Author |
Topic |
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:15:45
|
Tjo !
Hur fäster man igentligen komponenter i chassi, jag vill helst undvika att skruva i botten och sidor på chassit....Delarna som ska dit är rätt tunga med trafo ochkondingar, tror ni det håller att limma dit fätsanordningar för delarna ?
|
Edited by - Guru on 2004/07/14 11:18:17 |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:40:41
|
Fäster gör man med skruv och i kondingarnas fall eventuellt med skruv och klammer. Limma tror jag inte alls på. |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:47:30
|
är det ett chassi från THLaudio? du är nog så illa tvungen att sätta skruvar i botten på chassiet.. dom kommer väl ändå inte att synas?
|
Livet är för kort för mono |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 12:55:58
|
Jag har i många fall använt biltemas dubbelhäftande tejp att mer eller mindre permanent fästa komponenter med. Det hindrar komponenterna från att fritt ramla omkring i lådan men står inte emot långvariga statiska belastningar. Det går inte att med den metoden sätta en transformator på väggen i lådan eller hålla ett kretskort med styva anslutningsledninar på plats. En annan metot är att tillverka ett inre chassi, en platta som du stadigt bultar fast alla komponenter i, den plattan kan du sedan kila, tejpa eller medelst ett fåtal skruvar fixera i lådan. |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 14:08:12
|
Om du använder nelssons metod så kan du ju kombinera infästningen av ett inre chassi med fötternas bultar. Dubbelhäftande tejp är lurigt, blir det varmt så släpper det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 15:23:52
|
Tjo !
Jag tror jag annamar Nelssons metod och fäster en platta i botten.
For iväg till byggvaruhuset och kikade lite vad som fanns där och hittade en sån där platta man använder till att bygga takstolar med, den är fardigborrad med massa hål :)
Nu ska den bara fästas i chassit och är lite inne på att använda x antal bultar och limma fast huvudet på dom i botten av chassit och sedan dra fast plattan med en mutter på ovansidan och en på undersidan :) Detta borde även göra att man kan bygga i flera våningar.
Hoppas nån fattar hur jag menar :)
Chassit kommer från THL.
|
Edited by - Guru on 2004/07/14 15:25:05 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 18:00:13
|
-Guru
Läs också vad "Zahnn" skriver i Hasses tråd om kondensatorer och om vad som kan hända om man missat att ev. skilja på grnd och minus på Lytarna, ifall konstruktionen kräver det!!!
/Roland |
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 20:30:01
|
Som paradigm säger om vad jag säger, , fäst inte kondingar med bottenbult (om du har det, ser inte riktigt ut så, svårt att ställa de upp med bult på) utan att kolla var den är kopplad. Brände huvudsäkringen, blev ju kortslutning över en lindning på trafon, 2x42V, 800VA.
Får man fråga vad det är du bygger? |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 21:43:39
|
fortsätter min OT lite, var det några problem att få hem lådan? tog det lång tid? är byggkvaliteten godkänd? var landade prislappen på ett sånt chassi?
som grabbarna säger här, bulten i kondingarna brukar vara minuspolen oxå.. sen har jag använt nelsons metod för att montera grejor, det funkar skitbra att göra så!
..förresten jag har använt plexiglas att fästa bultkondingar i, det kan bli rätt snyggt oxå |
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2004/07/15 21:45:18 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/07/19 : 10:32:46
|
Mr Triatic: THL var kanon bra att ha att göra med, vet inte riktigt vad det gick på tillslut men ca 800kr tror jag det lamdade på. Ska du beställa därifrån så hojta till så kanske vi kan bestlla tillsammans.
Zahnn: Dom små modulerna mot baksidan på lådan är 2 icepower 500A moduler, dom gröna korten är Peranders softstart och likriktarbrygga. Kondingara är 8*10000uF och 2*68000uF trafon är på 500Va men ska förhoppningsvis bli en till.
Kondingana är utan bottebult :)
Mvh |
|
|
|
Topic |
|