp kaffe. Du väljer en lämplig skiva och slår dig ner och börjar lyssna. Det låter fantasktiskt. Vilken musik! Och så bra det låter! "Så här ska det låta, jag behöver inte köpa nya grejjor på åratal", tänker du och greppar en resekatalog och bläddrar i istället för senaste HiFi-blaskan.

Någon som känner igen situationen? Det händer mig jämt och ständigt.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:20:32  Show Profile Send More a Private Message
Men är det ingen som förstår vad jag menar?
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:32:43  Show Profile Send chubben a Private Message
Tillverkarna kommer nog aldrig att nå den gränsen. Definitivt inte enligt dem själva iaf. Teknologi kommer gå framåt och när teknologin inte längre vill, så hittar man på andra områden att utveckla inom. Allt för att sälja.

Svårare än så är det inte. För väldigt många människor så låter riktigt bra Hifi idag som om det vore "verkligt".. ytterst få personer i sammanhanget kan peka ut de subtila skillnaderna..
Hur många % av populationen hör skillnad på olika nätkablar tro? (Bara för att ta ett exempel.)
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:34:58  Show Profile Send dali a Private Message
Om målet är nått är väl gränsen nådd? Det är dock liten risk för att det kommer att ske inom överskådlig framtid ... det finns väl inte så många tillverkare som är överens om vad som är "rätt"? De flesta verkar ha en egen idé om vad som är rätt (t ex Linn) som få andra håller med om.

Motfråga: när vet man att man nått målet, hur vet du hur det lät när skivan spelades in?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:40:00  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Då är gränsen nådd, men jag tycker också att det verkar väldigt långt dit. Detsamma gäller fotografi, för att jämföra med en annan återgivningskonst. Jag har aldrig av misstag gått in i ett fotografi. Den sortens upplösning/verklighetstrogenhet som gör att vi förväxlar återgivningen (mer än i korta stunder/ särskilda fall) med verkligheten känns vi inte ens nära i dagsläget. Men, men. Kanske med direkt manipulering av våra inre organ?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:48:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte alls omöjligt att det kommer bli möjligt att nå väldigt nära den gränsen om några år. Frågan är dock om det är värt det?

En teknik som verkar lovande är att helt enkelt inte använda öronen utan koppla signalen direkt till nerverna, futuristiskt? Visat, men fungerande prototyper har funnits i några år. Tekniken är naturligtvis tänkt för att hjälpa människor men grava hörseskador men i princip borde den efter ytterlgare några års utveckling gå att använda även för hifi. Fördelen är naturligtvis att man eliminerar rummets påverkan och att man slipper bekymmra sig om mekaniska system som alltid har stora brister (högtalare).

Nu är ju frågan: Är någon villig att utsätta sig för detta bara för att få ett bättre ljud? Kanske (Jag skulle definitivt INTE vara intresserad)

En teknik som kanske ligger lite närmare vore väl någon VR-utrustning som gör det möjligt att "flytta" sig till konsertlokaen.

Det finns många andra exempel på möjliga tekniker för att reproducera ljud så "realistiskt" som möjligt.

Poängen är att det är alltid möjligt att flytta gränserna, det traditionella stereo-systemet är knappast det slutgiltigta svaret så än har vi bara sett början.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/15 :  19:09:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tyvärr får man väl, när vi har det 'perfekta ljudet för evigt', skaffa sig en annan hobby. Man vill ju ha någonting att hålla på med och tweaka.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/07/15 :  19:34:08  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Tror inte heller att dom kommer att nå den gränsen, inte inom min livstid iallafall
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/15 :  19:58:04  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag har en kompis som är väldigt negativ till analog teknik. allt som är digitalt lagrat är bättre enligt honom (även när det gäller kameror, osv, osv). när vi satt o snackade rent allmänt så fick han idén att man skulle ha digitala inputs i hjärnan, och blev helt lyrisk över idén..

sånt skrämmer mig.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/15 :  20:04:29  Show Profile Send matså a Private Message
Vilken fantastiskt idé din kompis fick. Han borde bli den nye ledaren över världen Den nye Führen

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/15 :  20:05:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
haha!! nej ... otäcka tanke.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/15 :  20:32:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
...Och när du har lagt ner en förmögenhet på att skaffa dig allt det som du vill ha, för att det passar just ditt ljudideal, efter att ha kuskat runt och lyssnat och jämfört olika uppsättningar för femhundrafemtielfte gången och när du sen har gjort precis allt som går att göra med lyssningsrummet, vad gäller akustiken, så blir du ändå kapad jämns med fotknölarna av musikbranschen, för att de tävlar sins emellan, d v s skivbolagsdirektörerna, producenterna och ljudteknikerna som villigt hugger som en kobra på varje jobb, i att komprimera ljudet så mycket det bara går, genom att skjuta alla reglar i botten på mixerbordet, så att även en stilla viskning låter lika högt som ett pukslag och den digitala disten blir så påträngande att man nästan kräks och vad värre är, att dynamikomfånget som därefter återstår, på sin höjd ligger på maximalt 5dB inom en inte allt för avlägsen framtid, om vi inte säger ifrån och vad har du då för glädje av din älskade ljudanläggning, för tro mig, du kommer tvingas lyssna på alla dina gamla skivor om och om och om igen och snart nog kommer det bara att finnas jättekomprimerad musik i mp3 format att handla på nätet.

Och då blir musiken lika jobbig att lyssna på, som det säkert var att läsa ett stycke text på en halv sida utan en enda punkt, eller hur!?
Har jag rätt, eller har jag rätt

/Roland

PS: jag vet, jag vet, jag tog i nu så nästan livstycket sprack, men jag ÄR faktiskt orolig över vart musikbranschen är på väg. DS.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:15:08  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Nu sitter jag här och tänker. Ens planer är ju att få sitt system att spela musiken så att det låter så nära verkligheten som möjligt.Men vad händer när tillverkarna nått gränsen och skapat utrustning där ljudet är så bra att det låter som att du har musiken framför dig i verkligheten? Vad händer då? Vad mer finns att förbättra? Är gränsen nåd då?


Svaret är att man kan aldrig komma dit, men oändligt nära.

Edited by - Cyber on 2004/07/15 21:16:06
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:33:07  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Har jag rätt, eller har jag rätt


Du har nog rätt, om man anstränger sig lite så kan nog de flesta vara överens om att om man systemmatchar hyfsat för 50-100' så låter det riktigt bra. Visst, jag kanske gillar Linn:s sound, och någon annan föredrar denon och den tredje är såld på b&w men alla kan nog hålla med om att en välkomponerat stereo låter bra, även om det inte är 'perfekt' i allas öron. Däremot spelar det ju ingen roll om låten i sig inte är gjord så att den går att återge vettigt som du säger.

Däremot skulle jag vilja lägga till, även om du hade rätt att det nog är ett större problem för såna som gillar musiken som spelas på reklamradio och mtv. Exempelvis diana kralls skivor är ju inget som hårdkörs på rix utan vänder sig till en annan målgrupp vilket gör att de kan ha kvar ett par db mer dynamik i inspelningarna....

..visst har jag liiite rätt jag också paradigm

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:56:53  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag tror det kan börja knipa åt för större skivbolag. deras konsumenter tenderar nog att gå över till mp3. däremot har jag märkt ett ökat intresse för "undeground musik" (hur jävla illa termen än låter). och de lyssnarna finns nog större potential för att "dra ner i hifi träsket".

en rejäl grovdragning det där ... men det är ju en (naturligtvis) alternativ utveckling.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/15 :  22:03:29  Show Profile Send pak a Private Message
saken är ju som denna:
är man nöjd med sin anläggning så MÅSTE man ge f.. i att lyssna på nån ouppnåelig värstinganläggning som man i alla fall inte kommer att kunna köpa och ha detta som referens i bakhuvudet så fort man ska lyssna hemma.gör man detta så får man hålla på och uppgradera in i absurdum utan att ens komma i närheten av sin dröm.och det är inte nåt kul alls.men det är lika förbaskat kul att lyssna på de stora tunga grejerna och drömma.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/16 :  00:03:38  Show Profile Send matson a Private Message
Gränsen? Ja, det finns ju expriment gjorda där återgivningskedjan är såpass exakt att man inte har kunnat skilja mellan inspelning och originalframträdandet(blindtest används vid såna här lite mer seriösa övningar). Detta gäller dock endast om man sitter still. (Stereosystemet sätter ju sin begränsning naturligtvis)

Mvh
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/07/16 :  02:22:36  Show Profile Send Mikaell a Private Message
(Flumvarning 2) Finns det någon som är helt nöjd?
Finns det någon som INTE tänker, hmm om man skulle testa/köpa en sån.......

/Mikaell.

.....imorrn ska det fiskas........
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/19 :  18:58:04  Show Profile Send Frost a Private Message
Det är nog inte helt möjligt att få helt perfekt ljud med dagens teknik. I framtiden kanske man kan operera in ett telejack i pannan, signal direkt till hörselnerven. Då kanske det kommer låta exakt som live. Men hur kul är det att inte kunna förbättra något?
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/07/19 :  19:11:25  Show Profile Send supersonic a Private Message
Tips: Bygg en studio och bli studiotekniker/producent...se till att du blir så bra att alla dina favoritmusiker vill anlita just dig...

supersonic
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/07/19 :  19:18:29  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Svaret är enkelt!!!

Gränsen är nådd, när man slutat uppgradera sitt system därför att man tycker det låter perfekt!!


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000