HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Glapp i RCA-hona?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:54:19  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Igår och idag höll ja på som bäst att experimentera med lite olika signalkablar samt mina två cd-spelare fram och tillbaka för att kolla att de uppfattningar jag har om prylarna överensstämmer med tidigare omdömen, men det gillade tydligen inte kontakterna på förstärkaren Efter att ha återställt systemet och lyssnat ett par timmar så börjde det nästan susa i mina öron och jag fattade ingenting en lite grundligare undersökning visade att bläcken i RCA-honorna hade dålig kontakt med mittpinnen i RCA-hanen vilket gav upphov till ganska oren signal. Och då till min fråga, är detta vanligt och finns det något man kan göra för att undvika problemet? Nu har jag tagit en nål och fiskat fram bläcken så det låter som det ska.

Musiclover!

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:23:52  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ingen som har råkat ut för det här?

Musiclover!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:20:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
stackare...
Inte råkat ut för. Finns säkert något man kan göra, fast det mest spontana och konkreta känns nästan som; Byt till nya kontakter. Borde inte vara sååå svårt? Har iofs ingen aning om vad det är för förstärkare du har, men men... Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:50:00  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag har råkat ut för liknande kontaktproblem, gjorde ungefär som du och böjde till blecken lite så att de klämde åt lite tightare. Över lag tycker jag det är vanligt med dåliga hon-kontakter på allsköns elektriska prylar. Har ju hänt mer än en gång att kontakten sitter fast i kretskortet innanför utan något mekaniskt stöd i chassit. Resultatet är till slut söndervickade lödningar på kortet.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/12 :  16:07:17  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Mina kontakter sitter fast i lådan som tur är (det är en Mark Levinson 383) men blecken är ganska tunna vilket jag antar att de bör vara för bästa ljud men lite snyggare konstruktion skulle jag önska. Efter en kontroll av samtliga RCA-kontakter jag har så ser det ut som att problemet skulle kunna dyka upp när som helst igen och på alla mina apparater. Nästa CD-spelare blir med XLR-kontakter för de ser bra mycket robustare ut.

Musiclover!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:44:47  Show Profile Send Bardis a Private Message
En bra men brutal lösning är att med tummen böja mittpinnen på RCA-hanen
Kanske inget för dem med kablar i tiotusenkronorsklassen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:15:41  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Men det funkar ju bara tills man har böjt bläcken ytterligare en bit, sen är det ju glapp igen.

Musiclover!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:13:43  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bläcken borde ta i väggen någon gång?!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:20:42  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det är iof sant

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000