HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipol???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:14:10  Show Profile Send primere a Private Message
Hur funkar detta med dipol?? andra filter? har försökt läsa mig till detta men det enda jag kommer fram till är att, elementet sitter i en frambaffel men saknar bakstycke! Stämmer detta? Alla som kan något om detta skulle ni kunna upplysa mig om dipol? Fördelar nackdelar osv!
//
Mvh Thomas

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/07/14 :  11:44:18  Show Profile Send Mattias S a Private Message
finns en liten snabbeskrivning här. Inte så ingående kanske - http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/overview_1.shtml

Annars har du http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/14 :  12:27:47  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kolla in www.linkwitzlab.com
Han har både teori o byggsatser.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/14 :  13:52:38  Show Profile Send primere a Private Message
Okey nu tror jag att jag fattar.... open baffel är dipol!
Finns det några tumregler att gå på om man ska jobba med detta??? tex ett 5" mellanregister??
Tack för hjälpen
//Thomas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:01:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns många olika principer som är dipoler. Elektrostathögtalare, (Martin Logan, Quad, etc) Magnetostathögtalare, (Magneplanar, Carver etc) förutom vanliga dynamiska element i öppen baffel. (Audio Artistry Beethoven, Linkwitz Orion etc)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:46:16  Show Profile Send primere a Private Message
Okey blir bara klokare och klokare (och mer tanksprid)
Jag hade tänkt mig att bygga en dipol ala dynamiska element i öppen baffel. Och det tilltänkta måttet är 5" hör brett respektive djupt bör det vara då? Någon regel? Sedan när jag ändå är igång så hur räknar man ut vad man ska ha för delningsfilter komponenter för att få rätt brytning??

Ha det gött hifi vänner
// Thomas
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/15 :  07:52:32  Show Profile Send primere a Private Message
Ingen som kan eller har lust att hjälpa mig??
Mvh Thomas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/15 :  08:03:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kan använda sökfunktionen. Välj DIY och subject only och skriv in dipol. Söker du så hittar
du massor, bland annat detta. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19627

Hur har du tänkt bygga?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/15 :  08:46:36  Show Profile Send primere a Private Message
Tack Bernt

Jag kommer använda mig av Linkwitz metod men med andra element, basen kommer sitta i en sluten låda som drivs av egna aktiva filter. Så det kommer vara mellan register och diskant i dipol. Man kan säga att det kommer bli en blandning av Martin Loga och Orion ?!?!?!?!? Men jag vet fortfarande inte hur jag ska bygga filterna då jag inte vet om det krävs speciella filter och att jag för den delen inte vet hur man beräknar vad man ska ha för filterkomponenter!!
Det mesta av konstuktionen är hämtat från Orion men med elementen i den lägre klass och mindre för den delen.

Fs?? är det Free air Resonance?? för att jag såg i tråden från Bernt som jag läste att för att bygga dipol så rekomenderas minimum Fs 25 Hz

Ha det gott allesammans
//Thomas

Edited by - primere on 2004/07/15 10:28:03
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/07/15 :  10:32:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför inte köra dipol i basen? Det är ju där mycket av magin med dipol finns. Vart hade du tänkt dig att dela till subbarna? Med ett 5" mellanregister så har jag svårt att se en delning lägre än 250 hz.
Du behöver minst en 6,5" (helst fler eller större)om du ska dela nedåt 100hz och kunna spela med någotsånära nivå.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/15 :  10:57:46  Show Profile Send primere a Private Message
Jag såg att jag varit ute och cyklat lite med mellanregistret!! Det visar sig ju att man ska Fs 25 Hz och jag har hittat ett 8" element med 23 Hz om jag har rätt för mig att Fs= Free air Resonance.
Jag är inne på en sluten låda då jag kommer använda mig av ett element inne på en 8" innan men det känns som om jag får ändra på det med till en 10", anledningen har jag inte riktigt klart för mig än men jag har fått för mig att det ger djupare bas. Men jag tänker ofta fel speciellt då man inte har allt helt klart för sig! Vet fortfarande inte hur man räknar fram ett filter!!! Det viktiga är iaf att basen drivs av ett separat steg och att den övre delen drivs passivt!!
Fler tips är man tacksam för innan man gör något dumt!!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/07/15 :  14:59:32  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej Primere.

Kul att du också är intresserad av dipoler. Jag tycker som jonasz, ett 5" mellanreg är lite litet, titta på minst 6.5".

Filtret kan du fuska med, köp en Behringer 2496 eller liknande, då kan du prova dig fram tills det låter bra. Skall dock tillägga att denna maskin har en tendens att tillföra brus, speciellt i de övre registerna.

Om du inte redan köpt element så kan det vara ide att bygga en pmt1 eller pmtm1 efter ritning på Linkwitz sida.

En dipol diskant är inte att rekomendera enligt Linkwitz, då placeringen av högtalaren blir betydligt svårare. Då blir det bara dipol mellanregister. Basen är övrigt det enligt mig som är en av de stora förtjänsterna i en dipollösning.

MvH
Johan

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/15 :  15:09:09  Show Profile Send primere a Private Message
Tack för tipsen U1
Ja som sagt nu kommer jag köra med en 8" i mellan registret en tia i botten. Kan man köra dipol på en bas?? Hur gör man sen med diskanten då u1 ska den vara inbyggd? så man bara kör dipol på bas och mellanregister?? Jag är som sagt frälst i Orion! Men jag tycker att det är lite ansträngt att lägga 22000 eller vad det nu blir om man inte tjänar så mycket!
Så det jag tänker är att köra Peerles i botten och Seas i toppen som har ungefär samma värden som orginalen i Orion. Vad tror ni om att köra lådan exakt som Orion ? Eller blir det fel om inte värdena är exakta?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/07/15 :  15:27:09  Show Profile Send U1 a Private Message
En lösning som jag tror skulle vara rolig, dock ingen egen erfarenhet av den men här kommer den.

Toppen:
Linkwitz Pmt1, alla ritningar över både baffel och filter finns på linkwitz.com. 8" kostar ca 900:- på hifikit, diskanten ca 500:- filtert är passivt så du behöver bara ett steg till det.

Basen:
10" alt 12" Peerless SLS, kostar ca 800:- till detta bygger du en H-baffel som även fungerar som stativ. Du behöver en eq som kan kompensera basens fall. Denna kopplar du före dina bassteg.

Lycka till
Johan
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/15 :  15:36:52  Show Profile Send primere a Private Message
MMMM okey låter roligt U1, men jag kan väl driva mellanregister och diskant med ett passivt filter, och driven basen med ett aktivt filter på en 100-150w då får jag ju även möjligheten att ändra lite i frekvenserna! eller har jag skumlat fel någonstans igen??
*ASG*
Jag är för ivrig så att jag vill ha ett utseende men tänker inte längre än så ibland!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:23:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag snubblade över en sida som borde vara av intresse här.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/obs/obs.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/16 :  00:24:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra sida Mats!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/16 :  08:23:46  Show Profile Send primere a Private Message
Mycket trevlig sida Mats!! TACKAR så stämmer det att man ska använda sig av modell K då? det verkar så ! så 90 graders vinkel är att föredra då!
Tack så mycket alla ni som gör mig visare i ämnet! När bygget är klart (Hoppas i vinter) så är ni självklart välkomna på en lite session om ni vill!

Ha det så gött!
// Thomas
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/16 :  08:35:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man letar sig lite bakåt på länken hittar man det här.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Det är semi-dipoler ungefär som du hade tänkt dig tror jag.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/16 :  09:52:29  Show Profile Send primere a Private Message
Tack än en gång Mats du hittar på jättebra sidor. Har precis sänt efter constructionplans till en av de semidipolära högtalarna för inspiration.
Fortsätt gärna att komma med mer info och ideer till mitt bygga är ni snälla! Jag kommer starta en tråd när bygget går igång!

//Thomas
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/18 :  01:34:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tyvärr så ligger vår holländske vän Tony Gees sajt "Humble Homemade Hifi" nere just nu, men ryktet säger att den är på väg upp igen.

http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html

Hans senaste konstruktion är ruskigt snygg och klart påminnande om det jag tror du söker. Dock vill jag minnas att han använder svindyra element och material... Typ Scanspeak ringradiator och Seas Excel i cnc-fräst aluminiumbaffel.

Lycka till!
MatsT: Tack för intressanta länkar!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/19 :  09:07:26  Show Profile Send primere a Private Message
Tack för all hjälp kommer säkert fler frågor efterhand ska ni se ha det så gott!!
//Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000