HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/07/09 :  13:52:43  Show Profile Send Hasse a Private Message
Vad är det för skillnad mellan olika sorters kondensatorer? tekniskt sett och ljudmässigt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/07/09 :  19:47:37  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
som mellan fiat och volvo

Dels finns det olika typer av kondensatorer: Elektrolyt , Tantal , Plastfilm, keramik, PIO ,,,,, bara för att ta några i högen..
och de används lite olika. MEN jag anser att du bör leta själv.. för det är ett ENORMT stort område.

Och huruvida olika sorters plastkondensatorer låter olika finns det spaltkilometrar på nätet..

för att speca ner det lite: VAD är det du vill veta mer exakt?? Vad är det du har hört? (i vilket sammanhang osv)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/07/09 :  20:29:24  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag ska bygga hfls-1a. funderar på om man ska köpa betydligt dyrare audyn-cap eller vanliga industri kondingar? att det finns folk som hör skillnad tvivlar jag inte på. men vad är dom tekniska skillnaderna mellen en bra kandensator och en standard.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/09 :  21:48:20  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag skulle ha gått på vanliga polyester eller polypropylen. 5% tolerans eller bättre. Det är väl främst mikrofoni men är rädd för när det gäller kondensatorer. Är man fräck så placerar man filtret i en egen kammare eller utanför lådan. Då kommer man runt det problemet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/09 :  22:56:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är knappast mikrofoni som är det största problemet, kondensatorer är mer eller mindre olinjära.

En rätt kul sida om kondensatoers egenskaper och diverse mätningar finns här:
http://members.aol.com/sbench102/caps.html

Kondensatorer låter i princip bättre ju mindre ström man kör i dem och i högtalare blir det ju tyvärr rätt mycket ström. Då spelar ytan som strömmen skall passera genom roll och bra kondensatorer blir förmodligen rätt stora och dyra.

Polypropylen brukar vara ett säkert val men en del påstår att t.ex Black Gate non-polar fungerar rätt bra också, detta vet jag inget om och även om BG är bra så är det fortfarande elektrolyter. Det finns säkert många som har provat fler kondensatorer i delningsfilter än jag så de får väl säga sitt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/09 :  23:39:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Såna här gillar jag:


Dom är ju stora som f-n så då får man lägga dom under högtalaren:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/09 :  23:56:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Herrejösses Bernt! Var har du fått tag på de där monstren!?!? (diy med tidningspapper och bivax nertryckt i morfars gamla fickpluntor)

Förövrigt så vill jag ansluta mej till hopen som säger att kondensatorer är jätteskillnad. Alltså inte av kategorin "du måste ha akustikreglerat rum, aktiv strömrening, Mark Levinssonanläggning, guldöron och mentala vanföreställningar". Utan STOR skillnad. Allt låter bättre. Till och med min Mamma reagerade när jag uppgraderat. Det finns en anledning till varför folk lägger 150 spänn på en konding istället för 15.

Tekniskt sett... Den bollar jag vidare till någon mer kunnig!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:29:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där är papper/olja kondingar på 7 - 8 uF per styck. Finns till rimligt pris på surplus
ibland, eller svindyrt på diverse siter på nätet. Gav ett helt annat ljud i mellanregistret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/10 :  14:19:38  Show Profile Send ludo a Private Message
Håller på att testar just kondingar i min batteridrivna riaa. Har än så länge testat följande kombination av utg.kondingar (se schemat: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28294&whichpage=2 längre ner på sidan) A =MKP||MKP mot B =KPZn||POLYSTYREN (inte helt exakt samma värden dock). Kobination B "mejslar fram djupet" i inspelningen bättre (som ex kan jag nämna att rösten "moduleras" lite mer om man får uttrycka det så, blir lite mörkare o får mer tyngd). Kombination A ger något plattare ljud o "överexponerar" diskanten lite mer, inte så den blir vass, men just lite högre i nivå.

Mer kommentarer om kondingar i sign.vägen kommer sen, det här var min första spontana upptäckt. Det är mycket möjligt att diskanten i MKP kombon lugnar ner sig efter inbränningsperioden.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:56:54  Show Profile Send Hasse a Private Message
om jag minns rätt så bygger Polyester kondenastorer på två ihoprullade plattor(enligt platt kondensator principen). Medans elektrolyter funkar på nåt annat sätt. typ

Jag tror jag provar med att köra med Polyester rakt ijenom.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:21:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
hasse jag kommer nog prova Audyn-Cap Plus kondensatorer i min hfls-1...plus att jag har hört "vanliga" filterkonstruktionen så om du orkar vänta nån vecka så får du min bedömning :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:34:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
ja gärna. Jag kommer inte att beställa mitt filter än på ett tag.så jag får höra av mig.
Jag ska bygga en lite spiciell HFLS-1a.jag ska sätta up en bildlänk så snart jag har något att visa.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/13 :  17:45:52  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hur vet man om en elektrolyt är av en bra- eller dålig kvalisort?

Jag ska bygga en nätdel med en skaplig kondensatorbank och det rekommenderas att man ska välja kondensatorer av hög klass, men hur vet man att de är av god klass?

Nån som kan rekommendera några lämpliga 63V lytar, samt även likriktarbryggor och små filterkondingar, för den delen?

/Roland
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/13 :  18:44:11  Show Profile Send zahnn a Private Message
Rifas PEH200 på elfa är bra.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4947.htm?_67_686_18

Tänk bara på att bottenbulten är kopplad till den negativa polen. Har bränt en 16A huvudsäkring för att jag missade det.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:04:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
-zahnn

Många tack för tipsen!!!

Vet du också om Elfas likriktare är bra, eller finns det andra som har bättre grejor och kanske också bättre priser?

/Roland
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:21:47  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej igen!

Är det någon som har någon uppfattning om kvalitén på de lytar som MINIC i Uppsala säljer?

"42-00098 ComputerGrade Elektrolyt ROE EYMB 4700uF 100V
80,00/st , hel kartong 20st a 50,00 =1000,00 inkl.moms"


Håller de RIFA kvalitet?

/Roland
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/14 :  09:38:27  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag kör med vanliga 400V 35A likriktarbryggor, tror att de har de på elfa, men bejoken är billigare. Fick mina för 5:- styck direkt i affären. Motstånd är också billigare på bejoken, men om man måste skicka efter så är det kanske bättre att ta allt på samma ställe. Kolla kan man ju göra. (www.bejoken.se)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000