HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka artister är du glad har bra ljudkvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/03 :  22:03:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Sitter här och provlyssnar ett nytt slutsteg och upptäcker till min glädje hur bra (i alla fall de senare) skivorna med Sonic Youth låter. På CD till och med (gillar mest vinyl annars)! Lite otippat kanske, med tanke på vilken sorts musik de spelar.

Vilka artister/skivor är ni lyckliga över att de är bra inspelade?

Fler favoriter: Jon Spencer Blues Explosion

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/07/03 22:13:39

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/04 :  14:33:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tool - laterulus.
Tool - eanima
Tracy Chapman - (debuten)
The Verve - urban hymns
Guns n Roses - appetite for destruction
Soundgarden - superunknown
PJ Harvey - to bring you my love
Diana Krall - Only trust your heart (helt fantastisk ljudkvalitet)
Rage against the machine (första)
Nirvana - nevermind (inget superljud men klart mycket bättre ljudkvalitet än de flesta av dagens pop/rock produktioner)
A perfect circle - thirteen step
Pink floyd - the wall
Pink floyd - wish you were here
Pink floyd - dark side of the moon

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/04 :  14:46:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
All musik som är bra inspelad gör mig glad.

.......för det var väl en kuggfråga?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/04 :  23:15:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Njae, det var faktiskt ingen kuggfråga. Ibland gillar jag musiken, ibland återgivningen, men bäst blir det ju när man älskar både och.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/07/05 :  16:33:27  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Johnny Cash på American är helt underbara. Närheten, nerven, känslan. Rick Rubin & Johnny Cash, a marriage made in heaven.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:20:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
The Knife kom jag också på.

Johnny, man kanske skulle köpa någonting med honom. Hade bara covers, när jag var liten, på bensinmacksband av typen 'Country & Western 17'. Var börjar man?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:39:04  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
David Crosby - If i only could remember my name, på amerikanspressad vinyl låter sagolikt bra, jag blir lycklig när jag hör den plattan.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/07/05 :  23:02:34  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Hatoil- American III & IV är mina favoriter, men alla dom fyra sista och den postuma boxen är helt underbara. Sen finns förstås klassikern "Live at San Quentin". iofs mycket covers på allihop, men vad gör det?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/06 :  11:47:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns många om man inte tar i alldeles för mycket vad man menar med bra.
Loreena McKennit
Ayreon
Pink Floyd
Marillion (ok, ganska bra då)
Natalie Merchant
Ben Harper
Jennifer Warnes


Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/08 :  11:51:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Wille Crafoord, Queensryche och Guns 'n Roses.
Men mest lyssnar jag på hårdrock som tyvärr oftast är ganska dåligt inspelat.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:04:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sten

Jag brukar använda vissa Queensryche skivor som skräckexempel på dåligt ljud. Kanske vi har olika krav och förväntningar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:27:14  Show Profile Send Resonans a Private Message
Sen glömmer vi väl inte Frank Zappa...

...music is the best...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:45:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Guided By Voices (ho ho ho)

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/08 :  17:22:19  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Just det Resonans! Zappa ska inte glömmas! One Size Fits All och Overnite Sensation. Det är mycket högkvlitativa och lättillgängliga. Ska nog ta och lyssna på någon av dem ikväll. Kommer ihåg att Zappas röst och gitarr liksom hängde fritt ute i rummet. Har varit med om att folk rest sig upp från soffan och försökt att ta på Zappa under vissa fester när "Zomby Woof" eller "Im the slime" spelats.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/08 :  17:53:03  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
När vi ändå pratar Zappa vill jag slå ett slag för hans konstmusikrepertoar. Börja med "The Yellow Shark" och fortsätt sedan med "Civilization Phase III". Garanterat godkänt audiofilljudkvalitet under den ultimata ljudbögens överinseende, FZ himself.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Meganeoman
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/07/09 :  11:01:01  Show Profile Send Meganeoman a Private Message
Nån som vet om nyaste Guns 'n' Roses samlingen har bra ljud?
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/09 :  16:11:31  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jodå! Guns 'n' Roses samling låter helt OK. Ingen superprodukt men instrumenten och sången är väl separerade och perspektivet stort. Det låter verkligen som om de använder mycket elektricitet när de spelar.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/10 :  12:32:40  Show Profile Send Resonans a Private Message
Och när vi ändå är inne på guns'n - har ni hört velvet revolver?

...music is the best...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:30:04  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Jag brukar använda vissa Queensryche skivor som skräckexempel på dåligt ljud. Kanske vi har olika krav och förväntningar.



Så sant, tänk om Operation Mindcrime lät lika bra som Empire...

/Mikaell.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:15:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Man är ju glad över all välinspelad musik, men värt att nämnas är kanske ett par grupper med välinspelade skivor ur oväntade genrer. Tool nämndes tidigare i tråden och jag lägger till Type O Negative. De senare skulle jag lyssna till oavseett(nästan) ljudkvalitet dock. Ett exempel på mindre bra inspeling som jag lyssnar på ändå är Superunknown som lite oväntat nämndes ovan som ett exempel på bra inspelning. Det kanske är ok för att vara Seattle rock, men inte är det en bra produktion ljudkvalitativt?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/12 :  15:19:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Matrixen: ja det var nog ett något godtyckligt val att ta med superunknown, produktionen är kanske inte helt felfri men det finns en del låtar som jag tycker låter ganska bra, ojämn produktion kanske
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:19:09  Show Profile Send Falkman a Private Message
quote:
Just det Resonans! Zappa ska inte glömmas! One Size Fits All och Overnite Sensation. Det är mycket högkvlitativa och lättillgängliga. Ska nog ta och lyssna på någon av dem ikväll. Kommer ihåg att Zappas röst och gitarr liksom hängde fritt ute i rummet.


Ehh, ursäkta, men är det cd-utgåvan av "One size fits all" du menar? Av de Zappa cd´s jag har, är det nog den som låter sämst, vilket retar mig då den är en av mina absoluta favoriter.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/13 :  09:40:47  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Falkman,

Nej, det är en amerikapressad vinyl som jag har av "One size fits all". Cd:n från -98 ska visst låta bättre än tidigare upplagor enligt denna ambitiösa FAQ: http://w1.858.telia.com/~u85821131/vinylvscds/

Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:02:10  Show Profile Send Falkman a Private Message
Tack Johan för intressant länk. Det förklarar en hel del då jag har en pressning från -88. Den låter direkt "burkigt" med mycket övrigt att önska av ljudkvalitén. Det blir till att ut och leta efter en nyare utgåva !
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/07/13 :  10:41:51  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag tycker Tom Waits håller bra ljudkvalitét överlag (Island). Än bättre är cd´n Mule Variations (Anti/Epitaph).
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:07:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Micke Y, tycker du att Empire skivan låter illa?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000