HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Världens bästa högtalare...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/08/29 :  16:45:50  Show Profile Send MasterChief a Private Message
X2:an igen (Notera lilla subben XS i bakgrunden,ARC ref. steg och Meitner cd:n)
Så underbar snygg, och tydligen väldans bra:
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/29 :  16:47:30  Show Profile Send JonasV a Private Message
Det bästa jag hört är QRS Neptunus så den får min röst!
Som någon annan sade här har ljudet både upplösning och kropp.
Blev nästan ägare till ett par men den låg strax över gränsen till vad jag hade råd till, suck.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/29 :  17:40:00  Show Profile Send Haakan a Private Message
blue jo dom e rätt snygga men tänkte på lite fler kanske inte så vanliga märken

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/29 :  18:01:49  Show Profile Send Bubben a Private Message
Labbe, Audio Pro måste lyckats bra när de nämns i samma andetag som Nautilus 802. ;-)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:00:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Haakan: "blue jo dom e rätt snygga men tänkte på lite fler kanske inte så vanliga märken"

Vet inte riktigt vad du räknar som "ovanliga" men jag räknar gärna upp fler exempel på i mitt tycke klassiskt snygga högtalare: Canton Ergo (låter tyvärr inte lika bra som dom ser ut, i mitt tycke), Living Voice (ej de stora hornen), Reference 3A, BC Acoustic, Spendor, Monitor Audio, Carlsson...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/30 :  11:17:18  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Min syn är att världens bästa högtalare bör kunna:

- Reproducera en perfekt impulsrespons.
- Inte ha mer avvikelse än ±1 dB mellan 25-18000 Hz.
- Inte har mer distorsion än 1% vid 120 dB, 1 meter, 20-20000 Hz.
- Ha en jämt fallande energirespons vid högre vinklar.

Dunlavy och Ino skulle nog platsa. Vilka fler?

Blir nog svårt att kombinera nr 1 och nr 4. Vet inga högtalare som gör det (inte ens de högtalare du nämner), ingen som är riktigt bra på nr 4 heller iofs.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/08/30 :  13:36:40  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Bland det bästa jag hört (kanske det bästa) var ett par Canton Digital 1.1 med Dynamic Precision slutsteg och Copland Drivverk. Det var otroligt!
/Shaft
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/30 :  13:51:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Världens bästa bästa högtalare. Svår fråga egentligen.

Jag tycker, och många med mig, att högtalarkonstruktioner är en rad (mer eller mindre medvetna) val och kompromisser. Världens bästa högtalare borde vara den högtalare som har bästa tänkbara kompromisser till det bästa priset och där kompromisserna egentligen inte påverkar kunden/lyssnaren negativt (storlek, ljudtrycksförmåga, estetik, spridning, pris etc).

Mitt bud kommer innom några månader.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/08/30 :  14:06:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Blir nog svårt att kombinera nr 1 och nr 4. Vet inga högtalare som gör det (inte ens de högtalare du nämner), ingen som är riktigt bra på nr 4 heller iofs.


Lite nyfiken bara, men hur vet du detta? Har du testat någon av dessa fabrikaten själv eller?
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/30 :  15:44:40  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag har inte hört de själv, men Duelund lovar ju inte så lite på hans hemsida.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/08/31 :  00:41:16  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
Jeg kan rekommandere at titta på www.4sptech.com under "Theory" Disse højttalere lyder helt utroligt godt, noget af det bedste jeg personligt har hørt, uanset pris.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/08/31 :  16:45:36  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kommer ihåg en Arken-mässa (-97?)
Purist Audios rum, deras satelliter med sep. subbasar är nått
av det bästa jag hört, tror jag

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/31 :  23:25:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Blir nog svårt att kombinera nr 1 och nr 4. Vet inga högtalare som gör det (inte ens de högtalare du nämner), ingen som är riktigt bra på nr 4 heller iofs.
--------------------------------------------------------------------------------



Lite nyfiken bara, men hur vet du detta? Har du testat någon av dessa fabrikaten själv eller?

Jag sa väl att jag inte visste, eller hur? Att de inte uppfyller kraven ligger såklart lite bedömning i också. Mina krav på nr 4 kan eventuellt vara lite högre och mer omfattande än andras. När det gäller nr 1 så kan kravet bara uppfyllas i en mätpunkt och det är alltså inte det direktljud man normalt hör som är "impulsperfekt" eftersom det är svårt nästan omöjligt att lyssna precis "on design axis", för att inte tala om det reflekterade ljudet.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/08/31 :  23:50:11  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tycker Revel Ultima Salon's är det bästa jag har hört totalt sett.


Dom är grymt snygga också, så jag är lyckligt lottad.

Ha*de

Jawen

Edited by - JAWEN on 2004/09/01 00:03:38
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/01 :  00:09:17  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
marens,

vad menar du med endast en punkt? Faslinjäriteten ligger i ex pI60 ±90° i horisontalplanet. Dess optimala lyssningsfält ligger åtminstone ±25° i horisontalplanet vilket ger ett tre meters brett område på ett avstånd av 3 meter till högtalarna. Enligt specifikation.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/01 :  00:15:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Marens:

Pulssvaret hos Ino audios pi60s är så bra att det faktiskt är svårt att särskilja högtalarens restfel från de minimala felaktigheter som mätsystemen är behäftade med. Skillnaden mellan den elektriska insignalen och högtalarens akustiska utsignal är väldigt liten på en sant faslinjär högtalare som pi60s.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/09/01 :  01:30:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Som vanligt måste jag hålla med Engelholm Audio. Min egen favorit som " den sista högtalaren " måste dock bli Linkwitz Orion. Jag blir bara mer och mer imponerad av den mannen efter alla sidor med teknisk dokumentation jag läst på han site.

www.linkwitzlab.com





Högtalaren ska enligt konstruktören vara väl så god som Audio Artistry Beethoven och de större modellerna i samma serie, vilka han också har konstruerat, men kan inte producera lika starka SPL somde större högtalarna.

För de som inte vet det kan man bygga Orion från ett kit eller köpa allt helt färdigt med aktiva filter och förstärkare. Tror han tar 6500$ för helt färdigt system.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/09/01 :  08:50:56  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
För mej, just nu!!


Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2004/09/01 08:51:33
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/01 :  09:08:26  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens,

vad menar du med endast en punkt? Faslinjäriteten ligger i ex pI60 ±90° i horisontalplanet. Dess optimala lyssningsfält ligger åtminstone ±25° i horisontalplanet vilket ger ett tre meters brett område på ett avstånd av 3 meter till högtalarna. Enligt specifikation.

Ok, så de sprider "perfekt" utan frekvensgångsavvikelser i +/- 90 grader? Det verkar lite glädjesiffror tycker jag. Ganska bra för en 8" bas att inte tappa i nivå off axis +/-90 grader inom passbandet och säg en oktav ovanför. Och hur faslinjära är de ifall man inte sitter på exakt rätt höjd, när gör man det?
Jag betvivlar inte alls att högtalarna pI60 är bra eller tom extremt bra, men hur linjär ska fasen vara ifall den ska få kallas "sant faslinjär"?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/01 :  09:35:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
För att vara sant faslinjär skulle man kunna säga att högtalaren bör sakna väsentliga fasförskjutningar mellan deltoner (grund och övertoner) inom hela det hörbara frekvensområdet (ca 20hz-20khz alltså). Denna faslinjära överföringsfunktion besitter pi60s.

Fast det är nog enklast om du själv läser om det i Ino audios modellbeskrivningskatalog, där finns det mätbilder med också.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/09/01 :  09:54:18  Show Profile Send matson a Private Message
Sprider perfekt? Vad innebär det? Tricket är ju inte att maximera spridningen. Vad man(?) vill åt är en frekvensoberoende spridning samt en tillräcklig spridning för att inte få problem med stereosystemets brister och detta kanske är en förklaring till hornladdningen på diskanten. Detta gäller ju dock horisontellt. Vertikalt finns det ju lite annat att tänka på också. Bra låter dom i varje fall.

Ett faskast borde väl dock uppstå då det är en basreflexkonstruktion? Eller?

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:01:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Teoridiskussionerna tycker jag vi sätter ett streck för här. Men starta gärna en annan tråd om detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:29:41  Show Profile Send matson a Private Message
Vad skall man göra i denna tråd för att vara on-topic? Rabbla namn på dyra högtalare man aldrig hört? Verkar vettigt.

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/01 :  10:31:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Personligen skriver jag bara om det bästa jag hört i den här tråden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000