HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik till Quad:s L-serie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/07/10 :  19:02:25  Show Profile Send ReKo a Private Message
Hade egentligen tänkt mig att köpa en "dyrare" anläggning, men nu kommer jag att vänta med det tills jag bytt lägenhet.. vilket också medför att en del pengar kommer gå till lägenheten istället.. så jag tänkte köpa mig något enkelt men bra för att ha något att lyssna på så länge.. Har hört mycket gott om Quad:s L-serie.. och då är det främst 12L och 21L som är aktuella för min del.. Funderar lite på vad man ska ha för elektronik till dessa.. Är de tungdrivna? Har för tillfället en NAD c320bee som spelar kalas bra för pengarna.. Vad tror ni om att kompletera den med tillhörande CD.. 521bee.. Eller kommer det bli för varmt och uddlöst tillsammans med quadarna.. ? Kom gärna med andra alternativ.. men som ni ser så vill jag inte lägga ut några större summor just nu.. Köper dock endast nytt.. men har full förståelse för er som föredrar att köpa begagnat.

MVH / Ante

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/11 :  09:24:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Ante!
Den elektroniken som du nämner lär funka kalasbra. Quadarna funkar med det mesta, handlar nog mer om ens egna ljudsmak, vad man vill ha till dem.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:35:06  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar för ditt svar FBK.. självklart bör man provlyssna hemma innan köp.. men det är alltid trevligt att höra andras erfarenheter och åsikter.. Det jag undrar mest är hur trögdrivna de är.. Vill att förstärkaren ska ha ordentlig koll på högtalarna.. själva ljudmatchningen är ju svårare att rekomendera då folk har så olika ljudideal.. Själv gillar jag när det är bra fart i musiken.. gärna en anings värme.. och diskanten får inte vara för vass... har betongväggar och har märkt tendenser till vasshet hos vissa högtalare.. Gillade förövrigt dynaudio 52 SE starkt.. men är inte villig att lägga de pengarna nu när jag ska byta lägenhet inom en snar framtid.

MVH / Ante

Edited by - ReKo on 2004/07/11 15:37:10
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:52:36  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tycker Quadarna är öppna och ganska mjuka i karaktären men kala betongväggar kommer inte få någon högtalare att låta bra.
Har dämpat mitt rum lite grann(har också betongväggar) och det gjorde underverk.

Var bor du? Enklast vore ju om du kunde låna hem burkarna från en handlare.

Förresten, varför inte köpa begagnat? Händer ju inget speciellt med högtalare. Fast det är ju jäkligt trevligt att vara första ägare borsett från den ekonomiska biten :)
Fast Quadarna går knappt att få tag i beggade.

Mvh


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:32:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej igen Reko!
Låter som du och jag har ganska lika ljudsmak.... Själv gillar jag när det är bra fart i musiken.. gärna en anings värme.. och diskanten får inte vara för vass...
Jag gillar även Dynaudio 52SE. Om man ska jämföra Quad 12L och Dynaudion mot varandra klanmässigt så är Quaden lite ljusare, men som Baltazar skriver så är det värt att lägga ner lite arbete på dämpning av rummet, för högtalarna låter löjligt bra för pengarna

Baltazar som svarade efter mig, har drivit sina med en Pioneer AV-receiver och det har funkat bra. Jag blev hembjuden att lyssna på 12L hemma hos honom det var innan Hiend tog över märket här i Stockholm. Och det lät riktigt bra med hans stärkare. Han hade även testat med en billig Cambridge stärkare, och då sade han att den var för klen, även om den på paperet skulle var hyffsat kraftig. Så jag misstänker starkt att de är inte mer drögdrivna än de flesta andra högtalare. Men glöm ej att det är stor skillnad på watt och watt. Din nuvarande Nad lär räcka om du inte har allt för stort rum och gillar att poppa för grannarna också, Vad jag läst om din modell och genom egna erfarenheter angående märket Nad så är de ordentligt strömstarka.

När det gäller CD-spelare så kan det vara lite mer knepigt, ska jag vara ärlig så har jag inte så bra koll på de billigaste modellerna som finns på marknaden. Och att få tag i en CD som har dina önskemål,fart,värme och ej vass diskant låter i mina öron som en Cyrus. Har ej lyssnat på deras nya modeller, men Best Sound här i Stockholm säljer i alla fall detta märke. Tyvärr så kostar den billigaste modellen CD6 ca: 8000kr tror jag att det var. Det är ett tunt utbud på billigare CD-spelare efter DVDs ingång. Men om du lägger lite mer på Cd än du tänkt dig så kan du behålla den även när du kommer att uppgradera stärkeriet och högtalarna i framtiden, så har du råd så är det smartast tycker jag, och glöm ej Quads egen CD-spelare som kostar 10500kr i så fall och även Vincent CD3, tror jag att den heter kostar i alla fall 10.000kr. Båda dessa modeller är "öronvänliga". Om du nu vill lägga lite mer på CDn så kolla på gammla CD trådar här, lär finnas en del köpråds trådar om detta.
Och jag tror att vad du än väljer så kommer det knappast låta för varmt och uddlöst, ända märke som jag tänker på så här på rak arm som har en jätte tydlig varm och fyllig karaktär är Regas CD-spelare, men det är vad jag läst. Så det får du kolla närmare med Rega ägare.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/11 18:13:28
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/07/12 :  01:49:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ReKo, om du anser dig ha råd med en CD-spelare för sisådär 4000 rekommenderar jag att du lyssnar till Nad C542 innan du bestämmer dig för C521BEE. Jag har inte jämfört dem speciellt noggrannt men C542 har låtit bättre när jag hört den som hastigast i HiFi-klubbenbutik. Många här på Hififorum har verifierat att C542 är värd det högre priset när de provlyssnat de båda mer ingående. Om du gör en "search" på Hififorum kommer du att få upp flera trådar där skribenterna jämfört C542 och C521BEE.

mvh/ Jörgen G

edit: korrektur

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/07/12 10:17:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000