HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Klass D på riktigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/02 :  20:54:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Detta är kanske inte en nyhet för er som håller er ajour med pro sidans framsteg, men för den breda allmänheten av ljudintresserade ken detta inneha ett visst nyhetsvärde.

Klass D slutsteg har än så länge varit relativt sällsynta på pro sidan, men Digam Powersoft har tagigt ett par steg på klass D stigen.

Här är deras senaste tillskott, K10, som trotts att det endast är 44mm (1he) högt och har en vikt på 12kg ger exakt 1000W/kg.

Flera stora aktörer har utvecklat klass D och kört fält-tester i många år nu för att bedömma dessa konstruktioners tillförlitlighet, det verkar dock som om de inte når upp till kraven riktigt än.

Vi kommer förhoppningsvis inom kort att få se liknande konstruktioner från de övriga aktörerna på pro sidan, och det skulle inte förvåna mig om detta exemplet bara är början.



För mer info se länken nedan :

http://www.powersoft.it/a_prod.html




martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/07/03 18:47:04

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/03 :  16:45:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingen brist på effekt där inte!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/04 :  08:00:26  Show Profile Send zahnn a Private Message
Vad går ett sånt steg löst på? (eller de mindre modellerna)

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2004/07/04 08:01:03
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/04 :  10:14:48  Show Profile Send 10 a Private Message
Är det nåt självändamål att PA-steg (nästan) alltid är så fula? Visst förstår jag att de sparar in pengar på lådan och att det i första rummet ska vara hållbart, men ovanstående är tyvärr direkt fult! Fast låter det tillräckligt bra så...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:39:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fult? Jag tyckte det såg rätt tufft ut! En smaksak.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/04 :  12:50:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Absolut inte fult, säreget kankse men inte fult

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:53:09  Show Profile Send classe a Private Message
spara in på låda knappast kostar 25000-42000 kompisarna har digamp 2 olika
storlekar 1000w o 2300w 4ohm gott om kräm driver 2x18"+12"2"driver
låter bra tycker jag lätta och bära fast inte billlliga

18 ska de va.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:31:33  Show Profile Send Sondek a Private Message
Som klippt och skuret för en head banger

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:14:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du hittar då alltid tillräckligt med effekt du Martinsson!

Du får köpa det så gör vi ett test även på detta PA-steg. Nu har jag större högtalare som säkert blir ännu gladare av mer effekt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:50:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Hur funkar dessa slutsteg, är dom switchade nätdelar
men konventionella slutsteg?

kanske switchade voltage output också?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/07/10 :  21:48:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
kanske nåt för att pigga upp mina gamla hörlurar? 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/10 :  22:21:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm duger pa steg till nåt välljud lr pangar dom bara bas?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/07/11 :  00:36:49  Show Profile Send classe a Private Message
jo då haakan dom har ett steg i studion det andra i pa systemet
de är kräsna på ljud ska låta bra dom är perfektionister
båda två.

18 ska de va.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/13 :  09:30:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej på er och ursäkta mitt frånfälle, det är ju semester.

Vad jag såg senast var det Supersonic som hade agenturen för dessa steg, prisuppgifter får man lämpligast genom dem.

Det (de) arbetssätt som skilljer dessa förstärkare från andra klass D konstruktioner är för mig än så länge oklart, det som däremot står klart är att de måste ha jobbat mkt flitigt med nätdelarna samt packningen (k-serien).

Risken man tar när man gör ett slutsteg så pass kompakt är att man bygger in "värmefällor", trotts att dessa slutsteg är mkt effektiva utvecklar de en del värme och det gäller ju att se till så att värmen avleds på ett mkt precis sätt.

Vad det ljudkvalitet beträffar har jag ingen aning om vad dessa små monster går för, men jag håller med classe ovan fullständigt, tiden då man med säkerhet i rösten kunde uttala sig om PA stegs tillkortakommanden ljudmässigt är förbi, väldigt förbi.

Jag håller nu tummarna för att dessa typer av steg tar fäste inom pro genren, jag är personligen övertygad om att det kommer att dyka upp klass D konstruktioner allt eftersom, jag vet dock att de har (har haft?) svårigheter med tillförlitligheten, men då är ju de krav som ställs på denna typ av apparatur också betydligt högre än de för hem elektronik.

Ett stort företag svarade såhär på frågan om varför de ännu inte hade några klass D konstruktioner ute :

"We have Class D designs in progress. We believe it is better to work out the
problems (and Class D is tricky in many ways that are not immediately
apparent) than to get out on the market quickly."

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/15 :  09:02:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Så powersoft ÄR inte klass D ??
Deras inbyggnadsmodul är intressant, den som heter "3600"..
Jag tänkte kanske använda nått sådant i mina basmoduler, de slutna.
Dock har de en undre gränsfrekvens på 10hz, och det är ju inte alls
bra om jag ska köra slutet, vill kunna använda dom under 10hz också
och inte måla in sig i ett hörn..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/15 :  12:43:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jodå Niklas, nog är det klas D alla gånger, det stora företaget jag nämnde ovan är inte Powersoft.
Under 10Hz, förlåt men är det inte lågt nog, eller planerar du att komunicera med valar ? inget illa menat, självklart skall man göra det bästa av alla situationer, men är det inte väldigt stor risk att du får med dig en massa störningar på kuppen om du inte subsonics filtrer vid säg 15 till 20Hz

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/18 :  13:16:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jo men man vill inte måla in sig i några hörn ;) hehehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/18 :  13:53:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
NN:
Nu målar du in dig i ett hörn pga av rädsla för att inte måla in dig i ett hörn. Suboptimering. Punkt. 10 Hz räcker.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/18 :  14:17:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Per
My master hope so!! At least he tend to!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/02 :  07:43:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Man skall väl kanske inte drömma sig bort för långt när det kommer till att gissa hur dessa slutsteg låter, men jag har svårt att tänka mig att där skulle finnas något som skulle göra mig besviken, bara tanken på att man har så pass mycket effekt i reserv att det inte spelar någon roll vad man gör eller hur mkt man vrider upp i ett normalt 2 kanalssystem är mkt lockande.

Förvisso bör man väl ge akt på hörgtalarnas effekttålighet, men risken att köra sönder något på grund av klipp (som tyvärr är ack så vanligt annars) är ju då inte lika stor, sedan är det väl en kul tanke att ha ett slutsteg som i det närmaste aldrig baxnar eller går på knäna.

Bara tänk er att knata in hos er lokala hifi handlare och be att få testa slutetseget in har i ena handen på de där "kylskåpen" till högtalare som står uppställda med tillhörande "monster" krell slutsteg som någon tidigare kört in med palltruck och ta del av hans skeptiska fniss, och sedan efter testet se hur han i ett tillstånd av kraftig förvirring tittar ut genom förnstret för att se om några grisar flyger förbi.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000