HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mitt byte av högtalare: Vilken skillnad!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:29:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min utrustning:

CD-spelare Nad C542
Förstärkare Rotel RA-1060
Högtalarkablar QED Silver anniversary
Signalkabel Audioquest Jaguar
Tidigare högtalare Acoustic Energy Evo 3

Jag bytte högtalare från mina AE Evo 3 till Monitor Audio Gold reference 20, och vilken enorm skillnad!! Nu är ju prisskillnaden rätt stor, jag gav 6.500 för AE nya, sålde dem och köpte MA Gold R20 begagnade. Nypris för dem är 23.000. Men vilken skillnad som sagt!! Betydligt renare och klarare ljud, nu hörde jag och min polare nya ljud på alla favoritplattorna och allt hördes tydligare! Basen är snabb men dominerar inte utan "finns där" på ett naturligt sätt, diskanten är detaljerad och klar utan att bli vass och mellanregistret är det bästa jag hört, mkt bra röster!! Min polare, som har AE evo 1 till sitt lilla rum, höll med om att det var det bästa ljud han hört och att kan knappt kunde återgå till att lyssna på sina högtalare hemma. Uppenbarligen kan man göra kap genom att köpa begagnat!! Äntligen är jag nöjd med min anläggning! Nästa steg blir väl en bättre cd, men det kan vänta ett tag! Längtar hem för att lyssna igen, synd man ej har semester än! Jag rekommenderar alla att lyssna på Monitor Audios gold-serie, jag jämförde MA GR20 i butik med Audiovector Mi3 super och Monitor audio vann klart, inte lika ljust ljud som Audiovector, lika detaljerat men bättre bas. Audiovector är bra men till de skivor jag provlyssnade, mest hårdrock och grunge passade MA bättre med sitt varma ljud och fasta snabba bas, Audiovector blev för ljus för denna musik, kringutrustning Rotel RA-1070 förstärkare, Arcam CD73T cd-spelare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/07/27 21:06:22

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:35:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Rotel och Arcam var kanske en farlig kombination till "Audiovector"...Lite ljusa.. Men jag tvekar inte en sekund att MA lät bra..Grattis!

Edited by - marcus_ec on 2004/07/07 09:35:36
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:35:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är det trevligt när man hittar något man blir verkligt nöjd med och man bara vill hem och spisa plattor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:39:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack pågar! Jag är supernöjd och kan nog hålla med om att kombinationen Rotel/Arcam blev för ljus för Audiovector! Till MA lät de dock bra, jag tror dock man kan få Audiovector att låta bra med rätt elektronik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:40:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Grattis Matte!!

Kul med nya investeringar!!

Själv kör jag med Infinity Kappa 600 och S.A.T Amplifix och ny cd-spelare är på ingång (Meridian G07!!) Dräääägel!!!

Good luck!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:23:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack! Är helnöjd hittills, ska lyssna lite till idag! Verkar som golvare blir ruggigt bra uppåt dessa prisklasser...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:32:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jag håller med dig!!

Någon dag framöver byter jag väl kanske ochså högtaleri men Kappa 600 för 18 lök känns fortfarande mkt mkt fräscha tillsammans med Amplifixen.

Något du lyssnat på??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:38:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej har ej lyssnat på Kappa 600. Jämförde mest MA GR20 med Audiovector Mi3Super och jag föredrog helt klart MA!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:16:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Grattis till ett mycket bra köp. Har själv lyssnat runt på en massa högtalare under våren. Och mina favoriter var Monitor Audio Gr20, Sonus Faber Grand Piano Home och Audivector Mi3Super. Olika karaktärer men riktigt bra högtalare.
Är det Ledzepps högtalare som du köpt? skrev i hans säljes annons att jag fattade inte att han inte hade fått de sålda för det billiga priset. Men högtalarna har inte varit testade i någon Svensk tidning, så fort något får bäst test, så så blir andrahandsvärdet svinhögt. Och de grejer som inte har blivit testade är svårare att sälja på beg marknaden. Bra för de som söker fynd på begmarknaden, mindre kul att vara den som måste sälja.
Jag har jämfört GR20 mot Kappa600 och Mi3Super, och jag håller med om att GR20 är den bästa. Även Mi3Super låter mycket bättre än Kappa600.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/07 17:54:10
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:26:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK:

Håller med dig, jag hade svårt att sälja mina AE Evo 3 jag hade innan efterson de ej testats i en svensk hifi-tidning. Däremot fick de mkt bra betyg i England. Samma sak gäller ju för MA GR20.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:29:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: ja, det var Ledzepps jag köpt! Mkt välskötta!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:37:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Gratulerar till "vinsten"! Superkul när man prickar rätt i sina köp.
Två frågor har jag: Är GR20 golvhögtalare? Och vad köpte Ledzepp istället???
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:49:44  Show Profile Send Mahler a Private Message

Kappa 600 förståss!!! Bäst!!!!!



Skojjar lite kunde inte låta bli!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:14:40  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ledzepp har det ganska tyst hemma just nu...........
Nja inte riktigt, har mina gamla Mumma Audio Mosen med basunderdelar
i väntan på.......

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2004/07/07 15:17:46
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:21:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Aton!
Ja det är en golvare,bild på mattes ex hos sin förra ägare
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30225

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:44:24  Show Profile Send sampix a Private Message
Gratulerar till nyköpet, alltid lika roligt

quote:
Äntligen är jag nöjd med min anläggning!


Detta är inget långvarig känsla "-Om jag bara..".

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/07 :  17:22:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack!! Lyssnar vidare på dessa gold-klimpar....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:50:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm... själv skulle jag ju inte tacka nej till ett par B&W 802!!!

Drääääägel!!

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

metalwarrior
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:59:05  Show Profile Send metalwarrior a Private Message
Intressant! Jag har ungefär samma kringutrustning men B&W 604 S3, och jag lyssnar på hårdrock. Det sista har nog visat sig vara ett felköp för en hårdrockare som vill ha gitarristen inne i vardagsrummet. 604:an är tämligen laid-back. Jag har fått styra upp det med en gammal EQ från Denon. Den gör susen i detta fall. Men jag har nämligen funderat på att byta till Audiovector längre fram. Nu ska jag jämföra med Monitor Audio Gold reference 20.

NAD C 372
NAD 542
B&W 604 S 3
DENON DE-70
QED Silver Anniversary med Eichmann Bayonet Plugs
TARA LABS 3300 och 2200
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:54:37  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag lyssnade p ådessa högtalare på en hifimässa engång. Dom var faktiskt en av mina favoriter.

Grattis

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:29:16  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ändå ska de redan säljas:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30833

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:48:51  Show Profile Send Per G a Private Message
Dom var ju tydligen bra i 9 dagar i alla fall!
Tyvärr så är det så att man lätt faller för imponatorljud som man sedan snabbt tröttnar på. Högtalare gör ju ganska stor skillnad men inte alltid till det bättre!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:00:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
imponatorljud? Skulle inte tro det! Är lite inne på att ha stativare, mitt rum är inte så stort

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:15:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det är främst därför jag vill sälja, mina MA är otroligt bra golvare, men jag tror jag ska ha stativare + sub eftersom mitt rum är 20 kvadrat.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:52:45  Show Profile Send Per G a Private Message
Har själv ägt ett par MA 202 golvare och tyckte att dom var väldigt bra för pengarna och passade bra till Naim's instegs-grejor som jag ägde då.
Det jag menade med mitt tidigare inlägg var att högtalarna kanske var overkill för övriga anläggningen. Det är lätt hänt att man låter sig imponeras därför att högtalare ofta gör stor skillnad. Men... när man lyssnat ett tag så kommer man på att det inte passar grejerna man har eller rummet.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000