HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:36:39  Show Profile Send More a Private Message
Jag har blivit väldigt intresserad utav Nordosts FLAT högtalarkablar men vet inget om dom.
Är det nogon som har erfarenhet utav Nordost cabels?
Kanske kan ni tipsa om bra återförsäljare av Nordost.


Mycket tacksam för svar.

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:43:13  Show Profile Send sampix a Private Message
Av det jag hört så låter den tunt. Ingenting du ska använda dig av om du strävar efter ett lugnt och fylligt ljud. Använde själv Nordost-kablar ett tag till ett par B&W-stativare och det blev minst sagt basfattigt. Hyfsat detaljerat dock

sök bl a här för mer omdömmen (ta dem med en nypa salt);
www.audioreview.com

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:47:50  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Har precis köpt en SPM högtalar kabel och ska vilken dag som helst koppla in den. Kommer med intryck så fort den gått varm.....

Har provat Red Dawn II,Solar Wind,Blue Heaven och alla funkat mer eller mindre bra hos mig. Nordost Flat har jag inte provat men de finns hos diverse handlare. Har även hört Valhalla i 4 olika system och varje gång med utsökt resultat.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/12 :  09:26:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jättesnabba och luftiga, men som sagt inte en baskontroll kabel direkt....

Men allt är en matchning, och med rätt högtalare och förstärkare så är dom trevliga...
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/07/12 :  10:11:00  Show Profile Send nelsson a Private Message
Av din andra tråd att döma så väljer du mellan Audiquest och Nordost. Jag har inte lyssnat på Flat mot Typ4, däremot har jag jämfört Solarwind med Slate (samma koppar som Typ4).
Audiquest-kabeln hade ett mycket slagkraftigt ljud, basen slår dig i magen och mellanregister och diskant upplevs skarpt och klart. Solarwinden presenterade ljudet mer återhållet och samlat. Basen var inte lika våldsamt aggresiv däremot mer detaljerad och diskanten kändes mer välupplöst. Ljudbilden blev också mer exakt, det blev lättare att avgöra var i rummet de olika ljuden kom ifrån.

Men som sagt de jag lyssnade på kablarna är ju inte de som du väljer mellan, det bästa är som alltid att försöka få tag på demoex att låna hem och lyssna och jämföra själv.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:06:04  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hej!

Jag kör på Flat Mk2 och är väldigt nöjd. Anledningen till att jag köpte den kabeln var att en god vän hade med sig sina nya flatline till mig och vi provspelade. Tog inte många låtar innnan jag insåg att dom satt som hand i handske med min anläggning! Men kan väl kanske hålla med om att dess starka sidor är mer i de övre registren.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:03:50  Show Profile Send More a Private Message
Ja det här är ju svårt. Har googlat lite efter högtalarkablar men kan inte avgöra vilken jag ska ha. Jag vill ha en bra kabel som har bra egenskaper inom allt mellan,bas och diskant. Jag vill ha bi-wire.
Vet ni något märke som kan uppfylla min önskan?
Skriv gärna ner ett par HiFi affärer som finns på nätet där jag kan kika på kablar.

Edited by - More on 2004/07/12 12:05:46
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:31:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Just baskontroll är något som Nordost är mycket bra på tycker jag. Valhallan är ruskigt bra på just detta! Valkyrian ligger inte långt efter den heller.

Bäst är ju att du lånar hem och testar själv dock... ingen ide att folk här berättar hur det lät på deras anläggningar.. utan det är ju på din anläggning som ljudet skall bli bra!! Låna hem med andra ord asap!!
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:56:39  Show Profile Send More a Private Message
Sant Neodynium. Förslag på affärer kanske vet inte alls några förutom HiFiKlubben och Ljudmakarn i Stockholm.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:06:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
http://www.referenceaudio.se/ säljer nordost
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/12 :  14:06:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag ägde ett par nordost flat II.. hade dem några månader, ljudet var tråkigt, slött och basfattigt, det lät konstigt på något sätt, så jag sålde dem och under tiden kopplade jag in mina tara labs prism för 100:-/meter som lät till min förvåning myyyycket bättre än nordost kablarna..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:46:42  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Har kopplat in SPM'n idag och efter 4 timmar kan jag konstatera att det är den bästa högtalarkabel som jag haft hemma. Baskontrollen är väldigt bra tillsammans med mycket luft. En trevlig överraskning.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:57:23  Show Profile Send sampix a Private Message
VR-8>
Så sant det du säger. SPM-kabeln är väldigt bra..

Men jag står fast vid att Flatline och även Solar Wind blir väldigt klena i ljudet på ett par B&W-stativare. Red dawn skulle isf vara ett bra alternativ, men då talar vi om helt andra pengar.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000