HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka högtalare till Arcam A85?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:01:43  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Hej. Har ganska nyligen köpt en Arcam Diva A85, nu undrar jag vilka högtalare som skulle matcha bra ihop med min A85. Har dessutom Arcams CD72T. Kör idag med QLN 606, men tycker att ljudet går lite väl mycket åt det"mörka" hållet. Jag har läst lite här i forumet att Arcam skulle vara ljusa i karaktären, vilket jag tycker är helt felaktigt, snarare värme, pondus och kraft.

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:37:09  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Har en Arcam A85 själv. Köpte nya högtalare i våras och fastnade för JMLab electra 906. Lyssnade igenom en hel radda högtalare mellan 15-20 000. Fastnade för JMLab. Upplever att jag har ett dynamiskt och neutralt ljud med bra bredd och djup. Om du provlyssnar på JMLab ska du vara observant om handlaren kör singelwire. Det är en ganska stor skillnad på ljudet om båda kontakterna sitter på terminalerna längst ner eller längst upp. Själv kör jag med en kontakt nere och en uppe. Om ditt lyssningsrum kan hantera mer bas är det värt att kika på JmLab 926 eller Von Schweikert Vr 2. Då svänger det verkligen om musiken kan jag lova.

Har heller aldrig förstått pratet om att Arcam drar åt det ljusare hållet. Fast det beror ju ofta på vad man har kopplat utrustningen med och till.
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2004/07/11 :  02:00:54  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Audiovector passar väldigt bra, enligt rykte ska Audiovector i Danmark ha nyttjat Arcam under utveckling av gamla M-serien. Så ett par M3 Avantgarde borde kanske vara perfekt. Ruskigt bra högtalare, torde kunnas hittas för kanske 20lapp eller strax däröver. Om det blir för mycket cash så kanske ett par M3 Signatur skulle passa, gissningsvis runt 12-15papp.

Say's who!?
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/11 :  09:44:58  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag kollade Audiovector M3 Super och M3 Signatur när jag var ute och shoppade. Visst är de mycket bra högtalare men jag upplevde att det belv mer engagemang med JmLab eller Von Schweikert. M3 Avantgarde har jag inte hört.
Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2004/07/11 :  11:42:21  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej!

Har A85+Audiovector M3 Super, fungerar IMHO mkt bra. Tyvärr har jag rätt taskig signalkälla så jag har väl ännu inte frigjort potentialen fullt ut...lurar på en Arcam CD192.

Mvh
H
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:59:39  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Tack för tipsen. Men det måste väl finnas andra alternativ än Audiovector då jag tycker dom e grymt överskattade.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/07/11 :  14:08:04  Show Profile Send crion a Private Message
Ett par Revel M22 fungerar till allt, låter bra gör dem också. Dynamiken kommer fram bra från Arcamen i dem.

Du kommer antagligen omvärdera stativare efter att ha kopplat in M22:orna.

Edited by - crion on 2004/07/11 14:09:37
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/07/11 :  14:50:13  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Vet du någon återförsäljare i Gbg som har Revel?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000