HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passiva förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:59:27  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Det här konceptet med passiv förförstärkare är rätt nytt för mig. Läste den här recensionen i Sterophile, och han gillade ju vad han hörde:
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/604placette/

Har aldrig kommit i kontakt med det i Sverige. Är det rätt nytt? Är det någon här som använder sig av det?

Såg en kille på Audigon som använder sig av Placette, och hans anläggning är ju något i världsklass (tror den varit uppe förut).
Placetten står mellan Lamm-stegen:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?vaslt&1036349020

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:15:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Dynamic Precision har väl haft passiva försteg i en evighet...

Kolla länkarkivet för hemsida.


//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:20:50  Show Profile Send molsson a Private Message
Även ASL har passiva.

No hay banda!!
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:23:59  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Är det någon som har personliga erfarenheter av det här?
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:50:15  Show Profile Send Woland a Private Message
Kan fungera alldeles ypperligt. I teorin är det ju den absolut renaste signalvägen. I princip bara en volympot mellan källa och slutsteg.
Ställer krav på tillräcklig utnivå hos din signalkälla. Om det är CD-spelare lär detta väl inte vara något problem.
Kolla upp danska NLE:s produkter. Världsklass!!

Mvh
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:02:35  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag använder passiv volymreglering till mitt relativt tungdrivna Zappulse-slutsteg och bland mina källor (cd, vinyl, dator, radio, video och TV) så är det bara TV:n som inte orkar med.
Förutom att det låter bra är det billigt och lätt att fixa själv.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:06:30  Show Profile Send Kajsa a Private Message
"Passiv förförstärkare" är en omöjlighet enligt min åsikt. Ordet förstärkare innebär aktiv, annars är det ingen förstärkare.
Men man kan ha en passiv dämpare inkopplad för att dra ner till lagom volym. Att kalla den ett passivt försteg är inte helt rättvist. En dämpare är en dämpare, inte ett försteg.
Eller har jag missat något?

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/08 :  05:46:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Håller med Kajsa.

Det är inte försteg med diskreta komponenter?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:04:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min erfarenhet av passiva försteg (dämpare) är att man ofta förlorar lite dynamik och basförmåga, gissningsvis p.g.a. att källan inte är så bra på att driva slutstegt direkt. Tyvärr är det mycket vanligt för de flesta källor även om det säkert finns undantag i alla prisklasser.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:30:29  Show Profile Send palm a Private Message
Håller med Kajsa och Micke . har provat div passiva försteg och då även med extremt lättdrivna slutsteg man förlorar DYNAMIT I KUBIK även min Wadia CD lät mycket bättre med försteg innkopplat och dessa är ju kända för att ha bra drivning ut.

Palm
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/08 :  17:53:46  Show Profile Send molsson a Private Message
Å andra sidan, så indroducerar aktiva försteg brus, samt mer färgning. Det man förlorar på gungorna, tar man igen på karusellerna.

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000