HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om carlssonhögtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ek
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:33:21  Show Profile Send Ek a Private Message
Hej

Har några frågor angående utvecklingen av carlssonhögtalarna.

På 60-talet var Stig C´s högtalare gjorde för monoåtergivning och var "helt" rundstrålande (jag vet att stig inte gillade den termen).

För att utveckla högtalarna för stereo återgivning ökade Stig graden av direkt-ljud för att öka stereofonin. Men högtalarna hade fortfarande många element för större spridning och diffusering av ljudet.

80-tals modellerna ser ju annorlunda ut. Fortfarande gäller att utnyttja väggarnas/golvens förstärkning. Däremot andvänds bara en diskant. Dessutom dämpas de tidiga reflexerna från väggen med dämpmaterial.

Detta stämmer ju överens med Stig patent på kolboxen. Bas/mellan trivs bäst nära vägg (för att utnyttja förstärkning), diskanten däremot ska hållas borta från dåliga väggreflektioner.

I kolboxen valde Stig att flytta diskantelementen från väggen. På de senare modellerna valde han att dämpa bort reflexerna istället.

(Jag antar att det beror på att man vill ha diskant och bas nära varandra, för att få en punktformig källa)


Frågan jag har är denna (samt några teorier):

Varför använde Stig inte diffuserande diskanter på de senaste modellerna?

Ändrade han uppfattning gällande "spridning-mönstret" från diffus till mer direkt ljudbild?


Berodde denna utvecklning på utvecklingen hos elementtillverkarna? Att nya diskantelement har bättre spridning och därav behövs ej fler än 1 st.

Mvh Ek




Heart and Soul - One will burn

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:00:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ek

Hej

Har några frågor angående utvecklingen av carlssonhögtalarna.

På 60-talet var Stig C´s högtalare gjorde för monoåtergivning och var "helt" rundstrålande (jag vet att stig inte gillade den termen).

För att utveckla högtalarna för stereo återgivning ökade Stig graden av direkt-ljud för att öka stereofonin. Men högtalarna hade fortfarande många element för större spridning och diffusering av ljudet.

80-tals modellerna ser ju annorlunda ut. Fortfarande gäller att utnyttja väggarnas/golvens förstärkning. Däremot andvänds bara en diskant. Dessutom dämpas de tidiga reflexerna från väggen med dämpmaterial.

Detta stämmer ju överens med Stig patent på kolboxen. Bas/mellan trivs bäst nära vägg (för att utnyttja förstärkning), diskanten däremot ska hållas borta från dåliga väggreflektioner.

I kolboxen valde Stig att flytta diskantelementen från väggen. På de senare modellerna valde han att dämpa bort reflexerna istället.

(Jag antar att det beror på att man vill ha diskant och bas nära varandra, för att få en punktformig källa)


Frågan jag har är denna (samt några teorier):

Varför använde Stig inte diffuserande diskanter på de senaste modellerna?

Ändrade han uppfattning gällande "spridning-mönstret" från diffus till mer direkt ljudbild?


Berodde denna utvecklning på utvecklingen hos elementtillverkarna? Att nya diskantelement har bättre spridning och därav behövs ej fler än 1 st.

Mvh Ek




Heart and Soul - One will burn



Guda'

Jag gillar inte www-hänvisningar som svar på frågor.
Men eftersom jag inte är så säker på hur man skall svara dej, så kan du kanske kolla på www.carlssonplanet punkt-va're nu var...

Strmbrg,

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/26 :  18:04:15  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
http://www.carlssonplanet.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000