HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare (Moon I-5) !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:47:41  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Hejsan!

Tror att detta är första gången jag postar på detta forum

Min anläggning består idag utav --> *NHT 2.5
*Sony DVD spelare (signalkälla)

Jag har nu letat efter ngn schysst förstärkare och hunnit låna hem följande --> *Arcam FMJ A32
*Musical Fidelity A3 (För+Slut)
*Sim Audio´s "Moon I-5"

Utav dessa 3st. så tycker jag att Moon lät helt klart bäst!!! Jag är nästan på gång att beställa den...men skulle vilja veta om det är ngt. annat som jag kanske bör lyssna på? jag har hört en del bra saker om "Plinius".

"Sontec" är den enda butiken i Stockholm som jag vet har denna förstärkare, men hemlån är svårt....eftersom de vill dra pengarna för den först..och sen kan man lämna tillbaks den och få pengarna

Jag vet att linkan blev förtjust i "Moon I-5"

Vad mer finns det att kolla på? säkert massor...men....

Tackar!!

//PsYcHoGUN

S.

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2002/09/26 :  00:29:22  Show Profile Send Amund a Private Message
Du kan ju alltid pröva AudioNet Sam V 2.0
Jag har inte lyssnat på den tillsamans med 2.5:er men jag vet att den låter bra!
Fast jag håller nog med att Moon i-5 låter bättre i mina öron, den har jag dessutom testat tillsammans med 2.5i och jag tycker ioförsig att i-5 förtjänar lite bättre högtalare... Jag har själv 2.5i och är nöjd med dom, men i-5 till dom tyckte jag var lite overkill.

Men som sagt lyssna Sam V 2.0 och avgör själv, se till att du får låna hem den och pröva den hemma hos dig!!

Hoppas det hjälpte.
/Amund

Edited by - Amund on 2002/09/26 00:33:21
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/26 :  01:27:08  Show Profile Send Nagra a Private Message
Det är klart att simaudio lät bäst, den var väl klart dyrast i testet med

enrich life through technology
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:09:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har inte hört Plinius integrerade prylar men deras större förstärkare har rätt bra rykte i vissa kretsar. Finns dom som påstår att Plinius låter lite som rörprylar, fast med mycket bra kontroll på basen. Jag har inte hört så mycket rör grejer själv men min Plinius SA100 är helt klart lite åt det varma hållet men med bra upplösning och snabbhet. Ibland kan jag tycka att den saknar lite ”pop-bass” jämfört med min gamla Rotel, men det bottnar nog i att Plinius har så mycket bättre kontroll på de lägre frekvenserna.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:30:56  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by PsYcHoGUN

Hejsan!

Tror att detta är första gången jag postar på detta forum

Min anläggning består idag utav --> *NHT 2.5
*Sony DVD spelare (signalkälla)

Jag har nu letat efter ngn schysst förstärkare och hunnit låna hem följande --> *Arcam FMJ A32
*Musical Fidelity A3 (För+Slut)
*Sim Audio´s "Moon I-5"

Utav dessa 3st. så tycker jag att Moon lät helt klart bäst!!! Jag är nästan på gång att beställa den...men skulle vilja veta om det är ngt. annat som jag kanske bör lyssna på? jag har hört en del bra saker om "Plinius".

"Sontec" är den enda butiken i Stockholm som jag vet har denna förstärkare, men hemlån är svårt....eftersom de vill dra pengarna för den först..och sen kan man lämna tillbaks den och få pengarna

Jag vet att linkan blev förtjust i "Moon I-5"

Vad mer finns det att kolla på? säkert massor...men....

Tackar!!

//PsYcHoGUN

S.



hifiart säljer moon! fråga kent han brukar vara bussig.

sayonara


i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:45:01  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej PsYcHoGUN

Jag har lyssnat på Moon I-5, Plinius 8200i, Audionet SAM V2, Krell 150 (slutsteg), Advantage S-150 (slutsteg) och MF A3CR pre/power hemma hos mig och Moon var helt outstanding i mitt tycke. Plinius hade bra bas men hade ganska dålig upplösning och en extremt bred ljudbild som inte riktigt håll ihop. SAM lät lite tråkig och hade en ganska återhållsam bas. MF lät lite väl varmt (och då lyssnar jag ändå på rör idag och jämförde mot dessa). Krell och Advantage hade bägge sina starka sidor men kom till korta mot Moon:en som hade allt!
SAM och Moon kostar ungefär lika mycket.
Man behöver inte vara rädd för den låga effekten som Moon ger, den orkar driva dina NHT utan problem. Det finns ju en ny Moon som heter I-3 och ligger runt 22' (tror jag), den kan ju vara värd att provlyssna. Jag beställde en I-5:a för några veckor sen och den kommer nog nästa vecka.

Linkan

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:51:14  Show Profile Send Rebo a Private Message
Enligt Plinius måste deras grejer stå på rätt länge innan de börjar låta optimalt. Jag har som saggt inte hört 8200i, men SA serien har inga brister var gäller upplösningen

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:54:43  Show Profile Send Rebo a Private Message
www.Soundstage.com jämförde Arcam FMJ A32 mot Perreaux 200i. De tyckte bättre om Perreauxen. Tyvärr så har inte Perreaux nån Svensk återförsäljare längre så det kan vara svårt att få lyssna på en sådan.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:02:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
Har Plinius 8200i onaturligt bred ljudbild? Det låter inte alls som SA100. Den är snarare känd för att inte ha spec bred ljudbild, men dock djupare än många andra.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:34:08  Show Profile Send ekman a Private Message
finns det någon som vet vad det minsta moon slutsteget kostar i sverige?

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:40:10  Show Profile Send Rebo a Private Message
Runt 30000 tror jag w3 går på. Finns en review på www.Soundstage.com
Om jag minns rätt så tyckte de inte alls lika bra om w3an som w5an. Tror de skrev nått i still med att det fanns andra bättre steg inom den prisklassen.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:49:03  Show Profile Send ekman a Private Message
ajdå det lät ju inte bra =( då får jag stryka moon ifrån listan då

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:51:57  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: nja man ska väll inte lägga allt för stor vikt vid en recensents åsikt. Det var ett tag sen jag läste recensionen så kolla den själv. Vill minnas att han var positiv på en rad punkter också.

De flesta recensioner jag har sett verkar iaf anse att w5an är betydligt bättre.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:58:14  Show Profile Send ekman a Private Message
vad ligger en w5a på ungefär? i runda siffror? är den mkt dyrare

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  14:59:12  Show Profile Send Rebo a Private Message
hmm.. skulle gissa på 10-20k dyrare än w3, men jag vet inte säkert.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:00:24  Show Profile Send ekman a Private Message
lite utanför min prisklass då precis som jag trodde tyvärr

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:02:52  Show Profile Send Rebo a Private Message
Dom här slutstegen kanske kan vara nått?
http://www.acoustic-reality.com/
Iaf om man ska tro det skryt som finns på sidan :)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:06:29  Show Profile Send ekman a Private Message
något rent snuskigt fula var dom iallafall =) nja finns inte att testa i Sverige heller ju

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:14:44  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag beställede w-3:an samtidigt som Linkan beställde sin och den kostar ca 45 lakan. Den är värd det för den har utklassat allt jag lyssnat på tidigare, jag får hem den nästa vecka. Jag får spela in den en månad kanske å senare skriva ngt om den. Jag har även lyssnat på I-5 och tyckte den lät ruskigt bra, har ej jämfört med Plinius men det blir nog en hård match......Krelle

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:49:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: De säljer bara factory direct tyvärr.

45k för en w3a, det var som tusan. Priset här måste ha gått upp en del de senaste åren. En w5a kostar ju ca 4900$ i USA. Köper man den i Canada så blir det ännu billigare.

Här hittade jag en review på w3an http://www.audiophilia.com/hardware/moonw3.htm
Priset var då $3499.00 CDN. En CDN kostade bara hälften av en USD gjorde då.

Man kanske skulle ta och flytta till Canada iaf :)


Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:08:22  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hmm fasen vad sugen jag blev på att testa en 8200i mk2 och biampa med min sa100. Bara det att jag har alltid vart och är mycket nöjd med mitt perreaux sm6p försteg också

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:35:18  Show Profile Send krelle a Private Message
Linkan jag skickade ett privat meddelande till dig, lite offtopic ursäkta mig mvh Krelle......

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000