Author |
Topic |
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/07/03 : 22:03:08
|
Sitter här och provlyssnar ett nytt slutsteg och upptäcker till min glädje hur bra (i alla fall de senare) skivorna med Sonic Youth låter. På CD till och med (gillar mest vinyl annars)! Lite otippat kanske, med tanke på vilken sorts musik de spelar.
Vilka artister/skivor är ni lyckliga över att de är bra inspelade?
Fler favoriter: Jon Spencer Blues Explosion |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2004/07/03 22:13:39 |
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/07/04 : 14:33:22
|
Tool - laterulus. Tool - eanima Tracy Chapman - (debuten) The Verve - urban hymns Guns n Roses - appetite for destruction Soundgarden - superunknown PJ Harvey - to bring you my love Diana Krall - Only trust your heart (helt fantastisk ljudkvalitet) Rage against the machine (första) Nirvana - nevermind (inget superljud men klart mycket bättre ljudkvalitet än de flesta av dagens pop/rock produktioner) A perfect circle - thirteen step Pink floyd - the wall Pink floyd - wish you were here Pink floyd - dark side of the moon
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/04 : 14:46:21
|
All musik som är bra inspelad gör mig glad.
.......för det var väl en kuggfråga?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/07/04 : 23:15:29
|
Njae, det var faktiskt ingen kuggfråga. Ibland gillar jag musiken, ibland återgivningen, men bäst blir det ju när man älskar både och. |
|
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 16:33:27
|
Johnny Cash på American är helt underbara. Närheten, nerven, känslan. Rick Rubin & Johnny Cash, a marriage made in heaven. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 22:20:23
|
The Knife kom jag också på.
Johnny, man kanske skulle köpa någonting med honom. Hade bara covers, när jag var liten, på bensinmacksband av typen 'Country & Western 17'. Var börjar man? |
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 22:39:04
|
David Crosby - If i only could remember my name, på amerikanspressad vinyl låter sagolikt bra, jag blir lycklig när jag hör den plattan.
Mvh / |
Comus |
|
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 23:02:34
|
Hatoil- American III & IV är mina favoriter, men alla dom fyra sista och den postuma boxen är helt underbara. Sen finns förstås klassikern "Live at San Quentin". iofs mycket covers på allihop, men vad gör det? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/07/06 : 11:47:05
|
Det finns många om man inte tar i alldeles för mycket vad man menar med bra. Loreena McKennit Ayreon Pink Floyd Marillion (ok, ganska bra då) Natalie Merchant Ben Harper Jennifer Warnes
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 11:51:23
|
Wille Crafoord, Queensryche och Guns 'n Roses. Men mest lyssnar jag på hårdrock som tyvärr oftast är ganska dåligt inspelat. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 12:04:51
|
Sten
Jag brukar använda vissa Queensryche skivor som skräckexempel på dåligt ljud. Kanske vi har olika krav och förväntningar.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 13:27:14
|
Sen glömmer vi väl inte Frank Zappa... |
...music is the best... |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 14:45:20
|
Guided By Voices (ho ho ho) |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
johan_kjell
Member
100 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 17:22:19
|
Just det Resonans! Zappa ska inte glömmas! One Size Fits All och Overnite Sensation. Det är mycket högkvlitativa och lättillgängliga. Ska nog ta och lyssna på någon av dem ikväll. Kommer ihåg att Zappas röst och gitarr liksom hängde fritt ute i rummet. Har varit med om att folk rest sig upp från soffan och försökt att ta på Zappa under vissa fester när "Zomby Woof" eller "Im the slime" spelats. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 17:53:03
|
När vi ändå pratar Zappa vill jag slå ett slag för hans konstmusikrepertoar. Börja med "The Yellow Shark" och fortsätt sedan med "Civilization Phase III". Garanterat godkänt audiofilljudkvalitet under den ultimata ljudbögens överinseende, FZ himself. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Meganeoman
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 11:01:01
|
Nån som vet om nyaste Guns 'n' Roses samlingen har bra ljud? |
|
|
johan_kjell
Member
100 Posts |
Posted - 2004/07/09 : 16:11:31
|
Jodå! Guns 'n' Roses samling låter helt OK. Ingen superprodukt men instrumenten och sången är väl separerade och perspektivet stort. Det låter verkligen som om de använder mycket elektricitet när de spelar. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/07/10 : 12:32:40
|
Och när vi ändå är inne på guns'n - har ni hört velvet revolver? |
...music is the best... |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/07/11 : 13:30:04
|
quote: Jag brukar använda vissa Queensryche skivor som skräckexempel på dåligt ljud. Kanske vi har olika krav och förväntningar.
Så sant, tänk om Operation Mindcrime lät lika bra som Empire...
/Mikaell.
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 12:15:52
|
Man är ju glad över all välinspelad musik, men värt att nämnas är kanske ett par grupper med välinspelade skivor ur oväntade genrer. Tool nämndes tidigare i tråden och jag lägger till Type O Negative. De senare skulle jag lyssna till oavseett(nästan) ljudkvalitet dock. Ett exempel på mindre bra inspeling som jag lyssnar på ändå är Superunknown som lite oväntat nämndes ovan som ett exempel på bra inspelning. Det kanske är ok för att vara Seattle rock, men inte är det en bra produktion ljudkvalitativt? |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 15:19:06
|
Matrixen: ja det var nog ett något godtyckligt val att ta med superunknown, produktionen är kanske inte helt felfri men det finns en del låtar som jag tycker låter ganska bra, ojämn produktion kanske
|
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2004/07/12 : 19:19:09
|
quote: Just det Resonans! Zappa ska inte glömmas! One Size Fits All och Overnite Sensation. Det är mycket högkvlitativa och lättillgängliga. Ska nog ta och lyssna på någon av dem ikväll. Kommer ihåg att Zappas röst och gitarr liksom hängde fritt ute i rummet.
Ehh, ursäkta, men är det cd-utgåvan av "One size fits all" du menar? Av de Zappa cd´s jag har, är det nog den som låter sämst, vilket retar mig då den är en av mina absoluta favoriter. |
|
|
johan_kjell
Member
100 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 09:40:47
|
Hej Falkman,
Nej, det är en amerikapressad vinyl som jag har av "One size fits all". Cd:n från -98 ska visst låta bättre än tidigare upplagor enligt denna ambitiösa FAQ: http://w1.858.telia.com/~u85821131/vinylvscds/
|
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 10:02:10
|
Tack Johan för intressant länk. Det förklarar en hel del då jag har en pressning från -88. Den låter direkt "burkigt" med mycket övrigt att önska av ljudkvalitén. Det blir till att ut och leta efter en nyare utgåva ! |
|
|
Falkman
Member
172 Posts |
Posted - 2004/07/13 : 10:41:51
|
Jag tycker Tom Waits håller bra ljudkvalitét överlag (Island). Än bättre är cd´n Mule Variations (Anti/Epitaph). |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 10:07:41
|
Micke Y, tycker du att Empire skivan låter illa? |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Topic |
|