HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådvolyn till XLS + slav
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:02:14  Show Profile Send palm a Private Message
Hej hur räknar man ut lådvolumer osv.. när man använder slavbas!!
Hittar inga vettiga prog på nätet Har just nu XLS 10" + 10" slav dito, har byggt ca 30 liters låda och undrar om det skulle funka ett öka volymen till 60 liter utan fler ellement
Såg att dom byggde ca 30L låda i Klang + Ton fast då hade dom +6 db bassboost vid 20Hz för att kompensera frekvensgången något.
Tacksam om ni har erfarenheter och vill dela med er till mig
MVH Fredrik Palm

Palm

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:24:12  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har inga erfarenheter av XLS med slavbas men folket på Peerless har...
Kolla in här http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm
Dom har räknat med 20l låda. Vill man ha så kallad "snabb och tajt" bas gör man sig nog en otjänst att lägga till basboost vid 20Hz, jag tror nog att rummet i sig fixar detta.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2004/07/04 12:24:46
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:36:08  Show Profile Send fidelityn a Private Message
xls-subbar behöver tyvärr linkwich-eq på mindre lådor annars måste dom matas med så mycket effekt innan dom gör någon nytta.

har själv byggt med 40 liters volym och även det tyckte jag behövde eq men var betydligt bättre än rekommenderade 20 liter. Så varför inte skaffa dig en linkwich-eq och prova. Tror dina 60 liter skulle funka bra också.

En liten bild på en av mina har du här
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:22:17  Show Profile Send palm a Private Message
Fidelityn Snyggt bygge får jag säga lite Wilsonispererat i dsign och ellementval ser det ut som
Tackar för svaren har läst igenom på peerles hemsida och jag kan ju prova att addera lite vikt på slaven med.
Har nog nån låda på ca 60L stående så det är ju bara att pröva...
nu har jag basen frammåt och slaven spelande nedåt i golvet och lådan vilar på 80mm fötter.
Vilket tror ni mest på??? både slav och bas framåt eller båda nedåt som REL gör med sina subbar

Palm
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:32:34  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
OBS! Linkwitz-eq är bara till för slutna lådor, inte för slavbas lådor.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/04 :  18:41:10  Show Profile Send pak a Private Message
jag tycker inte att xlsarna låter nåt bra alls till musik.
det låter som om nån slår på stortrumman hela tiden.omöjligt att integrera med huvudhögtalarna.kanske möjligtvis till stativare då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/07/04 :  18:45:54  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
jag tycker inte att xlsarna låter nåt bra alls till musik.
det låter som om nån slår på stortrumman hela tiden.omöjligt att integrera med huvudhögtalarna.kanske möjligtvis till stativare då.


Då har du inte hört dom i dipoler...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/04 :  18:58:04  Show Profile Send pak a Private Message
funkar dom i dipoler???
det kanske kunde va nåt att testa då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:01:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
ska inte dipolbasar ha q på ca 1.0? xls ligger väl på ca 0.18 om jag inte missminner mig...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:05:22  Show Profile Send palm a Private Message
Jag kör dessa ihop med Totem model one det är en bra högtalare men den behöver lite hjälp på djupet...
ska prova att montera basarna i en 60L låda och se om det fungerar bättre.
Upplever också att det kan bli lite för bumlig bas av XLS men trodde att det brodde på min konstuktion andra som har liknande upplevelser med XLS basar.
Tycker dom borde fungera eftersom så många tillvärkare använder sig av dessa ellement i olika former

Palm
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:15:58  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Haakan Posted - 2004/07/04 : 20:01:14
--------------------------------------------------------------------------------
ska inte dipolbasar ha q på ca 1.0? xls ligger väl på ca 0.18 om jag inte missminner mig...


Det går att lösa,lite mer EQ bara

quote:
pak Posted - 2004/07/04 : 18:58:04
--------------------------------------------------------------------------------
funkar dom i dipoler???
det kanske kunde va nåt att testa då.


Se mer på:http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/woofer3.htm



Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:28:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
palm:
Kolla UniBox som modellerar XLS+PR utan problem. Jag kör 25 liter med XLS 10 och PR 10".

fidelityn:
Har svårt att se hur EQ skulle göra någonting alls med effektåtgången. Förklaring?

Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/04 :  22:06:12  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Link til unibox: http://home20.inet.tele.dk/kou/


/U.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/04 :  22:31:36  Show Profile Send palm a Private Message
Har mublerat om lite och fann att basen blev mycket jämnare om jag flyttade ut subben lika långt ut i rummer som stativarna. Lät som att vissa frekvenser förstärktes för mycket när den stog intill väggen kanske är det detta dom brukar kalla sående vågor.
Subben försvann liksom samt att jag upplevde en bättre 3d känsla med subben längre ut i rummet

Palm
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/07/05 :  00:41:40  Show Profile Send fidelityn a Private Message
UrSv: Vad jag menar är att uträkning av låda och frekvenssvar sker med 300 watts effekts matning och då ser och låter det ju som det ska men vid lägre effektmatning så händer det ju i det närmaste ingenting. Det är ju inte speciellt kul om man inte har någon användning av xls under 100db om du förstår min point.
Det avhjälps ju genom större låda och att hela verkningsgraden ökar gör väl inget heller plus att det inte behövs så mycket effekt innan den vaknar till gör väl inget heller.

Skrutten: Linkwitz-eq fungerar utmärkt till såväl sluten, basreflex och slavbas.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/07/05 :  10:35:55  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
fidelityn, jag menar Linkwitz-transform och trodde att det var det som avsågs. Jag har nog dålig koll på hur linkwitz-eq i detta specifika fall ser ut (jag försår iofs hur det fungerar - som typ en tonkontroll), har du ngn länk?
Undrar om verkningsgraden verkligen ökar i någon större omfattning med en större låda. Eller missförstår jag det hela? Mitt bassbox simuleringsprogram ger bara vid handen att man kan gå djupare i basen.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000