HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varmt slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:20:57  Show Profile Send Balder a Private Message
Driver mina fronter med ett gammalt Adcom GFA-535 slutsteg på 2x60W.
Problemet är att det blir så in i bänken varm över transformatorerna (2 st) även på tomgång medan kylflensarna vid sluttrissorna är svala på tomgång. på baksidan står det att det är avsett för 220V men numera är ju nät spännigen närmare 240V. Går det att enkelt anpassa det till 240V? Det brummar ganska högt också. Vad göra?

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:25:56  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det skall inte vara några problem att köra det på 240V mer än att du får ut mer effekt. Men brummet är det värre med har den alltid brummat eller har det kommit på senare tid? Brummet kan ju vara det som värmer upp transformatorerna vill säga om det inte är mekaniskt brumm.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/02 :  18:38:33  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag har ägt slutsteget sedan '91 och det har alltid brummat. För flera år sedan öppnade jag locket och la in skummplast mellan transformatorerna och locket. Brummet är alltså mekaniskt. Det är ett strömstarkt steg, håller man handen på locket när man slår på strömmen känner man hur locket "sugs ner" och musiken fortsätter att spela minst en halv minut efter att man stängt av det. Men så varmt som det blir nu blev det inte förr. Har i och för sig bytt högtalare från mina gamla KEF 105.4 till B&W DM603 S3, spelar det någon roll?

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:28:20  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag har löst problemet nu, kör utan locket på!

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:10:42  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Öööööh Jag utgår ifrån att du varken har husdjur eller småbarn!

Om du absolut måste köra din slutsteg utav lock så rekommenderar jag dig att åtminstonde gömma dom så att eventuella besökare inte riskerar att komma åt någonting som kan ge (dödliga) stötar.

Du kan inte bara modifiera locken så att du får bättre kylning? Kolla på Bladelius Grendel, dom har nät på ovansidan utav locket!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000