HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gör ni med hifi:n när åskan går ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:27:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har ni så bra minne att ni kommer ihåg att "dra ur sladden i väggen" innan ni åker hemifrån ?
Eller finns det bra åskskydd att införskaffa ?
Om man som jag bor på landsbyggden så är detta ett problem,
jag kommer inte alltid ihåg "sladden i väggen"
Eller drar ni alltid ur efter att ni lyssnat färdigt ?
Har provat åskskydd till datorn en gång,resultatet blev att även skyddet gick åt fanders.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/06 :  16:32:46  Show Profile Send Skurt a Private Message
Enligt en vän till mig så är åskskydd inte att rekommendera. Jag har nu ett enkelt till min anläggning (ser ut ungefär som en timer) och det skulle ge 2-3% skydd Ett påkostat (tror han sa runt 20000:-) ger om jag minns rätt 50-60% skydd. Så mitt råd är att du lär dig att komma ihåg att dra ur kontakten...

Inget jag kan själv, men vi snackade härom dagen om åskskydd och då fick jag den här informationen. Vännen i fråga jobbar på ELFA så jag litar på honom...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:10:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Vet jag att det är åskväder på gång och inte kommer att vara hemma så är det sladden ut direkt. Jag litar inte på nått annat skydd.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:27:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan tillägga att det är stor skillnad på åskväder i storstäder och på lansbygden. Har bott i Stockholm i 14år, och åskvädren här är snälla mot dem som var på Gotland. Värsta jag har varit med om, var när det slog ner i grannens transformator 25m bort. Då slog det eld ur alla elutag och telefonen började brinna också.
Åskvädren på landet är klart mer intensiva och mer långvariga, fråga mig inte varför bara.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:37:26  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Enligt vad jag läst så åskar det mer i städer, p.g.a att städer utvecklar stora mängder värme som drar till sig (skapar?) åskväder.
Trots detta så är vi bättre skyddade mot åskväder med hjälp av av t.ex. åskledare.

Drar ur mina apparater ändå. Åskledare och andra skydd är ingen garanti...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:49:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja tydligen så är det säkraste sättet att dra ur kontakten.
FBK: Jag är uppfödd på rena bondvicshan och håller med dig till fullo.
När åskan gick ordentligt förr (med luftledningar å allt) så var det gånger som
den tom kastade telefonen av bordet, med en j...a smäll.
Nu kan man åtminstonde bli lite förvarnad,http://wighsnews.se(klicka på åskvarnare)
En hel del åsktrackers som funkar bra, och fler blir det med tiden.
Får väl försöka att göra rutin i detta på någe vis, binda fast sig i nätkabeln när man lyssnar :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/07/06 17:51:00
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:54:13  Show Profile Send mus a Private Message
"Hur gör ni med hifi:n när åskan går ?"

Höjer volymen...

Skämt åsido så drar jag numera alltid (nästan) ut sladden ur väggen. Detta efter höstens åskväder då dator och skärm gick vidare till de sälla jaktmarkerna. Stereon klarade sig dock fint. Och de där burkarna som skall agera åskskydd ger jag inte mycket för, den enda grannen som hade sådant fick de flesta av sina apparater sönderslagna: plasmaskärm, dator, kylskåp, elektriska persienner och till och med kaffemaskinen!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:16:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Drar ut sladden när jag går och lägger mig!

Drar i den vid lyssning på kvällen. Samma ritual varje dag...
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:26:49  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag chansar och har i stereon så länge som möjligt, skönt med lite adrenalin

Wizard
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/06 :  22:22:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Wizard: Har du provat att hoppa fallskärm eller ev, frittfall :-)
Döden är nog billigare än en ordentlig hifi-pytts !
Men visst kan jag hålla med om att en adrenalinkick kan vara skön.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:03:54  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Jag drar ur alla sladdar till stereo, dator etc. när åskan går. Sen sätter jag mig på balkongen och njuter av en mäktig basupplevelse.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:22:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Reeltoreel!
Vet inte om det är skönt med en adrenalinkick när det slår ner riktigt nära. Tycker mest att hjärtat bulltar som fanken och att benen känns som spagetti

Bonkster!
Vänta till blixten slår ner inom 50m från din balkong, då kommer du få din värsta baskick någonsin du kommer nog inte vilja uppleva det igen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:30:20  Show Profile Send soren a Private Message

Jag måste säga att under mina snart 8 år i Stockholm så har jag inte haft något som helst problem under åskväder .. inte ens ljuset svajar när det brakar som mest .. det är bara att tuta och köra :)

Jag minns när jag var mindre (typ 10 år och bodde ute i bushen) .. kom precis hem från en fotbollsmatch och klev ur bilen rakt i en vattenpöl. Precis då slår blixten ner i en telestolpe 2 meter från mig, jä..lar vad energi det är i ett blixtnedslag!
Inte precis det tillfället man vill stå i en vattenpöl!!!

När vi kom in i huset så hade telefonjacken sprängts i småbitar och det luktade så där äckligt som bränd plast gör.

/Sören

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/07 :  02:45:12  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Lirar vidare eller går ut och tar en promenad alternativt går ut och tar en biltur. Sladdarna sitter kvar och prylarna är igång.

www.selleri.de
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/07/07 :  04:46:44  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag drar också ut kontakterna. Här i Michigan kan det dra på rätt bra när det blir oväder (Hur var det nu...Allting är större i USA...). Man går till och med ut med stormvarningar och ber folk gå ner i källaren när det drar på som värst. Jag trodde dom skämtade första gången jag hörde det, men när vi väl råkade ut för det första kraftiga ovädret var det ingen tvekan att det var källaren som gällde....

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/07 :  05:14:16  Show Profile Send Cyber a Private Message
Lite Kuriosa!

Med tanke på att asaguden Tor är den starkaste av gudarna, han härskar nämerligen i Trudvang och hans stora sal heter Bilskirne, vilken har 540 rum. Han åker efter bockarna Tanngnjost och Tanngrisner och äger hammaren Mjölner, ett kraftbälte och järnhandskar. När Tor vredgas så åker han runt på sin vagn, som då dras av bockarna Tanngnjost och Tanngrisner bland molnen och strider med sin hammare "Mjölner" (en symbol för åskviggen) mot det onda i form av jättarna. Vem vågar ha sin stereoanläggning inkopplad med sådana strider i faggorna? Dra Ur!

Vad händer när Tor slår med sin hammare?

Åska, ljudet av en chockvåg förorsakad av en blixt.

Eftersom ljudet och ljuset utbreder sig med olika hastigheter genom atmosfären, kan dess tidsseparation mätas vilket ger en indikation om avståndet till blixtnedslaget. Ljudets hastighet i luft är ca. 340 m/s, medan ljusets hastighet är så hög att nedslaget i praktiken sker i samma ögonblick som det observeras. Avståndet till blixten är ca. 1 km för varje tresekundersintervall.

Åska är en effekt av en elektrisk urladdning (en. break-down) i luften, d.v.s. att luften blir elektriskt ledande. Vattendroppar, i de olika tillstånden vätska, is och snö, växelverkar med varandra och på så sätt separeras stora elektriska laddningsområden i åskmolnet. Mellan moln och mark uppstår en potentialdifferens, vilken blir tillräcklig stor så att luften blir elektriskt ledande och en blixt genereras. Den elektriska urladdningen för luft är ca. 2 kV/cm, d.v.s. en blixt mellan moln och mark representerar en spänning på flera megavolt. Det är bara en liten del av åskan som är nedåtgående till marken. Övervägande delen, som inte är synlig, är uppåtgående och kan påverka satelliter.

I folktro med flera gudar, polyteism, hos folkslag som levt i områden med mycket åska, brukar man ofta förknippa fenomenet med en åskgud som Zeus, Jupiter eller Tor.

Mvh Cyber på semester

Edited by - Cyber on 2004/07/07 10:31:47
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/07 :  08:52:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Mång tele och elstolpar är skyddade med en stor säkring idag
Dvs att det går ner i marken istället för ut i nätet
Men sån info borde man kunna få av sitt elförtag men oxå det telefonföretag man har

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:31:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Inte precis det tillfället man vill stå i en vattenpöl!!!


Eftersom vatten leder ström väldigt dåligt är det nog en god idè att stå kvar i pölen....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:22:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sanoj: Du skämtar va ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:59:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Sanoj: Du skämtar va ? "


Att vatten leder ström dåligt?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:05:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Japp ! Rätt uppfattat.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:06:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vatten leder inte ström bra..
Används som isolator vid bla gnistning.



//Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/07/07 11:08:19
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:09:41  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Avjoniserat vatten används i trådgnistning.

Kranvatten och ström går inte ihop......

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/07/07 11:12:05
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:21:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Häll vatten i din förstärkare så får du se om vatten leder ström bra eller ej.
ps, Har du pissat på ett elstängsel någon gång ? :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:21:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Avjoniserat vatten används i trådgnistning.



Aaahh, natyrlisch..
Tack.



//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/07 :  11:26:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
VR-8 : Exaktemente.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000