HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare med "mörkt/varmt ljud"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:19:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har ni några tips i prisklassen max 10.000 kr? Det är bra om en cd-spelare i samma märke finns till ungefär samma pris...mina högtalare Monitor Audio GR20 vill jag inte ha ljust ljud till...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:29:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Vincent SV-233, amplifix.

No hay banda!!
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:31:38  Show Profile Send nelsson a Private Message
Vincent har ju både förstärkare och cd-spelare i den den prisklassen och brukar ju anses vara varma i karaktären.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:36:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Molsson!!

Amplifix MÖRKT ljud???

Tror jag inte riktigt stämmer med min uppfattning efter 2 år med en sådan ståendes i mitt vardagsrum.

Muskulös, dynamisk och detaljerad skulle jag vilja säga. Men verkligen inte varm och mörk ..


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:38:34  Show Profile Send molsson a Private Message
Hmm, beror nog på vad man jämför med. Men i mitt tycke, så är den varm och mörk. Å andra sidan så gillar jag krell, som är raka motsatsen.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:42:46  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vad lustigt!!

jag skulle då vända ditt resonemang precis upp och ner.

KRELL är än mer mörkt och muskulöst och varmt och AMPLIFIX närmast analytisk.

Men visst handlar det om hur man själv upplever det.. Varmt och mörkt ljud för mig = Mindre analytisk och detaljerad och "grävande" elektronik och mer gos Marantz eller Rör elektronik!! Faktiskt är nog även Meridan ett gott tips i diskussionen. Har ju en ny G07:a som du kanske känner till vid det här läget. Och den köpte jag precis av den anledning att jag ville "värma" upp ljudet lite och försöka ta bort lite av det spretiga, ljusa, skarpa... Och jag kör som sagt med Amplifix och Kappa 600

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:42:48  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Primare 30.1 låter väldigt varm, behagligt mjuk och fin, passade mig bättre än Adv.Thor.
för jag misstänker att avser att köpa beggat?
DD

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:47:30  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Marantz pm 17 samt cd 17 har båda ett varmt ljud även om jag inte vill kalla det för mörkt. Dessa går dessutom att hitta begagnade för en vettig summa pengar.

Jag kör själv med pm och cd 17 mkII tillsammans med ett par JmLab cobolt signature vilka inte kan beskyllas för att vara varma. Jag tror att detta skulle kunna passa väldigt pra för din del. Ett annat förslag vilket jag dock inte lyssnat på själv (skall snart göra det) är naims nya integrerade 5:a. Jag har lyssnat på den gammla 5:an och det lätt förbaskat bra tillsammans med mina högtalare. Opera har också väldigt vackra saker, hur de låter har jag dock ingen aning om.

Lycka till med jakten och lyssnandet.
Go to Top of Page

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/09 :  14:53:29  Show Profile Send axel a Private Message
Rega och Quad är mörka och varma av de förstärkare och cd-spelare jag hört.

Mycket är säkert matchning. Jag jämförde Primare 30.1 med Rega Mira på Dynaudio Contour 1.3 med Rega Planet cd, då var Primaren ljus och skrikig i jämförelse.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/07/09 :  15:51:16  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Axel isf är de för mörka, om primaren låter skrikig vid en direkt jämförelse.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/09 :  16:02:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min förstärkare Rotel RA-1060 är ganska ljus, medan min CD Nad C542 är mörk. Min signalkabel Audioquest är mörk, medan högtalarkablarna QED silver anniversary är ljusa. Mitt totalljud med mina Monitor audio är visserligen bra men jag vill köpa cd/förstärkare i prisklassen max 10.000 per enhet, och alltså med ett varmt & gosigt ljud. Vad bestämmer totalljudet mest? Verkar som om det är förstärkaren mer än cd:n och högtalarkablarna mer än signalkabeln...Tips??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/09 :  18:09:25  Show Profile Send axel a Private Message
Klenkar:

Att Rega och Quad skulle vara för mörka får stå för dig, i mina öron låter de väldigt bra.
Anledningen till att vi tycker så olika om Primare 30.1 tror jag handlar om matchning med övrig utrustning och rum.
Jag har dessutom haft en Primare v20 (cd/dvd) som jag tyckte la alldeles för mycket av musiken i diskanten om inte inspelningen var väldigt bra. Om matte76 redan har ljus kringutrustning skulle inte jag rekomemdera Primare i första hand utan som sagt Rega eller Quad.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/09 :  18:35:25  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message


mörk!



mörk!



Neutral!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:11:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Matte76
Läs denna tråd noga, lär vara intressant för din del, och så får du gärna beskriva lite om hur ditt rum ser ut,dvs mycket möbler och textil eller motsatt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30635

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000