HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra högtalarkabel för 200-300kr metern?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:40:14  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vilka finns det? har ingen koll alls.

hifi är ingen hobby utan en sjukdo

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:43:12  Show Profile Send dole a Private Message
Tja Van den hul har en del i den prisklassen.
Och sen har du ju Supras kablar.

//dole\\
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:45:02  Show Profile Send matson a Private Message
Kimber och Audioquest gillar jag! Ska du biwira eller inte?

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:51:19  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ska användas till ett par Dynaudio, dvs "single wire".

Var köper jag Van den Hul?

hifi är ingen hobby utan en sjukdo
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:55:00  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vore skönt om de var färdigterminerade från fabrik, gillar inte att löda.

- hifi är ingen hobby utan en sjukdom
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:57:01  Show Profile Send matson a Private Message
I Göteborg finns VanDenHul på Hifistället. Tror Referenceaudio i Stockholm har dom också.

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  23:00:49  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Vore skönt om de var färdigterminerade från fabrik, gillar inte att löda.

- hifi är ingen hobby utan en sjukdom -

Vet inte om det finns färdig terminerade i den prisklassen.
Men det finns ju WBT kontakter.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  23:14:03  Show Profile Send matson a Private Message
Dom borde väl klara av att terminera dom i butiken!! Annars har du min tillåtelse att ge 1st spydig kommentar till personalen....

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/25 :  23:21:23  Show Profile Send toblun a Private Message
Jag kör med Bi-wire Supra PLY 3.4/S.
Det ligger på 180Kr/m. Jag är mycket nöjd med resultatet. Låter en hel del bättre än mina gammla MIT som låg på 1400:- för 2x2.5m


//toblu
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/25 :  23:27:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
200, 300 kr per meter är en del det!

Ibland är DynAudio lite strömkrävande, och oftast 4ohmare. Detta säger mig att erfarenhetsmässigt skall du sikta på lite grövre kablar än nån tunn 0.5mm^2.

Det finns en del att välja på, Kimber har jag inte sett bland de uppräknade än!


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:31:45  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag kan instämma i Supra PLY 3.4/S som rekommendation.
Jag har hört dem med fint resultat tillsammans med Dynaudio Contour 1.3 mk1.

Annars kan jag varmt rekommendera att du lägger pengarna på en åtgärd av rumsakustiken istället (eller åtminstone halva kabelbudgeten) - det kommer att bli min standardkommentar till alla kabeldiskussioner, eftersom "The room will usually change the frequency response from near perfect to something that is almost completely random - particularly at the lower frequencies. Deviation of more than plus and minus 10 dB is the norm rather that the exception. This response error is usually 100 - 1000 times greater than the combination of all other frequency response errors in the reproduction chain." citat från http://www.tactaudio.com/RCS22X/index.html

Högtalarkablar är en mycket liten felkälla jämfört med mycket annat. Att bränna mer pengar än du gör för en Supra PLY 3.4/S har mer med status att göra än med välljud. (Tack Arkebiskop Olle, för de underbara orden som jag lånar ofta!)


MVH
/Morga
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:38:17  Show Profile Send dole a Private Message

"Högtalarkablar är en mycket liten felkälla jämfört med mycket annat. Att bränna mer pengar än du gör för en Supra PLY 3.4/S har mer med status att göra än med välljud. (Tack Arkebiskop Olle, för de underbara orden som jag lånar ofta!)"
[/quote] Jag är inte alls benägen att hålla med dig om det



Mina erfarenheter säger mig något helt annat.
På mina olika anläggningar är det faktiskt kablarna som gjort störst skillnad.
Så tycker jag

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:40:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu är vi ganska många som nog inte räknar oss till "statusjägare" bara för att snörena är mer kostsamma än Suprakablage. Inte heller är det särdeles vist att spika upp absoluta teser på ett forum där vi ger och tar erfarenheter från varandra.

Rummet ÄR ohyggligt viktigt men utan bra kablage så blir det inget välljud. Och inte handlar det om frekvenslinjäritet i första hand enligt min uppfattning.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:46:13  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Nu är vi ganska många som nog inte räknar oss till "statusjägare" bara för att snörena är mer kostsamma än Suprakablage. Inte heller är det särdeles vist att spika upp absoluta teser på ett forum där vi ger och tar erfarenheter från varandra.

Rummet ÄR ohyggligt viktigt men utan bra kablage så blir det inget välljud. Och inte handlar det om frekvenslinjäritet i första hand enligt min uppfattning.



Hello sladd kul att du är vaken
Vet vad det är för skillnad på Transparents XL teknologi och den gammla utan dito.(har en sådan tråd men nu när du är här)

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:51:26  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Mina erfarenheter säger mig något helt annat.
På mina olika anläggningar är det faktiskt kablarna som gjort störst skillnad.
Så tycker jag



Kul att du gjort sådana erfarenheter! Vad spelar du mer för prylar, och har du använt dig av väldesignade akustiska åtgärder i något sammanhang? De två felkällor jag talar om som störst är Rummet och Högtalarna - i den ordningen. Allt annat har mindre ljudlig påverkan, enligt min erfarenhet.

För att förtydliga: Vem som helst kan omedelbart höra skillnaden på ett och samma system i två olika lyssningsrum - det låter radikalt annorlunda.
Vem som helst hör också skillnad på två olika högtalare med olika frekvensrespons/impulsrespons - de låter så pass olika att man med säkerhet kan yttra sig om vilken som spelar.

När man däremot byter högtalarkablar så kan inte vem som helst omedelbart höra skillnaden. Det är inget som man med stor säkerhet kan blindtesta sig till. Eventuella skillnader ligger på en nivå som är en faktor 100 eller 1000 mindre än skillnaderna mellan två olika lyssningsrum/högtalarplaceringar/akustiska behandlingar. Och då menar jag rent att dessa skillnader rent objektivt, mätt som skillnad i frekvensrespons vid lyssningsposition, är just så mycket större än en högtalarkabels inverkan. Man kan förstås tycka sig höra både den ena och andra skillnaden mellan olika kablar om man inte blindtestar med snabba byten ;) Hörselminnet är sällsynt påverkbart av placebo-relaterade effekter *garvar*

Förlåt mig det där sista. Jag menade inte att låta så radikal i mina åsikter. Visst har kablar en del inverkan på hur det låter. Men psyket spelar stor roll när det gäller att bedöma hur stor denna inverkan är.




MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/26 00:52:2
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:55:37  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

quote:

Mina erfarenheter säger mig något helt annat.
På mina olika anläggningar är det faktiskt kablarna som gjort störst skillnad.
Så tycker jag



Kul att du gjort sådana erfarenheter! Vad spelar du mer för prylar, och har du använt dig av väldesignade akustiska åtgärder i något sammanhang? De två felkällor jag talar om som störst är Rummet och Högtalarna - i den ordningen. Allt annat har mindre ljudlig påverkan, enligt min erfarenhet.

För att förtydliga: Vem som helst kan omedelbart höra skillnaden på ett och samma system i två olika lyssningsrum - det låter radikalt annorlunda.
Vem som helst hör också skillnad på två olika högtalare med olika frekvensrespons/impulsrespons - de låter så pass olika att man med säkerhet kan yttra sig om vilken som spelar.

När man däremot byter högtalarkablar så kan inte vem som helst omedelbart höra skillnaden. Det är inget som man med stor säkerhet kan blindtesta sig till. Eventuella skillnader ligger på en nivå som är en faktor 100 eller 1000 mindre än skillnaderna mellan två olika lyssningsrum/högtalarplaceringar/akustiska behandlingar. Och då menar jag rent att dessa skillnader rent objektivt, mätt som skillnad i frekvensrespons vid lyssningsposition, är just så mycket större än en högtalarkabels inverkan. Man kan förstås tycka sig höra både den ena och andra skillnaden mellan olika kablar om man inte blindtestar med snabba byten ;) Hörselminnet är sällsynt påverkbart av placebo-relaterade effekter *garvar*

Förlåt mig det där sista. Jag menade inte att låta så radikal i mina åsikter. Visst har kablar en del inverkan på hur det låter. Men psyket spelar stor roll när det gäller att bedöma hur stor denna inverkan är.




MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/26 00:52:28

Jo visst har rummet stor inverkan .
Det bestrider jag inte.


//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:56:45  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jag kan instämma i Supra PLY 3.4/S som rekommendation.
Jag har hört dem med fint resultat tillsammans med Dynaudio Contour 1.3 mk1.

Annars kan jag varmt rekommendera att du lägger pengarna på en åtgärd av rumsakustiken istället (eller åtminstone halva kabelbudgeten) - det kommer att bli min standardkommentar till alla kabeldiskussioner, eftersom "The room will usually change the frequency response from near perfect to something that is almost completely random - particularly at the lower frequencies. Deviation of more than plus and minus 10 dB is the norm rather that the exception. This response error is usually 100 - 1000 times greater than the combination of all other frequency response errors in the reproduction chain." citat från http://www.tactaudio.com/RCS22X/index.html

Högtalarkablar är en mycket liten felkälla jämfört med mycket annat. Att bränna mer pengar än du gör för en Supra PLY 3.4/S har mer med status att göra än med välljud. (Tack Arkebiskop Olle, för de underbara orden som jag lånar ofta!)


MVH
/Morgan



Hej Morgan!

Du är en hjälte! Tänk om det fanns fler människor med samma insikt!

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/26 :  00:58:15  Show Profile Send n/a a Private Message



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:02:15  Show Profile Send Morello a Private Message
Tilläg:

Jag antar att de flesta besökare här på forumet vet vad distortion är.
De av en vanlig kabel introducerade dist-produkterna ligger ungefär
mellan 110 och 140 dB under signalen.
Då inser man lätt vikten av dessa.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:12:39  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Nu är vi ganska många som nog inte räknar oss till "statusjägare" bara för att snörena är mer kostsamma än Suprakablage. Inte heller är det särdeles vist att spika upp absoluta teser på ett forum där vi ger och tar erfarenheter från varandra.

Rummet ÄR ohyggligt viktigt men utan bra kablage så blir det inget välljud. Och inte handlar det om frekvenslinjäritet i första hand enligt min uppfattning.



Tjenare Sladd.
Jag menar verkligen inte att trycka några åsikter i halsen på någon här på detta forum - jag menade bara att bidra med ett tips i all välmening, ifall det nu var så att min hifibroder i nöd rent hypotetiskt satt med ett lyssningsrum som inte var åtgärdat akustiskt. Man vill ju gärna lägga sina surt förvärvade slantar där de gör nytta ;)

Jag har ju varit hemma hos hifibroder Timbre, en bekant till dig om jag förstått det rätt, och måste tillstå att jag verkligen älskar den hängivenhet han uppvisar i sitt hifi-intresse. Maken till kablar har jag bara en gång förut sett samlade i en och samma anläggning.
Men oavsett om kabel-fetishism (Timbre förnekar förstås att det skulle vara en fetish, men jag tror nog jag ska kunna locka ur honom att han tycker det är lite sexigt med tyngden hos en Kimber Black Pearl någon gång) har att göra med statusjakt eller välljudsjakt eller något annat så kvarstår min varma rekommendation till den som kan tänka sig att leva i ett lyssningsrum som mer fått karaktären av en ljudstudio, att satsa lite av anläggningens budget på att fixa till rummet. Rummet är den svagaste länken i hifikedjan ur flera avseenden: frekvensrespons, impulsrespons, signal/brus-förhållande. Att säga så är inte en gliring till dem som köper dyra kablar, utan en rekommendation till alla hifi-vänner oavsett kabelbudget och statushänsyn att göra något åt lyssningsrummet.





MVH
/Morga
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:13:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Herrarna får gärna föra någon form av krig mot kablar men vi undanber oss en monstertråd med massor av skäl till varför - enligt er personliga uppfattning - de som hör skillnad och köper och använder mer exklusiva kablar i någon form antingen är drabbade av placeboeffekt eller bara är fåfänga. Det enda som händer är att alla de som hör skillnad blir sura och så får vi en favorit i repris.


Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:17:56  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Herrarna får gärna föra någon form av krig mot kablar men vi undanber oss en monstertråd med massor av skäl till varför - enligt er personliga uppfattning - de som hör skillnad och köper och använder mer exklusiva kablar i någon form antingen är drabbade av placeboeffekt eller bara är fåfänga. Det enda som händer är att alla de som hör skillnad blir sura och så får vi en favorit i repris.





Inget krig från min sida.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:19:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Morgan! Vi postade nog inläggen samtidigt!

Jo jag är helt med på rummets och akustikens inverkan och vikt. Det ÄR viktigare än kablage i alla dess former enligt mig. Vill bara undvika att det slentrianmässigt går iväg åt det hållet där de som "vet" pratar kurvor, fysik och lätt blir en smula ironiska mot det "andra" gänget. Vi får ha i minnet vikten av att dra jämnt. Du är synnerligen välkommen med alla akustikkunskaperna!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:24:38  Show Profile Send matson a Private Message
Ahhh, here we go again.....

Man behöver inte ställa kablar mot rumsakustik. Då kan man lika gärna ställa begonior mot kollektivtrafik.

Angående distprodukter så betyder dom ju ingenting, förutom som teoretisk kuriosa. THD är ju poppis att mäta på stärkare, men då sambandet mellan låg dist och hög musikupplevelse inte finns, undrar jag varför sånt här mäts (förutom i marknadsföringssyfte).

Sen handlade ju denna tråd om tips på högtalarkablage, snarare än om kablar påverkar ljudet hörbart.

Mvh och allt imho


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:43:41  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Ahhh, here we go again.....

Man behöver inte ställa kablar mot rumsakustik. Då kan man lika gärna ställa begonior mot kollektivtrafik.

Angående distprodukter så betyder dom ju ingenting, förutom som teoretisk kuriosa. THD är ju poppis att mäta på stärkare, men då sambandet mellan låg dist och hög musikupplevelse inte finns, undrar jag varför sånt här mäts (förutom i marknadsföringssyfte).

Sen handlade ju denna tråd om tips på högtalarkablage, snarare än om kablar påverkar ljudet hörbart.

Mvh och allt imho


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero




Låt mig säga så här:

Om en stärkare har låg THD behöver den nödvändigtvis INTE låta bra, men har den tillräckligt hög THD så låter den garanterat inte bra.
Vill man bilda sig en uppfattning om stärkare genom att mäta måste man mäta massor med egenskaper.
Finns det tillräckligt många bra egenskaper låter det antagligen bra och finns det en vesäntlig och dålig egenskap låter det dåligt.

Att som du gör, hävda att dist inte betyder någonting är inte sant.
Hur motiverar du din utsaga?
Utsagor utan motivering är inte så särdeles intressant.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  01:45:16  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jo jag är helt med på rummets och akustikens inverkan och vikt. Det ÄR viktigare än kablage i alla dess former enligt mig. Vill bara undvika att det slentrianmässigt går iväg åt det hållet där de som "vet" pratar kurvor, fysik och lätt blir en smula ironiska mot det "andra" gänget. Vi får ha i minnet vikten av att dra jämnt. Du är synnerligen välkommen med alla akustikkunskaperna!



*garvar* Ja, jag är den förste att undvika ställningskrig. Ironi är ofta trevligt IRL, när den som blir osäker på den andres avsikter kan fråga - men i skriftlig form är den vansklig. Den blir så mycket hårdare när den inte åtföljs av ett verkligt ansiktsuttryck.
Jag försöker hålla mitt språk torrt och korrekt, för undvikande av missförstånd - ibland kan även detta tolkas som ganska aggressivt, tyvärr.
Alla kabelfetishister (medge, det ÄR sexigt med en tjock, svart Kimber Black Pearl eller PAD Dominus på golvet mellan Krellarna och Wilsonhögtalarna;) kan andas ut - Jag tänker inte hoppa på dem och kalla dem för inbillningssjuka statusjägare, även om det kanske kan se ut som om det var det jag gjorde i mitt tidigare inlägg.

Hifi har både med musik, teknik och känslor att göra. Och det är något med en Kimber Black Pearl som talar till det djupaste inom min hifi-själ. Den är... Sexig. Jag tycker att kablar är sexigare än bilar. Lika sexigt som motorcyklar, eller sexigare ;) Kanske handlar det om vetskapen att "detta är det mest extrema på marknaden"? Hör jag skillnad på en Kimber Black Pearl och en Supra PLY? Måhända jag gör, men det är ju inte för den skillnaden jag smäller upp över hundra feta lappar på bordet - för att vara helt ärlig. Om det var ljudskillnaden som jag betalade för, så skulle jag ju kunnat se till att en akustikfirma ritade om mitt lyssningsrum från scratch. Det har med känslor att göra, och det vill jag varken förringa eller förlöjliga. Det måste finnas rum för både hifi-känslor och rationella argument på ett forum som detta!



MVH
/Morga
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000