HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 4-5mm koppar- eller aluminiumplåt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:03:45  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Vart får jag tag på ganska tjock plåt 4-5mm, den ska ha bra värmeledningsförmåga så jag antar att det blir koppar eller aluminium, det senare är ju ganska mycket billigare så det är nog att föredra.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:06:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
beror ju på vart du bor :) vad tänkte du ha den till

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/07/10 23:06:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:19:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I Göteborg går man lämpligen till Metallvaruhuset i Backa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:49:52  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
kika hos närmaste skrot, billigt och ibland bra. där köper jag alltid mitt alu.

om det du vill ha inte finns inne för tillfället kan man ju testa den efter.. kommer ju nytt hela tiden

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:55:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
nån som vet var man får tag i tjockare aluminium stycken? i stockholsområdet dvs ca 10*300*200 lr nånting liknande?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/07/11 :  08:14:22  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
i stockholm, malmö och göteborg går man lämpligen till metallvaruhuset. de har dessutom en överskottshörna med kaprester. går man dit halv fyra en fre em så får man kanske rabatt också :)

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/11 :  19:48:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
-rikkitikkitavi

Halv fyra en fredageftermiddag, finns det väl ingen kvar på en skrot!? Fast det är ju klart, jag har ju aldrig varit på nåt "Metallvaruhuset" i Sthlm och jag som ändå trodde jag kände till de flesta skrotar.

Kan du tala om var den finns, så ska jag också gå dit och fynda lite till en "Hävvyduttylåda".

/Roland
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:11:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
metallvaruhuset är precis som bauhaus träfabrikathörna, men med metall istället (mässing, koppar, aluminium) . Det är alltså inte en skrotfirma, men de har en liten hörna med kaprester till råvarupriset, så det är inte säkert att de har något som passar.

finns i gulasidorna, annars => www.metallvaruhuset.se

det stänger kl fyra, därför kan det vara lämpligt att dyka upp halv fyra, med bara udda pengar så får man metallbitarna (3 kg koppar ) för 50 spänn :)

De brukar ha rätt rejäla kaprester(jag bollade med en 20*10*8 cm aluminiumbit och drömde om att jag hade en riktig fräs) i Al så din Hävvyduttylåda kan bli ExtraHävvyduttylåda...

koppar har de mestadels i plåt och bandstång för elektriska förbindelser.

edit: glömde- det uppskattas ibland att man berättar vad man skall med grejorna till... kul att slänga käft med verkstadsfolket på lokala dialekten ( i mitt fall en väääldigt bred maeolmööööitiska )

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2004/07/11 20:13:55
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/07/11 :  21:22:10  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag bor utanför Enköping så jag har ungefär långt till Västerås, Uppsala och Stockholm, dvs runt 5 mil till centrum i städerna. Får väl försöka ta mig till Metallvaruhuset och kolla med dem då.

Jag ska ha metallbiten som en distans för att få ut en kylfläns en bit ifrån lådan eftersom kylflänsen är större än lådan och lådan har kanter som sticker ut runt om så måste jag antingen slipa ner kanterna eller få ut kylflänsen några millimeter. Svårt att förklara :) Men nu har jag fått en ny ide, jag sågar hål i lådan, monterar kylflänsen mot kanterna också sätter jag kretsarna (gainclone) direkt mot kylflänsen.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:32:19  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hävvydutty mao!

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:32:45  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hävvydutty mao!

/Roland
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:28:57  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Nu funderar jag lite på om det är något problem att det blir ett väldigt tjockt lager metall mellan kylflänsen och kretsen? Kylflänsens bottenplatta är redan 1cm tjock (det är en skapligt stor kylfläns) också kommer det att bli minst 5-6mm ytterligare metall mellan chippet och kylflänsen, tungt blir det iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000