HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ägare/Erfarenheter Copland CTA 501
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:12:06  Show Profile Send Per100 a Private Message
Letar efter ett par riktigt bra högtalare i prisklass upp till 40 000 kr för denna förstärkare. Förstärkarens begränsning är att den behöver relativt lättdrivna högtalare.

NU BEHÖVER JAG TIPS OCH RÅD!! Först lite om mina egna erfarenheter.

Jag har börjat med att testa lite "billigare" modeller och kommit fram till följande:

NHT "2.5i" (13500 kr)= Förstärkaren orkade inte riktig, eller så var det något annat som gjorde att ljudet inte tilltalade mig.

Monitor Audio "Silver 8i" (13000 kr) = Utmärkt kombination. Det svängde rejält, speciellt med tankte på högtalarnas låga pris. Vill dock få ut ännu mer.

Chario "Constellation Pegasus" (22000kr) = Här fick jag ut ännu mer. Nu började det hända ännu trevligare saker med ljudet. Närvarokänslan ökade. Instrumenten lät ännu naturligare än med MA Silver 8i. Nackdelen var dock att den lägre basen "fladdrade". Hmm... En medlyssnare anmärkte att högtalarlådan var för stor för det lilla bas/mellanregistret, vilket gjorde basen svårkontrollerad. Fast, jag blev ändå mycket förtjust i ljudet. Synd bara att den har en tendens till det där "monsterlika" utseendet som gör dem så dominerande i ett rum där man inte bara skall lyssna på musik. Inga ljusa träslag heller.

JM LAB Chorus/Cobalt (13000kr) = Lät ganska trevligt, men MA Silver 8i var bättre i mitt tycke. Dessutom stördes jag av att de högre oktaverna på pianolyssning skar i öronen.

Så, snälla hjälp mig vidare.......

/Per S





Edited by - Per100 on 2002/09/26 10:17:25

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:14:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Varför inte ett par KEF Reference 2 eller 3. De är lättdrivna och bör gå att få till rätt bra pris. Telehå I Göteborg kan ha något par över. Annars fundrar min Partillekompis på att sälja sina KEF Reference 3, svarta.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:35:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
StefanB. Har du hört Kef reference 2 eller 3 med Copland CTA 501? Jag har tidigare släpat hem gigantiska hötalre som på pappret har en hög verkningsgrad (JM Lab Electra 915.1 med 90.5 dB) för att sedan konstatera att förstärkaren inte alls orkar. Det har kanske även med högtalarens lägsta impedans att göra, men jag är inte så hemskt kunnig så jag ställer mer frågor än att ge svar.

/Per S

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:38:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nää, det är ju inte så ofta man stöter på varken CTA 501 eller KEF högtalare, och sanerigen inte tillsammans. Vart bor du? Bor du i Gbg så kan du ta med förstärkeren till tex Telehå, weller til min Partillekompis för att testa. Den är ju lättare att släpa omkring är högtalarna. (25 kr istället för 60 kg)

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:47:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Audiovector M3 serien kanske kan vara nått? De har 91dB känslighet och en snäll impedancekurva. Eller varför inte Monitor Audio guld serien? Jag har rätt varmt ljud med mina M3 avantgarde då jag driver dom med Plinius SA100, som inte är ett rörsteg men som sägs låta som rör grejer.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:40:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Bor i Malmö, så Göteborg är lite långt. Men tack för tips!

Monitor Audio Guld GR 20 och GR 60 står på lyssningskön! De är otroligt snygga till skillnad från Chario "Constellation Pegasus". Frågan är bara hur det låter med GR 20/60. Låter det mycket bättre än Silver 8i(visst, den kostar mycket mer)? Slår de allt annat i prisklassen upp till 25 - 35 000 kr.

Audiovector skall också få en chans.

/Per S


Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:43:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Även Living Voice skulle vara roligt att pröva. Men de finns i Stockholm.

/Per S

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/26 :  16:18:45  Show Profile Send Peder B a Private Message
Hur mkt är förstärkaren specad till, känner inte till CTA 501 så väl men har precis införskaffat CTA301+CTA505 som är specad till 2X35W/8ohm i triodläget och den har inga som helst problem att driva mina Amphion Xenon 87db 1m känslighet, låter grymt bra för övrigt!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/26 :  18:30:11  Show Profile Send Per100 a Private Message
PederB: Den är Specad till 2x30W.

Vad är lägsta impedans för Xenon? Jag misstänker att det är denna
punkten som är kritisk. Fast om det har funkat för din Copland
så BORDE de funka med min.
Var säljs den? Vad betalade du för dina?


/Per S


Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:23:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Håller med Peder om Xenon där... funkar ruskigt bra med rör trots låg känslighet.. + att dom är väldigt "impedans-vänliga"... :-D..

Annars så är ju Audiovector M3 AvantGarde riktigt trevlig... Eller varför inte någon ProAc?

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:56:40  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Lyssna till någon an Magnepans högtalare dom har i princip en rak impedans kurva.Lycka Till
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:39:54  Show Profile Send Peder B a Private Message
Per100 Jag hade tidigare Coplands CSA 515 transistorslutsteg på 2X150W/8ohm och har nu bytt till CTA505, visst transistorsteget är "bättre" knuff i men detta låter bättre helt klart, mer korrekt eller ska man kanske säga mer musikaliskt. Vad gäller Xenon kan jag bara säga köp, finns hos http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=277&menu=1&menu=1_b
Fungerar underbart bra med rörelekronik

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:44:38  Show Profile Send Peder B a Private Message
X-ray Annars så är ju Audiovector M3 AvantGarde riktigt trevlig!
Håller fullständigt med där, kunde lika gärna köpt dom men man måste väl välja

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/09/26 :  21:15:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
som CSA515 ägare har jag fastnat för proac-liknande högtalare.... Ok, Ok, det är ett par kloner i grunden med lite tillfixat...

Har även hört kloner med CTA505 och det var det som tände mig på Copland så det lät inte illa för att milt beskriva den begeistring jag kände när jag gick i från lyssningen....

Så, Proac är nog inget dåligt val, kanske svårt att testa tyvärr.

Vilka roliga "problem" du har!

Mvh, P





Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:22:49  Show Profile Send Per100 a Private Message
Peder B: Jag är nu jättenyfiken på att provlyssna Amphion Xenon! Tack för tipset. Dessutom är de ju snygga.
Jag hittade en kommentar från en mässa i USA där man kombinerade
Xenon med utrustning för 50 000 dollar och personen som såg detta
beskrev sig vara mycket upprörd över denna dåliga matchning med ett par högtalare för 3 500 dollar. Men det var innan han hade lyssnat. Det lät tydligen mycket bra.

Har vid minst tre olika tillfällen lyssnat på Audiovector M3 AvantGarde,
alla gånger med transistorförstärkare. Jag tycker det låter korrekt, men för livlöst och "kallt" för min smak. Blir det verkligen så stor skillnad med en rörförstärkare, även om rören i sig lägger till värme?

Neon Park. Har lyssnat en gång på en av Magnepans enklare modeller. Då med en transistorförstärkare. Det lämnade mig oberörd. Det hade varit kul att prova med min Copland, men det får bli när jag har tid att göra en resa längre norrut.

/Per S

/Per S




/Per S

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:07:20  Show Profile Send Peder B a Private Message
Per100 Kan väl säga att jag lyssnat på ganska mkt och inom det prisintervall som du nämner innan jag bestämde mig, så jag har väldigt svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd med Amphion.

Neon Park Har även lyssnat på Magneplan MG 1,6 SE med Audio Research billigaste rörelektronik hos Lefflers i Linköping och det lät förbaskat bra det med. Slutsatsen av detta måste väl ändå bli att det gäller att få grejorna att funka ihop med varandra och inte enbart välja ut enskilda produkter.

vänligen / Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:22:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

Hej,
som CSA515 ägare har jag fastnat för proac-liknande högtalare.... Ok, Ok, det är ett par kloner i grunden med lite tillfixat...





Hej Pac, Ja nu har jag lyssnat på Proac 2.5 och det var en överväldigande upplevelse i värme och känsla. Det var däremot inte på en Copland, utan en värsting rörförstärkare OVC. Det är den typen av ljud jag vill uppnå, eller snarare komma i närheten av med min blygsamma Copland, som jag även kan tänka mig att uppgradera i framtiden.
Så nu är frågan bygga själv eller köpa nytt.
Var köper man element bäst? Ritning på delningsfilter? Finns det färdiga delningsfilter med komponenter av hög kvailité?

Har även lyssnat på Amphion Xenon. Det fattades enligt min smak värme i ljudet, även om de inte låter kallt. Kanske var de inte tillräckligt inspelade, om nu detta har inverkan på om ljudet uppfattas som varmt. I grunden har de ju aluminium element och detta låter generellt sett mer "analystiskt" än pappmembran tex.

/Per S
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:05:23  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Använder copland CTA 501 på QRS Saturnus, förvisso endast på mellan & diskant och det blev ett mycket trevligare ljud än tidigare, basen drivs via transistorsteg,det förutsätts ju att det är en 3 vägshögtalare. Så biamping kan vara ett alternativ i förlängningen.
André,

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:30:53  Show Profile Send Peder B a Private Message
Per100
Du har helt rätt i att Amphion Xenon bör spelas in under ganska lång tid om det nu var det som var orsaken till att ljudet var lite kallt. Mina är nu helt inspelade och det låter absolut inte kallt kan jag säga.

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:35:36  Show Profile Send Per a Private Message
vad sägs om nåt trögdrivet då? strmbrg driver små tröga elacingar med paralell single end slutsteg. bengt på vinylbutiken driver sina sonus faber med ett el34 slutsteg från erik andersson. fråga dem om de tycker att det funkar.

ett par electa amotor vore kanske nåt mao?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000