HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Research Digitalförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:20:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tittade just på lite Audio Research (Dregelobjekt! )
http://www.arcdb.ws/300.2/300.2.html
Det står att 300.2 är en "Solid state class T digital switching stereo power amplifier." 17.8 kg väger den och ger 2x500W i 4 ohm.
För det första visste jag inte att Audio Research sysslade med digitalförstärkare. För det andra: vad är klass T nu då?
En mindre modell finns också: http://www.audioresearch.com/150.2.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:23:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hittade lite data om klass T nu.
http://www.tripath.com/downloads/an1.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:28:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hade ingen aning om att de har gett sig på digitalsidan
också

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/07/04 12:31:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:37:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, tydligen. Digitaltekniken har mognat så mycket att den platsar även hos "finare" märken.
Ett annat exempel är Jeff Rowland som använder Ice-power. Intressant utveckling det här!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:40:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
De är väl rädda att de tappar marknadsandelar om man inte
även kan erbjuda digitalljudet, vad vet jag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:53:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har totalt missat detta med klass T.
Hittade en recension på Stereophile av en annan klass T förstärkare, Bel Canto eVo 200.2.

Så här står det:
"Regardless of price or of underlying technology, the Bel Canto eVo 200.2 power amplifier is one of the best on the market. Its bass performance is state-of-the-art. Its high resolution and lack of grain are exceptional."
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/442/

Den blev årets produkt också:
http://www.stereophile.com/features/464/index6.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/04 12:55:24
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:54:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bernt

Även solen har sina fläckar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:59:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag har ju mest grejat med rör - och gör fortfarande.
Men Ice till exempel låter ju ungefär som rör när man väl får ordning på kraften.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:14:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag hade tänkt lägga in en "post" om Bel Canto men Bernt hann före men för de som inte vet kan jag nämna att Bel Canto tidigare byggde SET-förstärkare och det verkar som om vissa digitalförstärkare kan tillfredställa även oss som gillar rör. I HiFi News testade de nyligen Bel Canto (Juli-numret) och David Berriman gillar vad han hör.

De använder som nämnts Tripath klass T-moduler och har ett LC-filter på utgången som tydligen gör att det låter extra bra(?).
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:06:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nej men oj oj ojdå

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:36:49  Show Profile Send palm a Private Message
Va bra då slipper man ha dom i lådor på golvet skämt o sido hur blir det om man har flera sådana filter efter varandra


Palm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:48:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
palm: Det blir inte bättre med flera. Det skall vara ETT sådant filter för att
filtrera bort högfrekvent skräp. Det är väl ganska standard i digitalslutsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:47:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Per2, sätt in en annons under "säljes", det är där det hör hemma.
Tråden handlar om Audio Research Digitalförstärkare, att ge sig på att lägga in säljsnack är definitivt off topic.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/06 21:49:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000